Áthárítható a céges telefonadó
A telefonadó céges előfizetések után fizetendő összege számításaink szerint mintegy hatmilliárd forint pluszbevételt jelent a büdzsének öt hónap alatt, jövőre pedig, ha a kulcs nem változik, akkor megközelítheti a tizenötmilliárd forintot. Ennél azonban sokkal nagyobb károkat okoz a gazdaságban, mert ezt az adót szinte bizonyosan az előfizetők fogják kifizetni.
Lapunk információja szerint a mostani csomagról a kormányon belül nem volt belső egyeztetés, legalábbis iparági forrásaink szerint a távközlésért felelős minisztérium legfelsőbb vezetése sem tudott a Varga-tárca terveiről. Ami azért kínos, mert a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál elvileg egy, az idén lebonyolítandó frekvenciaértékesítést készülnek levezényelni, s ennek sikerét jelentősen befolyásolja ez a mostani lépés.
Eddig percenként két forintot, maximum 2500 forintot kellett fizetniük a szolgáltatóknak a céges előfizetők forgalma után, ez emelkedik most három forintra, és legfeljebb ötezer forintra. Az idei éves terv telefonadóból 44 milliárd forint, s bár konkrét adat nincs arról, hogy jelenleg hogyan aránylik egymáshoz a céges és a magán-előfizetők után befizetett adó, de szakértőink szerint kicsit kevesebb, mint az adó egyharmada jött be eddig a céges előfizetők után.
Ez, és az adó mértéke is hatalmas összeg, ha azt nézzük, hogy a vállalati piacon a percdíjak 8-13 forint között vannak. Vagyis az adó mértéke 25-30 százalék is lehet, s a helyzetet bonyolítja, hogy távközlési berkekben nyílt titok: sok ilyen alacsony áron behozott flottán a szolgáltatók vagy buknak, vagy pedig alig könyvelnek el nyereséget.
– Az ilyen mértékű adó tehát jelentősen megboríthatja a mobilcégeknél a vállalati szegmenst, miközben a vezetékes szerződések jelentősége egyre csak csökken. Ha azonban a mobilárak hosszú távon drágulnak majd az adó miatt, sokan térhetnek vissza a vezetékes telefonra (amelynek az árába jobban bekalkulálható az adó), ami pedig a versenyképességet befolyásolja negatívan – véli egy lapunk által megkérdezett piaci szakértő.
– Ez az adó biztosan a korlátlan beszélgetést kínáló csomagokat gyilkolja meg, azokat a szolgáltatók a vállalati körben ki fogják vezetni – mondja egy másik szakértőnk, aki szerint még az is elképzelhető, hogy sok vállalkozás emiatt maga fogja választani a lakossági tarifákat, amelyekben még lesznek korlátlan csomagok. Egyébként a kis- és mikrovállalkozások esetében az lenne a logikus érdeke a szolgáltatóknak, hogy vegyék rá az ügyfeleket: inkább lakossági előfizetőként üzemeltessék telefonjaikat, hiszen úgy kevesebb adót kell fizetni. Erre még ösztönözhetik is az ügyfeleiket, ez esetben a telefonszámlát a cégek nem tudják elszámolni költségként.
Fontos, hogy az elektronikus hírközlési törvény módosítása értelmében a szolgáltatók nem emelhetnek árat az adó miatt, tehát ez jelen esetben szűkíti a játékteret. Igaz, a nagyvállalati előfizetések nagy része határozott időtartamú szerződés, melynek keretében a szolgáltató kedvezményt ad, s melynek lajártával azokat újra szokták tárgyalni. Ez pedig azt jelenti, hogy a nagyobb vállalatok esetében az áremelés kivitelezhető, az pedig be fog épülni más termékek és szolgáltatások árába.