Kísértet a Honvéd utcában
A régi Lipótvárosnak a Szent István körút felőli peremén minisztériumok sorjáznak és bíróságok, a lakótömbök is magasabbak a megszokottnál. A szűk utcák hálójában szinte meglepő látvány a Honvéd tér parkja. A Honvéd utca felőli oldalon egy Hild-féle klaszszicista épület áll: ez az egykori Valero-selyemgyár. A körút felől viszont hatemeletes, zárt homlokzatú háztömb zárja le a kis teret.
hatalmas, négy utcára néző, egységes kiépítésű lakótömb ma már szerves része a pesti városképnek. A gangokhoz szokott járókelő némi irigységgel les be a lépcsőházak üvegajtajain és a Szemere utcai kocsibejárón keresztül. A szabályos négyzetet kiadó, csak szűk közökkel elválasztott két lakóház kellemes, csöndes udvart fog közre, középpontjában a Feneketlen-tónál láthatóra megszólalásig hasonló kőmedvével. Az új stílusú építészet, a szocreál egyik mintadarabja volt ez a ház. De több is annál: afféle szocreál de lux, kifejezetten a közelben akkoriban megépült Honvédelmi Minisztérium főtisztjeinek.
A telken a háború előtt egy iskola állt. A századfordulón eleminek készült, a harmincas évektől már polgáriként szolgált. 1945 januárjában viszont elfoglalta a német hadsereg, és lőszerraktárat rendezett be a masszív falak között. A raktár felrobbant, az iskolából csak romhalmaz maradt. Mindez később kapóra jött a hadseregnek, amely az első ötéves terv keretében kénytelen volt felépíteni egy olyan lakótömböt, ahol bizonyos beosztású tisztek irodájuk közvetlen közelében hajthatták álomra fejüket.
A tervezés feladatával Zöldy Emilt, a VÁTI szakemberét bízták meg. Az Építés-Építészetben 1951 őszén Perényi Imre a frissen született új stílus, a magyar szocreál egyik úttörőjeként üdvözölte a terveket. Mint írta, az - akkor épp Moszkva utcának nevezett - Balaton utcai lakóház "jól értelmezi a nemzeti hagyatékunkat: a magyar klasszicizmust, mint progresszív örökséget". Ehhez képest meglepő, hogy két évvel később, 1953 elején Weiner Tibor már azt hányta a tervező szemére a Magyar Építőművészet hasábjain, hogy "alkalmazkodnia kellett volna kompozíciójában a Hild-féle épülethez". Ráadásul olyan, a fontos lakótömbhöz méltatlan, nem eléggé nagyszabású megoldásokat is felfedezett, amelyeket kénytelen volt "a kozmopolita építészet utolsó hajtásaiként" értékelni.
Igaz, magukat a lakásokat és a nyolc lépcsőház gondos kiképzését - még a névtáblákra és lámpákra is odafigyeltek - a szigorú kritikus is dicsérendőnek tartotta. Megjegyezte például, hogy az egy-két-három szobás otthonok "az országos érvényű típuslakás alapelvei szerint épültek, nagyságrendileg attól 15-17 százalékkal térnek el, számolva a fővárosi környezettel és a fővárosi ember szükségleteivel". Meg talán - tehetjük hozzá kissé gonoszul - a főtisztek igényeivel is. Ugyanezen elvárásokra alapozva döntött úgy a beruházó, hogy egy 300 személyt befogadó, reprezentatív kultúrtermet és egy óvodát is kialakít a tömbben. Minden bizonynyal megfelelő óvóhelyek is helyet kaptak az alagsorban: erre következtethetünk legalábbis az itt-ott még ma is föllelhető, gázbiztos ablakfedőkből.
Az elmúlt fél évszázadban persze sok minden megváltozott a nevezetes lakóházakban. A hetvenes években például a széntüzelésű kazánokat nagy kapacitású gázkazánnal váltották ki, amiért fel kellett áldozni a Honvéd utcai átjáró - Weiner szerint egyébként is "kis igényű" - portikuszát. Áthelyezték a Makarenko óvodát is, arról nem is beszélve, hogy az intézmény neve idővel a hasonlóan csengő, de korszerűbb jelentésű Mikkamakkára változott.
A múlt azonban makacs dolog. Elég bekukkantani a Honvéd téri főbejárat üvegén: a hátsó épület bejáratának két oldalán hamisítatlan szocreál domborművek feszítenek. Jobbról olvasó férfi mutat jó példát egy asszonynak és egy nagyobbacska gyermeknek, balról egy csecsemőt karján tartó anya emeli tekintetét daliás fiatalemberre. A gimnasztyorkás illető könnyed mozdulattal támaszkodik a puskájára.