Újra nyeregben

Rossifumi már régen Doktor; igaz, volt ő Valentinik is, és párhuzamosan szinte végig Vale: akinek ennyi becenevet adnak, azt vagy szeretik, vagy korszakos egyéniség. Valentino Rossi esetében nincs szükség a vagyra, hiszen mindkét állítás megállja a helyét, már csak a zseni szóból kellene valami szellemeset variálni.

Bár az életében legendává vált olasz vasárnap nyerte nyolcadik világbajnoki címét, mégsem volna helyénvaló arról írni, hogy belépett a halhatatlan motorosok közé, ugyanis már réges-régen közöttük foglal helyet. "Elnézést a késésért" - ez a felirat volt olvasható a motegi futamgyőzelem után sebtében felhúzott trikóján, a Doktor kvázi bocsánatot kért rajongóitól azért, mert két évet eredménytelenül tékozolt el. (Eredménytelenül, mondom, hiszen tőle egy világbajnoki ezüst- és bronzérem maga a blamázs.)

A még mindig csupán 29 éves zseni profi pályafutásának második évében, 1997-ben már vb-címet szerzett a 125 kcm-ben. Miután a legkisebbeknél elvégezte feladatát, 250-es motorra váltott, és a szokásos tanulóév után (1999-ben) ott is maga mögé utasította a mezőnyt. Ekkor búcsút vett az Apriliától, ugyanis felvételt nyert az elit kategóriába, amelyben akkoriban 500 kcm-es gépekkel versengtek. A Hondával elsőre nem sikerült nyernie, ám 2001-ben már a "nagyok" között sem talált legyőzőre. Olyannyira belelendült, hogy sorozatban ötször szerzett világbajnoki címet; az utolsó kettőt már Yamaha nyergében.

Következett a kétévnyi pauza - elképesztően balszerencsés "vereség" a 2006-ban első Nicky Haydentől, majd egy csakugyan gyönge év tavaly -, ám az idén a régi Rossit láthatták a nézők. A Japán Nagydíjon elért futamgyőzelme a 96. volt a sorban: tizenhárom profi éve alatt legalább egy versenyt mindig nyert, miközben négy olyan évad is volt, amelyben tizenegyszer őt intették le elsőként. (Az idén nyolcnál tart, vagyis nem kizárt a csúcsbeállítás.) A királykategóriában senki nem győzött annyi futamon, mint ő - a legendás Giacomo Agostini máris kettővel elmarad mögötte, és hol van még a vége! -, továbbá 500-as/MotoGP-s dobogón sem állt senki annyiszor (112), mint éppen ő.

Minden egyéb rekorddöntés annak a függvénye, hogy az olasz bálvány meddig motorozik még. Nem titok, hogy négy keréken sem éppen ügyetlen: a Forma-1-es bennfentesek szerint a száguldó cirkuszban sem lenne elveszett gyerek, a raliban pedig olyannyira tehetséges, hogy két éve vb-futamon is indulhatott; 11. lett az új-zélandi versenyen. Az már biztos, hogy az idén is autóba ül a szezonzáró Brit-ralin, csak az a kérdés, milyen márkával versenyez majd.

Akár azt is mondhatnánk, hogy Rossinak minden sikerül, de ez nem igaz. Éppen aznap, amikor nyolcadszor is világbajnok lett, nagy szomorúság érte: a milánói városi rangadón kikapott kedvenc csapata, az Inter...

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.