Gázt ad az Orangeways

A helyi konkurensek ugyan mindent megtesznek azért, hogy elüldözzék a román piacról a nemzetközi forgalomban fapados buszjáratokat üzemeltető Orangewayst, a magyar társaság nem hátrál meg, sőt tervei szerint az év végéig tovább terjeszkedne Romániában.

- Két hete pénteken kollégáimmal értékeltük az Orangeways helyzetét és azokat a kihágásokat, amelyekért bírságot vetettek ki rájuk. Mindenki számára nyilvánvaló, hogy be kell tartaniuk a törvényt, ellenkező esetben elveszíthetik pozícióikat - mondta a Népszabadságnak Tánczos Barna, a román Szállítási Minisztérium közlekedési ügyekért felelős államtitkára. - Számunkra az a legfontosabb, hogy az utasok a legjobb szolgáltatásokat vehessék igénybe a lehető legjobb áron. Az államtitkár kifejtette: a minisztériumban tartott egyeztetésen azt javasolta, hogy hozzanak létre egy független, Bukarestből érkező ellenőrző csoportot, "kommandó", amely nem bejelentett időpontban a román-magyar határon áthaladó és az Erdélyben működő nemzetközi személyszállítással foglalkozó vállalkozásokat vizsgálja majd. - Nem elfogadható, hogy egy társaságon mindent számon kérjenek, míg a többiek úgy működnek, ahogy akarnak. Meggyőződésem szerint egyes cégek számára kellemetlen, nagyon keserű eredményeket hoz majd a vizsgálat - tette hozzá. Pontos információt nem kaptunk arról, hogy az ellenőrzés mikor indul, csak annyit mondott: "minél hamarabb".

Új telephelyet épít a társaság

Nem ül a babérjain a fuvarozási cég. Információink szerint bejegyzés előtt áll az Orangeways új vagyonkelező társasága is. Utóbbi feladata lenne a vállalat új telephelyét felhúzni a részben Kedves Ferenc tulajdonában lévő csepeli szabadkikötőben. A tervekről és a beruházás méretéről Kovács Miklós semmit sem árult el, ám ez aligha lenne kicsiny tétel, mivel úgy tudjuk: egy teljes körű szolgáltatást nyújtó - az Orangeways által is használt - Bova márkaszervizt is fölépítenének.

Itt tart most az a vita, ami az Erdélyi Közúti Szállítók Egyesülete (EKSZE) és a magyarországi üzleti élet potentátjai között előkelő helyen számon tartott Kedves Ferenchez köthető Orangeways Zrt. között robbant ki. A Budapestről több környező ország nagyvárosaiba is távolsági buszjáratokat indító cég azzal csapta ki a biztosítékot az egyesületnél, hogy szerintük kalózjáratokat működtet és dömpingárakat alkalmaz a Budapest-Csíkszereda és a kolozsvári járaton. Mindez szimpla piaci vita is lehetne a felek között, ám az EKSZE azzal fenyegetőzik, hogy amenynyiben a hatóságok nem vonják vissza az Orangeways engedélyeit, akkor tagjai október 20-tól lezárják a román-magyar határátkelőket, és magyar rendszámú gépkocsit, kamiont és buszt se ki, se be nem engednek az országba. (Hogy a román szaktárca ellenőrzési tervei mennyiben térítik el eredeti szándékaitól az EKSZE-t, azt nem tudtuk meg, vezetőjét nem értük el a terv ismertetése óta.) Ennek elkerülése érdekében a két ország illetékes minisztériumához is panaszos levelet írtak, amelyben az Orangeways engedélyeinek visszavonását követelik. Orbán László szerint csak ez békítené meg őket, mert a magyar cég törvénytelenül van jelen a piacon, s tarifáikhoz képest fél áron kínálja szolgáltatásait.

Pengeváltás ráadásul már nem is csak a két ország minisztériumai előtt zajlik - számolt be újabb lépésükről a Népszabadságnak az EKSZE elnöke. A szervezet mindent megtesz azért, hogy leállítsa az Orangeways romániai buszait, ezért kifogásaival néhány napja már az Európai Unió illetékeseit is megkereste. Az elnök szerint erre azért kényszerültek, mert a magyar társaság egy, az autóbusszal végzett személyszállításra vonatkozó uniós előírást is megszegett, így véleménye szerint azonnal vissza kellene vonni engedélyét. Az Európai Tanács vonatkozó rendelete tartalmazza, hogy a nemzetközi járatok működtetésére szóló engedélyeket nem lehet kiadni, ha nyilvánvalóvá válik, hogy a kérelemben szereplő járatok üzemeltetése az érintett útvonalak közül csak a legjövedelmezőbbre irányul. Márpedig szerinte a budapest-csíkszeredai vonal a legforgalmasabb, amit jól bizonyít, hogy az EKSZE tagjainak többsége - így Orbán László saját cége, az OPENWorld is - ezen az útvonalon üzemelteti a két ország között járó buszait. Az 1992-es szabályozóra mi is ráakadtunk, ám azóta a piacot liberalizálták. Ráadásul ez a klauzula így már alighanem ellentétes az Európai Unió egyik legtöbbet hangoztatott alapelvével: az áruk és a szolgáltatások közösségen belüli szabad áramlásával. Mindenesetre lehet róla vitatkozni, de hogy ez alapján, az azóta történt változásokat figyelembe véve Brüsszel "elmarasztalna" és kitiltana valahonnan egy céget, az erősen kérdéses - mondták lapunknak uniós szakértők. Ráadásul a döntés csak hónapok, rosszabb esetben évek múlva születhet meg, ami aligha elégíti ki az EKSZE vezetőit - tették hozzá.

Orbán László szerint azonban nem csak ez van az Orangeways rovásán. Azt állítja, hogy a magyar vállalat 2007 decembere és 2008 áprilisa között engedély nélkül, menetrend szerinti "kalózjáratokat" indított a már említett vonalakon. Ezt pedig szankcionálni kellett volna. Egy ilyen büntetéssel viszont már nem lehetett volna Kedves Ferenc cége számára engedélyeket kiadni. Az EKSZE vezetője nem köntörfalazott: a magyar hatóságok törvénytelenül jártak el. Magyar konkurensük piaci magatartását az jellemzi a legjobban, hogy a Román Útügyi Hatóság több szabálytalanságért is megbüntette már a narancsos vállalkozást. Ezek pedig olyan súlyúak voltak, amelyek után ismét csak menniük kellene a román piacról. Az EKSZE azt állítja, hogy nem megfelelő helyen vették fel utasaikat, emellett már súlyos késésért is fizetniük kellett.

- Teljesen alaptalan az az állítás, hogy kalózjáratokat indítottunk volna télen és tavasszal - reagált a megjegyzésekre Kovács Miklós, az Orangeways ügyvezető igazgatója. Minden engedélyünk megvan, s azokat hivatalosan szereztük be. A megállásengedéllyel viszont valóban akadt némi gond, ám nem azért, mert nem létezett. A kiadott és az engedélyekhez csatolt dokumentum ugyanis Romániában eltűnt, hogy hová lett, azt a román illetékeseknek kellene tudniuk - mondja. Csak azokon a helyeken vettek fel utasokat, ahová ez az engedély szólt. Egy ideig eltartott, míg az eredeti példány másolatát újra elküldték a román hatóság számára, amíg ez nem volt meg, addig büntették az Orangewayst. Emellett volt olyan eset is, mikor az útügyi hatóság emberei fél órán keresztül ellenőrizték az egyik járat papírjait, majd mikor emiatt késve érkezett az állomásra, akkor késésért megbüntették a buszt. Romániai jelenlétük azért is csípheti a konkurensek szemét, mert a közel két hónappal ezelőtti megjelenésük óta a buszok átlagos kihasználtsága meghaladja a 85 százalékot. Így az egy utasra jutó költségeik 20-30 százalékkal alacsonyabbak - állítják a magyar vállalkozásnál.

A fejleményekkel kapcsolatban hivatalosan a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnál (KHEM) semmit sem mondtak. Csupán annyit jegyeztek meg: vizsgálják a helyzetet és az Orangeways engedélyeit. A minisztérium egyik - az ügyet ismerő - munkatársa viszont kifejtette: ha bejelentés érkezik, ki kell vizsgálni a helyzetet, nem lehet mást tenni, ám ha minden rendben van, akkor egyszerűen nincs miért visszavonni az Orangeways engedélyeit. A cég útvonalengedéllyel bír, amit a magyar és a román hatóságok együttműködve adtak ki.

A vitába a napokban a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozók Ipartestülete (NiT) is bekapcsolódott. A szervezet ügyvezető titkára, Dittel Gábor Szabó Pál közlekedési ügyekért felelős miniszternek, valamint Göncz Kinga külügyminiszternek is levelet írt, amelyben arra kéri őket, hogy nyújtsanak segítséget a helyzet rendezéséhez. Az általunk megismert levél kitér arra, hogy ismereteik szerint a román útügyi hatóságot (úh) "felkérték" az Orangeways megfigyelésére. A magyarországi pletyka valóságalapjáról is kérdeztük Orbán Lászlót, aki nem is tagadta: szervezetük kifejezetten kérte az úh-tól a magyar cég "szemmel tartását". Hogy ezt hogyan képzelik el, és milyen körülmények között, arra viszont nem tért ki. A vitát alighanem csak mélyíti, hogy az Orangeways rágalmazásért és jó hírnév megsértése miatt be akarja perelni az EKHE elnökét.

De még csak nem is ez lesz az újabb frontvonal a felek között. Úgy tudjuk: a magyar vállalat azt fontolgatja, hogy tovább terjeszkedik Romániában. Kovács Miklós nem tagadta a terveket, ráadásul hozzátette: ezek már korántsem csak elképzelések. Szándékaik szerint az új helyekre év vége előtt elindulnak a menetrend szerinti buszok. Emellett kolozsvári székhellyel heteken belül létrehoznak egy leányvállalatot, amelytől "üzleti növekedést remélnek". Azt, hogy ez pontosan mit is takar, viszont nem fejtette ki az ügyvezető.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.