Tömeges elbocsátás a Malévnál
A szakszervezet tájékoztatása szerint 100 pilóta hétfőn kapott felmondólevelet, a Malév viszont azt közölte, hogy a szeptember 19-i döntés értelmében nem a korábban a bejelentett 400 dolgozót, csupán 307 aktív és jelenleg is jogi állományban lévő dolgozót bocsátanak el, s közülük 78 pilóta. Az elbocsátásra kerülő pilóták közül 31 évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repül.
"A légitársaság vezetése szomorúan látja, hogy a pilótákat képviselő Hunalpa nem akar tudomást venni a légiközlekedést sújtó nehézségekről, amelyektől a világ nagy, tőkeerős légitársaságai sem tudták és tudják függetleníteni magukat" - reagált a Malév közleményében a szakszervezeti vádakra, amelyek szerint a cég vezetői nem járnak el szakszerűen.
Attól a szakszervezeti tisztségviselő nem tart, hogy az elbocsátott pilóták nem tudnak elhelyezkedni. Szerinte a világ légi közlekedése jelenleg ugyan kisebb hullámvölgyben van, de Kínában és a Közel-Keleten keresik a polgári repülőgép-vezetőket.
Ferenczi Zsolt ugyanakkor jelezte: nem értik, miért a magyar szakembereket bocsátják el, amikor a légitársaságnál román és moldovai pilóták is dolgoznak.
A vállalat közleményében hangsúlyozta, hogy az idén kialakult helyzet számos nagy múltú légitársaság bezárásához, több ezer dolgozó elbocsátásához vezetett eddig a világban. Az alkalmazkodás jegyében a társaság középtávú stratégiát fogadott el, amelynek részeként leállítják a folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járatokat, erőforrásaikat pedig Európára összpontosítják. A Malév a flottáját is átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba.
A Malév emlékeztetett arra, hogy a 2008. augusztus 4-én bejelentett csoportos létszámleépítésük minden jogszabálynak megfelel. A törvényben előírt 15 napos konzultáció helyett a légitársaság vezetése több mint egy hónapon át tárgyalt a központi üzemi tanáccsal és a társaságnál működő hat szakszervezettel.
A múlt év februárjában írták alá a Malév privatizációs szerződését, az AirBridge 200 millió forintért vehette meg a magyar nemzeti légitársaság mintegy 100 százalékos részvénycsomagját, és emellett legalább 50 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállalt a társaságban.
Az AirBridge 51 százalékban két magyar magánszemély, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics birtokában van. A légitársaság múlt év március 14-iki rendkívüli közgyűlésén Borisz Abramovicsot a Malév igazgatóságnak elnökévé választották.
A Malév 2007 novemberében csoportos létszámleépítés keretében már elbocsátott 120 főt, (6 százalékot). Ezt is figyelembe véve a privatizációs szerződésben vállalt, három évre megengedett 30 százalékos elbocsátási keretet még nem merítette ki.
(MTI)