Az AiRUnion csődje még nem a Malév baja

Az AiRUnion orosz légiszövetség csődje közvetlenül nem érinti a Malévot. A kérdés csak az, hogy meghatározó tulajdonosa, Borisz Abramovics a továbbiak is meg tudja-e szerezni a szükséges tőkét a magyar légitársaságnak.

Moszkvai magyar  diplomáciai körökben nem tudnak arról, hogy a Malév ügyében a magyar kormány az orosz kormányhoz fordult volna - mondták el kedden az MTI  kérdésére. Rámutattak azonban arra, hogy a Malév tulajdonosai között nem szerepel a tönkrement orosz AiRUnion szövetség, amelynek többségi  tulajdonrésze az állam kezében van. Az egyetlen kapcsolat az, hogy az AiRUnion társaságainak fő részvényesei az Abramovics fivérek, akik közül Borisz Abramovics 49 százalékban a tulajdonosa az  Airbridge Kft.-nek, amely viszont 99,5 százalékban a Malév  tulajdonosa.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) figyelemmel kíséri a Malév  privatizációs szerződésben vállaltak betartását – mondta el Száraz  Gábor, a vagyonkezelő szóvivője az MTI-nek. Azokat a szerződési  feltételeket, amelyeket a vevő, az Airbridge Zrt. vállalt, és  amelyek mögött banki garancia áll, a tulajdonosok teljesítik. A privatizációs szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek  teljesítéséről a társaság vezetése folyamatosan egyeztet az MNV  Zrt.-vel, és tájékoztatást ad azok állásáról.
 
Száraz Gábor megerősítette: a Malév Vagyonkezelő Kft.  tulajdonában vannak azok az elemek, amelyekhez az Airbridge csak akkor jut hozzá, ha  hiteleket törlesztették. Ide tartozik egyebek  között a márkanév is.
A Malév szeptember elején jelentette be, hogy az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt nyújt, amivel az  AirBridge teljesítette a Malév privatizációs szerződésében vállalt  tőkejuttatási kötelezettségét, sőt túl is teljesítette azt – közölte  a magyar légitársaság korábban. 

Orosz szakértők, s köztük az AiRUnion ügyeit kezelő Vitalij Vancev - a vnukovói repülőtér fő magánrészvényese és hétfő óta az AiRUnion romjain létrehozandó új, legnagyobb orosz légitársaság  kijelölt igazgatója - nyilatkozataiból világos, hogy az AiRUnion  vagyona nem tűnt el, csupán a készpénz fogyott el.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a SkyExpress fapados társaság, amelyben ugyancsak jelentős részük van az Abramovics  fivéreknek, problémamentesen működik. Bár a Roszaviacija civil  repülésügyi főhatóság jelezte, hogy a SkyExpress is eladósodott a  vnukovói repülőtérrel szemben, ezt a reptér sietett megcáfolni. Kiderült viszont, hogy több üzleti csoport - köztük a repülőtér is -  érdeklődik az SkyExpress iránt.

Vlagyimir Putyin akkori államfő tavaly májusi rendelete  előirányozta a szövetség részvénytársasággá alakulását, s egyértelműen lehetővé tette, hogy a majdani társaság többségi része magántulajdonban legyen. Nem titkolt szándéka az volt, hogy  konkurenciát teremtsen az állami Aeroflotnak. Az elképzelés nem  aratott osztatlan sikert. A szövetség három társaságában lévő állami  részeket tartó vagyonkezelő megrendelésére készült becslés az állami  rész olyan arányú többségét mutatta ki, amelyet az AiRUnion fő  részvényesei - az Abramovics fivérek - az elvi lehetőség ellenére nem tudtak kiegyenlíteni. 

Az egyre nagyobb adósságok a kerozinárak aránytalan oroszországi  emelkedése és az egyéb költségek növekedése mellett nem utolsósorban  azért keletkeztek, mert az állami döntések késtek, s így az AiRUnion  nem tudott hitelekhez jutni. Több szakértő olyan gyanúnak is hangot adott, hogy Abramovicsék,  megértvén, hogy nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, mintegy  magukra hagyták a társaságaikat. Az AiRUnion repülési engedélyét nem vonták meg, csak hó végén, a téli menetrend életbe lépésével vonják majd be, de a jogi személy  fennmarad és a szándékok szerint törleszti adósságait.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.