Szabályozott távhőárak?

A hazai Robin Hood adó tegnap megjelent tervezetéből kiderül: a kormány a nyereségre vetített 8 százalékos plusz "jövedelemadót" az összes nagyobb magyarországi, nem központi tarifákkal dolgozó energiacégre kivetné. Egyszersmind bevezetnék a távhőtarifák központi ellenőrzését is.

"A távhőszolgáltatás versenyképesebbé tételéről" címmel tegnap megjelent a nemes egyszerűséggel csak Robin Hood adóról szóló kormányjavaslat. Az eddig homályos részletek kapcsán, például hogy mely cégekre is vonatkozna a plusz 8 százalékos nyereségadó (amit itt jövedelemadónak hívnak), az anyag olvastán tisztul a kép. Veres János pénzügyminiszter az érintettek körét a tervezet megjelenése előtt az "energiacégekben", tegnap pedig olyan "energiatermelőkben" jelölte meg, amelyek árbevételének több mint a fele "energiaelőállításból" származik. A tervezet nyomtatásban megjelent szövege ennek némileg ellentmond. Az érintettek körét részint a Magyarországon szénhidrogént bányászó, ebből terméket előállító, illetve azt nagy- és kiskereskedelmi módon értékesítő társaságokban határozza meg. E három tétel lefedi a Mol szinte teljes tevékenységét. Ugyanakkor olajat és gázt kisebb cégek is felszínre hoznak, a kiskereskedelemmel - például benzinkutak üzemeltetésével - pedig ezernyi kisebb-nagyobb vállalkozás foglalkozik. Utóbbiak eddig bizonyára nem érezték magukat energiatermelőknek.

Ezen kívül - ötletes megfogalmazással - azoknak a hazai társaságoknak is fizetniük kell majd a 8 százalékos különadót, amelyek bármiféle, a Magyar Energia Hivataltól (MEH) származó engedéllyel rendelkeznek. Ez alól viszont számos cégtípust kivételként neveznek meg. A felsoroltak között az a szembetűnő hasonlóság, hogy tarifáikat ilyen-olyan módon, de az állam határozza meg, avagy tartja erős kontroll alatt. Ez azt jelenti, hogy valamennyi, a kivételek listáján kívül rekedt, vagyis bizonyos tekintetben versenypiacon szereplő energiacéget is sújtaná a többletadó. Ilyenek elsősorban az erőművek (a pénzügyminiszter korábban a Paksi Atomerőművet az adó alól kivont cégként említette meg, ám a tervezet erről nem szól), az áramnagykereskedelmet végző Magyar Villamos Művek, illetve az árampiacon működő, nem a lakosságot kiszolgáló úgynevezett versenypiaci kereskedők.

A tervezetben nem találtuk nyomát annak a kitételnek, hogy az adóalanyoknál az energetikai tevékenység az árbevétel több mint 50 százalékát kellene hogy kitegye.

Egyedül maradt az MSZP

Nem partner a távfűtési rendszer kompenzációjának kormányzat által tervezett megújításához, és az új adó kivetéséhez az ellenzék. Szűcs Erika szociális és munkaügyi miniszter tegnap a Parlamentben napirend előtt ismertette a kabinet javaslatát - leginkább a támogatási rendszerről beszélt, az új adót, mint a források fedezetét említette meg. Szijjártó Péter (Fidesz) szerint nem a kormány javaslata a megoldás a valós problémákra, mert amit a családok nyernek a távhőszámlán, azt az energiaszolgáltató cégek visszafizettetik velük a villanyszámlán. Úgy véli a megoldás a távhődíj áfájának csökkentése. Ugyanezt vetette fel Soltész Miklós (KDNP) is. Katona Kálmán (MDF) szerint szomorú tűzoltási akcióról van szó, nem toldozgatni, foltozgatni kell a rendszert, hanem az energiaszállításra, az egyedi szabályozásra és a szigetelésre komplex megoldást találni. Kóka János (SZDSZ) közölte, a liberálisok nem tudják támogatni az adóemelés ötletét, az extraprofit megadóztatása káros, egyébként is közgazdasági közhely, hogy az adóterhelést végső soron a "végfelhasználó", azaz a lakosság fizeti meg. Szanyi Tibor (MSZP) elismerte, hogy "fájdalomcsillapításról van szó", s nem hosszú távú megoldásról. Később a szocialista politikus úgy nyilatkozott: a Robin Hood adó bevezetése két évre szól, így a nagy energiatermelő cégek az első év során "biztosan nem tudják" tovább hárítani terhüket a fogyasztókra. (CS. I.)

A tervezet szerint azonban a cégken belül a hatósági áras tevékenység mentesül a pluszadó alól (ha más energetikai tevékenység is van, akkor viszont az nem). Az 50 millió forint alatti árbevételű cégeket is kivonják az adókötelezettek köréből. A kisebb ellentmondások kapcsán tegnap a Pénzügyminisztérium sajtóosztályát nem tudtuk elérni.

Az iparág tegnap lapunk által megkérdezett szereplői a tervet úgy véleményezték: a legnagyobb logikátlanságok valóban kikerültek belőle. A hatósági áras cégekre ugyanis végül nem vetették ki a pluszadót. Arra azonban továbbra is felhívták a figyelmet, hogy a tervezet kommentálása elől elzárkózó Mol olaj- és gázkitermelési ága kivételével a kereskedelmi lánc további szereplőinek inkább beszerzési költségnövekedést, vagyis haszoncsökkenést hoz a Robin Hood adó elvi alapját jelentő magas olajár, semmint profitnövekedést. Az új adót az úgymond "versenypiaci" energiacégek előbb-utóbb beépítik a tarifákba - biztosítottak.

A tegnap megjelent tervezet szerint a kormány egyéb jogszabályban részletezi majd, az így várt 30 milliárd forintból miképpen kívánja támogatni a lakossági távhőfogyasztókat. A 3. fejezetben viszont, mintegy mellékesen, a kormány kísérletet tesz a távhőárak erősebb központi ellenőrzésére. Úgy fogalmaznak: "az árképzés átláthatósága érdekében" mostantól a távhőcégek árváltoztatási javaslatát be kellene nyújtani a MEH-nek. A szervezet megvizsgálja majd, hogy a cég valóban a lehető leghatékonyabban működik-e, és jogos-e az új tarifa. Bár az önkormányzatok ármegállapítási joga továbbra is megmarad, ha a MEH elégedetlen az új tarifával, "keresetet" nyújthat be ellene.

Régóta feszülő kérdést igyekszik a kormány ezúton megoldani. A MEH mind ez idáig kontrollt gyakorolt az áram- és gázárak felett, de az, hogy a távhőár-megállapítás joga nem a központ, hanem a helyi önkormányzatok kezében van, erősít egyfajta demokratikus értékrendet. Ám, mivel az inflációt évek óta szinte a távhőárak húzzák leginkább felfelé, rendre felmerül a gyanú, hogy az önkormányzatok a távhőcégek vezetőivel megegyezve nem nagyon igyekeznek a helyi monopolszolgáltatók árait lenyomni.

A kormány indoklása szerint továbbra is kérdéses a távhőszolgáltatási díjak megalapozottsága, ami "növekvő elégedetlenség forrása". A különböző távhőszolgáltatók díjainak összehasonlítása nehézkes, időigényes, az előírt adatközlés nem alkalmas a távhőcég hatékonyságának megítélésére, a szolgáltatók egy része nem tesz eleget maradéktalanul közzétételi kötelezettségeinek, az önkormányzatok az ármegállapítás során sokszor nem veszik figyelembe az érdekképviseletek és az energiaügyi miniszter véleményét, illetve - lényegében - az egész árképzési rendszer kívülről átláthatatlan.

Garbai László, a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének elnöke ezzel a megfogalmazással nem ért egyet, azt inszinuációnak tartja. Úgy véli, a távhőcégek nem követnek el törvénytelenséget, de ha a szabályozó másképp vélekedik, szerezzen érvényt a meglévő, módosításra nem szoruló törvényeknek. Úgy vélte, a távhőszolgáltatók minimális nyereséggel működnek, rendkívüli hatékonyságjavításokat hajtottak végre, és "szinte hihetetlen", hogy van pénzük a szükséges felújításokra. Úgy vélte, a nagy nyereség nem a szolgáltatóknál, hanem a "kapcsoltan", vagyis gázból áramot és hőt előállító termelőknél keletkezik. Az elnök nem lát problémát az önkormányzati ármegállapításban sem. Hozzátette: mivel a MEH-ben a közel száz tarifa ellenőrzésére nincs meg a szükséges apparátus, így ez a jog a jövőben is bizonyára formális marad.

Hónig Péter, a "kapcsoltan" termelő, francia hátterű Budapesti Erőmű vezérigazgató-helyettese kérdésünkre úgy fogalmazott: ha a parlament elfogadná a tervezetet, akkor az növelné a költségeiket. Reméli, hogy az végül nem lép hatályba. Hozzátette: hatékonyságukat a már eddig végrehajtott fejlesztések után nem tudják tovább növelni. Megítélése szerint a távhőfogyasztókat az erőművek által lakossági távhőtermelésre vett gáz tarifájának csökkentésével lehetne támogatni. Az a 12 százalék, amennyivel most olcsóbban veszik a gáz köbméterét a lakosságéhoz képest, nem elég két cég - a Budapesti Erőmű, illetve a Főtáv - költségeinek fedezéséhez - érvelt. Emlékeztetett, hogy október 1-jétől újból nagyobb mértékű gázáremeléssel szembesülhetnek a nagyfogyasztók - így a végül is a távhővel fűtő lakosokat ellátó erőmű -, mint a közvetlenül gázt vásárló lakosság.

 

A brit kormány nem szereti Robin Hoodot

A Munkáspárt manchesteri konferenciájának hétfői ülésén ismét felmerült az energiatársaságokra kivetendő egyszeri "büntetőadó" kérdése. John Hutton gazdasági miniszter felszólalásában megerősítette a kormány hivatalos álláspontját, mely szerint a Robin Hood adó "rossz üzenetet" közvetítene. A kormány attól tart, hogy olyan üzleti klíma alakul ki, melyben az eddiginél is nehezebbnek bizonyul vonzóvá tenni az új befektetéseket. A brit energiaiparnak a következő évtizedben legalább 100 milliárd fontra van szüksége, többek között új atom- és szélerőművek megépítéséhez, illetve a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez. A nyereséges energetikai társaságok egyszeri megvámolása helyett a kormány nemrégiben egy 910 millió fontos fűtéshatékonysági programot hirdetett meg, melynek megvalósításához a vállalatoktól "pénzügyi segítséget" vár.
 
A kormánypárt működését nagyrészt finanszírozó szakszervezetek nevében Tony Woodley, a Unite főtitkára azonban arra szólított fel, hogy a kormány "söpörje félre az érdekszövetségeket" és támogassa a leginkább rászorulókat. A küldöttek meg is szavazták, hogy az egyszeri adó kérdése kerüljön a Labour politikai fóruma elé további megfontolásra. A Unite nemrégiben nyilvánosságra hozott "szégyendossziéja" szerint a legnagyobb energiaszolgáltatók éves profitja 538 százalékkal 3 milliárd font fölé emelkedett 2003 óta. Ennek ellenére csak az elmúlt évben 35 százalékkal magasabb számlákat küldtek ki boldogtalan ügyfeleiknek. Gordon Brown miniszterelnök a napokban egy skóciai látogatás során kijelentette, a fogyasztók ne számítsanak "sem rövid távú trükkökre, sem osztogatásokra" a kormány részéről. (Londoni tudósítónktól)
Magyarország mellett néhány uniós tagállam - köztük Portugália és Olaszország - már döntött a Robin Hood adónak keresztelt illeték bevezetéséről, többen pedig fontolgatják annak bevezetését - erősítette meg Kovács László, az Európai Bizottság adóügyi biztosa. Arra is emlékeztetett, hogy a Robin Hood adó bevezetésének lehetősége még nyár elején merült fel az Európai Bizottság ajánlata nyomán, amikor a testület az egyre magasabb olajárak, illetve üzemanyagárak kezelésének lehetőségét vizsgálta. A tagállamok saját döntésük szerint élhetnek ezzel a lehetőséggel, maguk határozhatják meg az extra adó mértékét és az érintett vállalatok körét. (MTI)

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.