A kerekesek elfoglalták a Moszkvát

Azért van abban valami felemelő, amikor több ezer kerékpár lendül a magasba. Úgy ahogy a mostani Critical Mass-on, pontban fél hétkor a Hősök terén, ahol megint több ezer kerékpáros gyűlt össze. Ez a rendezvény azonban más volt mint az eddigiek. Ezúttal nem lezárt úton, hanem forgalomban az autók kritikus tömegében kellett hajtani a Hősöktől Moszkváig.

Sinya, bizonyos Sinka Károly az egyik főszervező fent állt a talapzaton, éppen Árpád jobbján és egy makográfba számolni kezdett: három…kettő…egy…és a kerékpárok már lendültek is a magasba, egyszerre, szépen, szervezetten eleget téve a hagyományoknak. Mert a budapesti kerékpáros megmozdulásokat mindig a bringaemelés foglalja keretbe, ezzel indulnak útnak és ezzel zárják a felvonulást, azok, akik a városi közlekedést biciklivel képzelik el és e véleményüknek kritikus tömegben is hajlandóak nyomatékot adni.

Már fél órával az emelés előtt, a Hősök tere felé közeledve egyre javult az autó bicikli arány. Pedig az Árpád hídon beállt a dugó, autósok araszoltak volna, köztük és mellettük viszont húztak el a kerekesek a liget irányába, ahol a gyülekező volt. Csoportosultak a biciklisták a tér pedig csak telt, bár a biciklis futár körökben csak Suhancként ismert Fehér Dániel azt jósolta, hogy sokan, főleg a gyerekes kerekesek otthon maradnak, mert a forgalomban biciklizést nem merik vállalni. Az 1994-től megrendezett kritikus tömeg létszáma eddig folyamatosan emelkedett. Suhanc négy éve szervező, de akkor még négyezren vonultak fel, majd jócskán átlépték a tízezres létszámot, ez év áprilisában pedig már 80 ezren kerekeztek át a városon.

Igaz eddig mindig lezárt, rendőrök által biztosított, kötött útvonalon, míg most szabadon, ki merre lát. Kürti Gábor szerint ezt az indokolta, hogy nem akartak kiszúrni az autósokkal, mert ez egy autómentes napon „tök vagány dolog lenne”, de nem az a cél, hogy bosszantsák a sofőröket. Bosszantják azok egymást éppen eleget, mert autózni nem a biciklisektől, hanem az autósoktól nem tudnak.

A másik indok pedig az volt, hogy ezzel jelezzék: a kerékpár közlekedési eszköz, a kerékpárosok közlekedők, így őket is megilleti a közút. Ezt a nézetet képviseli László János a klub elnöke is, aki mutat is az egyetlen transzparenst, amelyen ennyi áll: Kerékpársávot a Rákóczi útra. A kerekesek ugyanis nem is annyira kerékpárutat szeretnének, mint helyet az utakon. Ezért a Rákóczi útra is olyan sávot képzelnek, mint amilyen az Alkotmány utcában már bevált. Vagyis az autósok és kerékpárosok békés egymás mellett élését szeretnék elérni a közutakon.

Biciklisbaleset a Flórián téren

Két személygépkocsi és egy biciklis ütközött össze hétfő délután a főváros III. kerületében, a Flórián téren; a kerékpárost súlyos sérülésekkel szállították kórházba a mentők – közölte Pap Judit, a BRFK sajtóügyeletese. Az ügyeletes tájékoztatása szerint egyelőre tisztázatlan, hogy milyen körülmények között történt a baleset.
Kérdés, hogy mennyire használt ennek a mostani Critika Mass. A téren egy tenyérnyi, lapon keretbe foglalt szöveget osztogattak, olyan volt, mint egy búcsúcédula, csak ennek hátuljáról hiányzott a szentkép, pedig rá kerülhetett volna mondjuk Lance Armstrong vagy az idei Tour győztes Carlos Sastre képmása is. Ezen felhívták mindenki figyelmét a legfontosabb szabályokra, amelyek a betartása elengedhetetlen ahhoz, hogy mindenki rokonszenvezzen velük. Az is aki gyalogol, az is aki tömegközlekedik és az autós is, ha ez egyáltalán lehetséges.

 

A bringaemelés után a biciklisták egyenként, párosával, vagy kisebb nagyobb csoportokban széledtek szét után és így haladtak más-más úton a Moszkva tér felé, miközben az autósok közül a visszafogottabbak is a fogukat szívták. Még akkor is, ha például a Dózsa György úton nem a biciklisek, hanem valóban az autósok akadályozták az autósokat.

És valószínűleg így is lesz ez addig, amíg a kritikus tömeg át nem billen és meg nem történik az, amiben a kerékpárosok bíznak: szűnjön meg a szükségtelen autózás és csak a szükséges maradjon. Ám addig vélhetően még rendezni kell néhány biciklis demonstrációt. Minden esetre este nyolckor a kerékpárosok elfoglalták a Moszkvát.

Több száz biciklitároló felállítását tervezi Zugló, a XIV. kerület képviselőtestülete kedden tárgyalja az erről szóló előterjesztést. Ha szentesíti az elképzelést, elkészítik a tárolóépítés részletes ütemezését. Weinek Leonárd, Zugló polgármestere szerint számos közcélú intézmény elé épülhet bringaparkoló, a városligeti Múzeum-szigettől kezdve az Uzsoki Kórházon át a Paskál Strandig. A polgármester a tervekről egyeztet a kerékpáros szervezetekkel is, hogy javaslataikat is figyelembe véve jelöljék ki a helyszíneket. A meghívott szervezetekkel, így többek között a Magyar Kerékpáros Klubbal, a Hajtás Pajtással, az ElitExpresszel és a Városi Biciklizés Barátai Egyesülettel emellett a veszélyes bicikli-átkelőhelyek átalakításának lehetőségeit is áttekintik. Már csak azért is, mert – sajtóhírek alapján – egyes kimutatások szerint a tíz legveszélyesebb budapesti csomópontból több Zuglóban található. A polgármester ezen a helyzeten is javítani szeretne. (K. A. I.)

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.