Többet panaszkodik a beteg és az orvos is
Másfélszer többen tettek panaszt az egészségügyi szolgáltatók ellen, mint egy évvel ezelőtt az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) munkatársainál. A betegek mellett az ellátók is ügyfelekké váltak, hiszen tőlük is mind több jelzés érkezik a hivatalhoz. Sok esetben az a gond, hogy orvos és a beteg nem érti meg egymást.
Gyakori probléma, hogy a gyorsan változó, az ellátás körülményeit befolyásoló jogszabályokról nincs kellő információja a betegnek, de az ellátóknak sem. A többség a napilapokból, egyéb sajtó hírekből nyert információra támaszkodott, ez pedig kevés volt a zökkenőmentes gyógyuláshoz.
Például a gyógyszerrendelési, vagy a térítéses ellátással kapcsolatos szabályok gyakran nem egyértelműek. A szankcióktól való félelem túlzott óvatosságra késztette az orvost, és a rendszeresen szedett gyógyszer felírását tagadta meg betegétől. Vagy a rosszul kitöltött vény miatt nem jutott időben terápiájához a beteg. Előfordult olyan is, hogy az ügyeletes háziorvos ellátás helyett, másik ügyeletre irányította a beteget.
A túl hosszú várakozást, a betegelőjegyzést panaszolták a leggyakrabban a betegek a szakrendelésekkel kapcsolatban.
A Felügyelet adatai szerint a kórházak, noha ezt jogszabály tiltja, továbbra is bevitetik a betegekkel a gyógyszereket. Nehézkes a kórházi zárójelentések, a boncolási jegyzőkönyvek kiadása is.
A felügyelet szóvivője, Pálinkás Ágnes elmondta: a büntetések mellett a hivatal megpróbál közvetíteni, oldani a feszültségeket. Például a háziorvosi ellátással kapcsolatos problémák rendezésére, az érintett szolgáltatók részvételével kerekasztal beszélgetést hívtak össze.