Utolérhetjük Európát - legalábbis, ami a közlekedésbiztonságot illeti. 2010-re Magyarország teljesítheti vállalását, s 2001-hez képest harmadával csökkentheti a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát. Nincs valódi alkotmányos indoka, és aránytalan korlátozást jelent, hogy a helyszínen el kell venni a jogosítványt attól a sofőrtől, aki csak minimális mennyiségű alkoholt fogyasztott, és ez nem befolyásolja a vezetésben.
Csökken a halálos balesetek száma - 2010-re utolérhetjük Európát
Jelenlegi formájában egyfajta előre hozott büntetés az úgynevezett zéró tolerancia alapján előírt intézkedés - áll Szabó Máté állásfoglalásában. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa jelentésében hangsúlyozta, hogy a szúrópróbaszerű ellenőrzések, az ittas vezetés szankcionálása nem kifogásolandó, sőt, mások alapvető jogainak védelmében megkövetelhető. Csakhogy a hatályos jogszabályok egyike sem szól érdemben az alkoholszondás vizsgálatról, annak következményeiről vagy azokról az esetekről, amikor a járművezető vérmintaadásra kötelezhető. A rendőrség számára útmutatást csak az ORFK nem nyilvános, jogszabálynak nem minősülő belső intézkedései tartalmaznak.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium közleményben reagált az állásfoglalásra, hangsúlyozva: a hatályos szabályok és az azok megszegése esetén kiszabható szankciók továbbra is érvényesek. "A Magyar Köztársaság Kormánya büszke arra - áll a közleményben -, hogy a korábbinál szigorúbb szabályozással soha nem látott mértékben sikerült javítani a közlekedésbiztonságot." A szaktárca ugyanakkor nem zárkózik el az ombudsmani állásfoglalásban megfogalmazott javaslatok megfontolásától.
Rendőrségi források szerint, ami egy éve még lehetetlennek tűnt, jelesül az, hogy 2001-hez képest 2010-re a harmadával csökkenjen a balesetekben elhunytak száma, ma már kézzelfogható közelségű. Komáromi Endre ezredes, az ORFK közlekedési főosztályvezetője "kis kormányzati segítséggel" azt is megvalósíthatónak tartja, hogy a régi uniós tagállamoknak előírt csökkentést is elérjük.
Az EU a 2001-ben kiadott Fehér könyvében előírta a tagállamoknak, hogy 2010-re csökkentsék a felére a balesetek halálos áldozatainak számát. Mivel hazánk csak 2004-es uniós csatlakozása után részesülhetett a fenti célok megvalósítására elkülönített forrásokból, csupán 30 százalékos csökkentést vállalt. 2006-ban a tagállamok átlagosan 20 százalékos csökkentésről számolhattak be. Magyarországon, ugyanezen idő alatt - ha csak kismértékben is - tovább nőtt az emberéletet követelő közlekedési balesetek száma.
A zéró tolerancia és az objektív felelősség bevezetése óta azonban jelentősen csökkent a közúti tragédiák száma. Az év első nyolc hónapjában negyedével kevesebb halálos kimenetelű baleset 209-cel kevesebb emberéletet követelt, mint az elmúlt év azonos időszakában. Országosan 14 százalékkal csökkent az ittas vezetők okozta balesetek száma.
Az ORFK szeretné elérni, hogy néhány KRESZ-szabályt még a KRESZ átfogó módosítása előtt változtassanak meg. Legyen kötelező például a lámpával nem védett zebrák előtt 30 kilométeres sebességre lassítani. Hogy miért pont harmincra? Mert a jelenlegi bírói gyakorlat szerint minden esetben az autós a felelős, ha 35 kilométer per óránál nagyobb sebességgel gázol a gyalogátkelőhelyen. A rendőrség lényegében ezt a bírói gyakorlatot szeretné a jogszabályba beemelni.
- Ausztriában az autósok 70 százaléka már akkor is megáll a gyalogátkelő előtt, ha a gyalogos még nem lépett le. Nálunk 80 százalékuk akkor sem, ha már lelépett - magyarázza az ezredes, hozzátéve, az idén 750 baleset történt gyalogátkelőhelyen - többségük az autósok hibájából.