Reklámfilmek az egyenlőségért

"Szerelmi dráma: egy férfi agyonlőtte volt élettársát és öt hónapos fiát". Sok más mellett az ilyen újsághírek ellen küzd a Sztereotípia Csoport. Nem a hír közlése a gond, hanem a megfogalmazás: a "szerelmi dráma" olyasmit sugall, aminek semmi köze a brutális gyilkossághoz.

Az uniós polgárok több mint fele nő, mégis, az élet számos területén előítéletekkel kell megküzdeniük. Ezért jelölt ki hat, nőkkel kapcsolatos területet az Európai Unió, ahol változást várnak a tagországoktól. Többek között a szakmai és családi élet jobb összehangolásának elősegítését, több nő részvételét a döntéshozatalban, a nemi bűncselekmények, az emberkereskedelem, a nemekhez kötődő sztereotípiák felszámolását szorgalmazzák.

Magyarország - egyedüliként - minden kijelölt területen vállalta, hogy 2010-re javít a nők helyzetén. Hat munkacsoportot hoztak létre, ezek egyike az előítéletekkel foglalkozó Sztereotípia Csoport. - Úgy gondoltuk, hogy nekünk akkora a lemaradásunk, hogy minden területen szükség van a változásra - mondja Ádámné Dunai Irén, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium nők és férfiak társadalmi egyenlősége osztályának helyettes vezetője. Hamar belátták, hogy a sztereotípiák teljes felszámolása, ami az uniós ajánlás hosszú távú célja, Magyarországon szinte lehetetlen feladat. Ezért inkább "az előítéletek fokozatos lebontását" tűzték ki célul.

Ádámné Dunai Irén azt mondja, hogy egyik munkacsoportjuk feladata sem könnyű. Médiával foglalkozó munkatársaik például rendszeresen küldenek leveleket azoknak a reklámügyökségeknek, amelyek a csoport szerint nőket sértő reklámokat készítenek. Egyszer sem válaszolt egyik sem. Még az államtitkári szignó sem volt rájuk akkora hatással, hogy reagáljanak. A médiacsoport másik célkitűzése, hogy a családon belüli erőszakkal kapcsolatos hírek árnyaltabban jelenjenek meg. - Jó lenne, ha például nemcsak annyi jelenne meg, hogy valaki leszúrta a férjét, hanem az is, hogy milyen előzményei voltak ennek - mondja.

Az iskolákba is szeretnék bevinni a témát: oktatófilmeket készíttettek, és még idén elindul a tanárok képzése. A filmekben a házimunka egyenlőtlen elosztásától a családon belüli erőszakig sok mindenről szó esik. Terveik szerint később az előítélet-mentességre nevelés a középiskolai tananyag része lenne.

- Elég pénz nélkül látványos eredményeket felmutatni nehéz - mondja Borbíró Fanni, a FIONA Fiatal Nőkért Alapítvány vezetője. És nem csak a pénz hiányzik: szakértelemből sincs elég. - Amikor elkezdtük a munkát, minden érintett minisztériumból delegáltak egy-egy résztvevőt. Aztán kiderült, hogy még őket, a témával foglalkozó tisztviselőket is meg kell győzni arról, hogy a munkánkra szükség van - meséli Borbíró Fanni.

Azt mondja, hogy az első reakció a Sztereotípia Csoporttal kapcsolatban szinte mindig ugyanaz: vannak ennél fontosabb problémák is. - Még akkor is ezt mondják, ha a nők elleni erőszakról van szó - teszi hozzá. Ennek ellenére nem adják fel: elkészültek a sztereotípiaromboló reklámfilmek. Év végén vagy legkésőbb 2009 elején láthatjuk őket a tévékben.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.