Milliókat érő forgalmi akadály

Évente több százmillió forintot költenek Budapesten a futóversenyek résztvevői. A fővárosiak nem látnak bennük többet mozgó forgalmi akadálynál.

A budapestiek hétvégéit rendre megkeserítik a belvárosi útlezárások, amelyekkel a futóversenyeket védik, miközben a forgalmat meglehetősen kiszámíthatatlanul akadályozzák. Csakhogy, ha eldugnák, mondjuk, a Margit-szigetre ezeket a versenyeket, talán meg sem lehetne őket rendezni. A szponzorok nem kedvelik a rejtőzködést.

Egy nemzetközi hírnévre vágyó metropolis esemény-naptárából nem hiányozhatnak az utcai futóversenyek, a nagy maratonik, ahogy a könnyűzenei koncertek és a művészeti fesztiválok sem. Minél több a program, annál izgalmasabb a város - állítja Fekete László, a Budapesti Turisztikai Hivatal ügyvezetője. - A változatosság bevételt is jelent. Más közönséget vonz ugyanis egy futóverseny, egy rockkoncert, illetve egy balettelőadás. Egy jó város arculatához mindegyik hozzátartozik. A városi futóversenyekben a mozgás népszerűsítésén túl kiváló reklámlehetőség is rejlik. A tudósításokban Budapest legszebb arca tükröződhet. Egy kép a Lánchídról, egy másik a budai várnegyedről - mindez jó kiindulópont lehet egy későbbi utazáshoz. Ha ügyesen állítják össze a verseny útvonalát, az felér egy imázsépítő reklámfilmmel. Ráadásul fizetni sem kell a közlésért. A Budapest Maratonról például csak tavaly több ezer oldalon adtak hírt a világ legkülönbözőbb sajtóorgánumaiban. A versenyek hirdetései hárommillió példányban jelentek meg a világ 70 országában.

A legelső utcai maratoni futóversenyt 1897-ben rendezték, Bostonban. Tizenöten indultak. A tavalyin tízezren. Ma már szinte minden nagyobb európai város rendez maratont. Ma már a futóversenyek is versenyeznek egymással. Utazási irodák tucatjai szakosodtak a futóturizmusra. (Tizenöt kínál utat a Budapest Maratonra.) A világ legnagyobb városi hosszútávfutó versenyének számító New York Maratont az idén húszmillió dollárra biztosította a rendező cég.

Érthető az óvatosság. Az évente több tízezer indulót vonzó verseny többnapos üzleti esemény. Csak az utcákon kétmilliónyian szurkolnak, míg a televízión keresztül százmillió ember követi nyomon az eseményeket.

- A Budapest Maraton ennél szerényebb. Az idei százmillió forintos költségvetésből nem telik arra, hogy nemzetközi hírességeket vonzzunk. A mi versenyünk inkább a hobbifutóké, a hétköznapi hősöké - pozícionálja magukat Máth István, a fővárosi futóversenyeket rendező Budapesti Sport Iroda vezetője. Belőlük sincs kevés. Az idei októberi maratonra, illetve a fő számhoz kapcsolódó kisebb számokra összesen 15 ezer futót várnak, kétezret a világ 50 országából, Japántól az Egyesült Államokig. A legtöbben Angliából jönnek. A szám évről évre növekszik.

De még ma is szép számmal akadnak olyan városlakók, akik csupán forgalmi akadályt látnak a versenyek résztvevőiben. Nem is ok nélkül. Mindenesetre a rendezők a lehető legkisebbre próbálják szorítani az autós-futó konfliktusok lehetőségét. A különféle hatóságokkal - rendőrség, mentő, önkormányzat - és a kijelölt útvonal érintett cégeivel (bevásárlóközpont, hotel, taxisok) már egy évvel az esemény előtt megkezdik az egyeztetéseket. A verseny elindításához tucatnál is több hatósági engedélyre van szükség. Terelőtáblákkal, rendőri irányítással és helykímélő szervezéssel próbálnak az autósok kedvére tenni. A hozzájuk és a fővároshoz beérkező panaszok számának csökkenéséből arra következtetnek, hogy ez sikerült is.

A Fővárosi Közgyűlés 2004-ben elfogadott rendelete évente legfeljebb tíz, jelentős forgalomkorlátozással járó verseny megrendezését engedélyezi. Tavaly kilencet, az idén nyolcat tartanak meg.

A hétvégi kényelmetlenségekért kárpótolhatja a városlakókat a futóversenyek közvetett haszna. Budapest minden nyolcadik lakosa a turizmusból él, így aligha lehet közömbös a városnak, hogy a futóversenyekre érkezők és kísérőik átlagosan 2-3 éjszakát töltenek a városban. A tavaly szeptemberben rendezett két fővárosi futóversenyre összesen 8000 turista érkezett külföldről és további tízezer hazai tájakról. (A Budapesti Fesztiválra harmadannyi célturista jön.) Minél távolabbról érkeznek, annál tovább maradnak. Az sem ritka, hogy a verseny apropója lesz a családdal való közös pihenésnek és nyaralásnak is.

Egy felmérés szerint a futók többsége a középosztály tagja, költési hajlandóságuk nagyobb az átlagos turistáénál, és szívesen vesznek részt más turisztikai és kulturális programokon. A fővárosi önkormányzat számításai szerint tavaly több mint 600 millió forintot költöttek Budapesten a futó turisták.

A rendezők állíthatják le a viadalt

Nincs szabály arra, hogy milyen helyzetekben kell leállítani az utcai futóversenyeket. A körülmények mérlegelése a rendezők feladata. Ezt tette a múlt hét végi versenyt szervező Budapesti Sport Iroda is, amely a rekkenő hőségben az egészségügyi teammel közösen döntött a verseny elindítása mellett. A biztonságos versenyzés érdekében megerősítették az orvosi szolgálatot, és az eredeti hat frissítőállomás helyett tíz ponton tettek ki italokat a futóknak. A 7000 indulóból húszan szorultak ellátásra. Ez igen jó arány a nemzetközi versenyeken, hiszen a hosszútávfutás alaposan igénybe veszi a szervezetet. Az utcai futóversenyeket igen ritkán fújják le, hiszen a szervezők és a versenyzők is csaknem egy évig készülnek.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.