Strabag-ügy: Kemény pénzek, puha szabályok

Az osztrák Profil című hetilap újra tárgyalja azt a két évvel ezelőtt több fórumon is tagadott - illetve részben cáfolt - vádat, hogy a Strabag építőipari konszern állami megbízásokért cserébe pénzt adott magyarországi pártoknak.

Valamennyi magyar parlamenti párt a leghatározottabban tagadta a vádakat, és kivétel nélkül azt állítják, hogy az osztrák választások motiválják az ügy fölmelegítését, hiszen a Strabag-vezér által is fémjelzett Liberális Fórumnak reális esélye van az osztrák parlamentbe jutásra.

Akár így van, akár nem, a Strabag nagy összegű beruházásokban érdekelt Magyarországon. Az osztrák társaság és magyar vállalkozása, a Strabag Zrt. a hazai közlekedési infrastruktúra-fejlesztés szinte minden területén megvetette a lábát. Építési szerződései alapján a Strabag nem lenne a piac legfajsúlyosabb cége. A NIF honlapján kutakodók a társaságénál nagyobb szerződésállományú építőkre is bukkanhatnak. Ám a társaság az úr hazánk két koncessziós autópályáján is. Az M6-os Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs összesen mintegy 79 kilométerének építésére és üzemeltetésére szóló tendert a Strabag 266,8 milliárd forintos ajánlatával 2007 végén nyerte meg. Ezt hozzászámolva a cég 170 milliárd forintos építési szerződéseihez, munkája már 436 milliárd forintjába kerül az állami költségvetésnek. A fővárost a déli országhatárral összekötő M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. kizárólagos irányítását az osztrák útépítő az idén szerezte meg. Ez a hírek szerint úgy harmincmilliárd forintjába került. Vagyis nem sokkal többe annál a rendelkezésre állási díjnál, amit a magyar költségvetés az M5-ösért még éppen húsz évig évente kifizet a koncessziós társaságnak.

A Profil vádjai a hírbe hozott pártok büdzséjét vizsgálva nehezen igazolhatók vagy cáfolhatók, a magyarországi pártok bevételeinek átláthatóságát ugyanis meglehetősen "puha" szabályok biztosítják. Erre többek közt az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet is fölhívta a figyelmet 2006 nyarán. A vizsgálódásra az adott okot, hogy a választási kampány során a pártok - egyébként nem akkor először - a sokszorosát költötték el a törvényben meghatározott 386 milliónak, és a nyilvánosságra hozott pénzügyi beszámolók alapján ilyen költekezésre sehol nem is volt fedezet.

A rendszer az intézet és az Európai Választási Szakértők Egyesületének hasonló tartalmú elemzése alapján is több ponton lyukas. A pártoknak nevesíteniük kell a kapott támogatást, ha az belföldi jogi, illetve magánszemélyek esetében meghaladja az ötszázezer, külföldieknél a százezer forintot. A jogi személynek nem minősülő gazdasági társaságtól származó hozzájárulásnál viszont csak akkor kell a nevet is feltüntetni, ha a százezer forintnál több pénz külföldről érkezik, más esetben a pénz az egyéb kategóriába kerül.

Az egyik kiskaput a pártok által létrehozott alapítványok jelenthetik. A pártközeli "civil" szerveződések esetében ugyanis még ilyen szabályok sem léteznek, azok bárkitől elfogadhatnak támogatást, és a pénz forrását sem kell nyilvánosságra hozniuk. Ha pedig az ilyen hozzájárulást saját pártjuknak utalják át, az összeg a beszámolókban szintén csak az egyéb bevételek között jelenik meg.

Amennyiben a Strabag valóban támogatott magyarországi pártokat, azt csak ilyen kerülővel tehette, mert ellenkező esetben az éves pénzügyi beszámolókban a céget nevesíteni kellett volna, ám ennek nyoma sincs. Az efféle hozzájárulás egyébként a hatályos szabályok szerint nem törvénysértő, hiszen a hazai politikai szervezetek külföldi cégtől bármekkora összeget elfogadhatnak. Az egyetlen feltétel, hogy ezt nyilvánosságra kell hozni.

A rendszer azonban másutt is alkalmat ad a visszaélésre. Bár a pártoknak a nem pénzbeli adományokat is könyvelniük kellene, bevett gyakorlatnak tűnik, hogy a természetben adott juttatásokról megfeledkeznek. Igen valószínű, hogy a rendezvényekkel és az utazásokkal kapcsolatos költségeket, illetve a pártok működésével összefüggő más kiadásokat, például a hirdetéseket is részben mások finanszírozzák, ám a politikai szervezetek könyvelésében vélhetően ezek a tételek sem mindig jelennek meg.

A helyzetet jellemzi, hogy a pártok gazdálkodásáról szóló törvény módosítására a kormány által 2006-ban benyújtott tervezetről a parlament érdemben nem is tárgyalt. Ebben szerepelt, hogy a pártalapítványoktól - és a magánszemélyektől - származó, 50 ezer forintot meghaladó összegű juttatásokat az interneten nyilvánosságra kellene hozni. Ugyanakkor az adományozók köréből kizárták volna a jogi személyeket és az önkormányzatokat is - az egyik ellenzéki párt saját beszámolója szerint több fővárosi helyhatóságtól kap némi készpénzt -, ám a tervezet elbukott.

 

Az osztrák államügyészség egy ügyben nyomozást folytat a Strabag ellen, de ennél többet nem mondhatok - válaszolta az Index kérdésére az államügyészség szóvivője. A hírportál a magyarországi vádhatóságot is megkérdezte. Fazekas Géza, a Központi Nyomozó Főügyészség szóvivője csak annyit mondott: egy feljelentés nyomán áprilisban indult eljárás vesztegetés gyanújával egy olyan ügyben, amely érinti a Strabag társaság egyes ügyleteit. Az ügyben egyelőre nincs gyanúsított, jelenleg a tényállás tisztázása folyik. Fazekas Géza a nyomozás érdekeire való tekintettel ennél többet nem kívánt mondani, így arra a kérdésre sem válaszolt, hogy az osztrák Strabag AG vagy az annak tulajdonában lévő Strabag Építő Zrt. ügyében indult-e a vizsgálat.

Strabag-beruházások 2002-2008

Forrás: NIF, Népszabadság-gyűjtés

 

Beruházás Szerződéses érték(forint) Szerződés időpontja

M7-es Becsehely-Letenye,

M70-es  Letenye-Tornyiszentmiklós

48 832 794 117 2003. 01. 06
M0-s autópálya keleti szektor 35 001 382 664 2004. 05. 10
M70-es autóút Tornyiszentmiklós-határátkelő 2 088 520 821 2004. 06. 02
M35-ös Görbeháza-Debrecen 73 560 650 000 2004. 10. 20
Épületbontás 2 150 000 2005. 02. 01
67. számú főút új nyomvonala 2 588 604 943 2006. 05. 18
M35-ös autópálya mérnökségi telep 1 299 150 000 2006. 07. 13
56. számú főút szekszárdi tehermentesítő 340 455 052 2006. 09. 20
84. számú főút körforgalmú csomópont 179 964 545 2006. 09. 28
3. számú főút jelzőlámpás csomópont 62 000 000 2006. 10. 05
Veszprémi körforgalmú csomópont 97 561 178 2006. 10. 13
Vasúti híd alatti útpályasüllyesztés 37 470 000 2006. 11. 14
Csepregi körforgalmú csomópont 96 380 695 2007. 05. 31
6. számú főút útrehabilitáció 400 513 025 2007. 03. 01
6. számú főút út- és hídrehabilitáció 622 978 354 2007. 03. 01
Szajol-Tiszatenyő vonalszakasz átépítése, pályaépítés 3 296 881 046 2007. 09. 04

 

M6-os autópálya Szekszárd-Bóly,

M60-as autópálya Bóly-Pécs

266 800 000 000         2007. 11. 11      
6. számú főút régészeti felügyelete 9 196 300 2007. 11. 20
Szajol-Tiszatenyő vonalszakasz átépítése 426 530 000 2007. 12. 21
Összesen: 435 743 182 740

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.