Szabadság-híd: késés?

Késhet a Szabadság-híd átadása, mert vasárnap éjszaka a rendőrség leállította a zajos munkát, s a folytatásra csak korlátozott engedélyt adott ki az V. kerületi önkormányzat. Kiderült, a kivitelezők nem is gondolták, hogy az éjjeli és a hétvégi munkához külön engedély kell.

Budapest legkeskenyebb Duna-hídja volt a legrosszabb állapotú fővárosi átkelő, rég esedékes volt a felújítás. ennek során elbontottak 170 köbméter aszfaltot, háromszáz köbméter gyalogjárdát, 860 köbméter közutat, több mint kétezer köbméter szigetelést és csaknem hatszáz tonna acélszerkezetet. Az 1896-ban épült átkelőt rezedazöldre festik, és graffitiálló bevonattal látják el. Díszkivilágítást építenek, és ügyelnek a műemléki szempontokra is; az eredetihez hasonló korlátokat építenek, pótolják a híd kapuzatáról a hiányzó díszeket, valamint korhű kandelábereket helyeznek el.
 
A villamospályát rugalmas ágyazásba fektetik, így a járművek a felújítás után kevésbé terhelik meg a hidat. A 47-es és 49-es villamos a jelenlegi ütemterv szerint idén karácsony előtt indulhat meg újra a hídon, az autósok viszont csak jó fél évvel később, 2009 májusában vehetik birtokba a megújult hidat; a 4-es metró Fővám téri állomásának építése miatt ugyanis meg kell hosszabbítani a 2-es villamos alagútját, és emiatt lezárják a Vámház körutat, a Belgrád rakpartot pedig dél felé egyirányúsítják ez év végéig. A Szabadság híd felújítása 5,3 milliárd forintba kerül, a Fővárosi Közgyűlés által májusban, egyhangúlag elfogadott támogatási szerződés alapján a költségek nagyjából felét az unió fizeti.

Miért és kitől kellett volna engedélyt kérnünk? - értetlenkedett a Hídépítő Zrt. egyik vezetője, amikor arról érdeklődtünk: hogyan lehetséges az, hogy végig szabálytalanul dolgoznak a Szabadság híd felújításán. A másfél éve kezdett munkához ugyanis nem kértek speciális, éjszakai, illetve hétvégi munkavégzést lehetővé tevő engedélyt. Pedig kellett volna.

Most már van nekik, de ehhez az kellett, hogy vasárnap éjjel, lakossági bejelentésre kivonult a rendőrség. Ekkor derült ki, hogy engedély nélkül dolgoztak, így rendőrség leállította a zajos munkát. A "lebukott" kivitelező hétfőn utólag megkérte a hozzájárulást az V. kerülettől, amit tegnap délután, szokatlanul rövid idő alatt - két hét helyett 48 órán belül - meg is kaptak, de korlátozásokkal. Mostantól éjszaka csak hét közben dolgozhatnak az átkelőn, de akkor sem csiszolhatnak, vághatnak követ vagy fémet, mert az túl nagy zajjal jár, s a környéken élők nem tudnak pihenni. Hétvégén pedig csak nappal folyhat munka - tájékoztatta lapunkat Rogán Antal. Az V. kerületi polgármester szerint egyre több lakossági panasz érkezett a zaj miatt, majd jött a vasárnapi rendőri akció. Rogán emlékeztetett: az V. kerületben élők nyugalma érdekében soha nem engedélyeznek hétvégén éjszakai zajos munkát, ehhez pedig most is tartják magukat.

Kiderült, a kivitelezők már csak azért nem gondolták, hogy külön engedélyt kell kérniük, mert a másfél évvel ezelőtti kezdéskor minden hatóság és az érintett négy kerület - I., XI., V., IX. - is előírt bizonyos feltételeket a munkavégzéshez, amiket teljesítettek is. A cégnél állítják, akkor egyedül Belváros-Lipótvárosnak nem voltak kikötései. A kivitelezők úgy gondolták, mivel fővárosi kezelésű hídon dolgoznak, s a megrendelő maga a tulajdonos, ezért a városrészektől - amelyek területét érinti a híd - nem kell külön engedélyeket kérni. A határidő pedig annyira szoros, hogy egyértelműnek gondolták a folyamatos munkavégzést is.

A cégnél egyébként biztosak benne, hogy vasárnap nem lakossági bejelentés volt, hanem az V. kerület lépett közbe. Egyik illetékesük látta azt a levelet, amelyben a hivatal a rendőrség segítségét kérte a munka leállításhoz. A cégnél viszont nem értik, miért másfél évvel a kezdés után jutott eszébe valakinek a papírok vizsgálata.

A tegnap született korlátozásról pedig azt mondták, ez azt jelenti, hogy csak nehezen, vagy egyáltalán nem tartható a december 20-i és a májusi átadási határidő. Vagyis, elképzelhető, hogy a főváros ígérete ellenére mégsem gördül át még az idén az első villamos és az autósok sem kelhetnek át májusban a felújított hídon.

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.