A tanévkezdés hasonlít a régiekéhez. A diákoknak némi izgalmat, esetleg csöppnyi szorongást az újjal való találkozás jelent, örömöt az osztálytársak viszontlátása. Láttunk olyan irodát, ahol az igazgató asztalán egy vérnyomásmérő volt. Tudósítóink Szegeden és Győrben látogattak meg egy-egy iskolát.
Tanévkezdés családi összefogással
- Mindenkinek megvan a tolltartója?
- Igeeen! - válaszol a gyermekkórus Volfordné Nagy Emőke tanítónőnek. A szegedi Arany János Általános Iskola 1/A osztálya legelső óráján vagyunk. A színes-vidám tanteremben vonalas és kockás tábla, fölötte az ABC betűi, ábrákkal - "a": alma, "á": ág, "b": béka, "c": cipő, és így tovább.
Az ablakok tárva-nyitva, ömlik be a nyár, a fény, összekeveredve a benti neonvilággal. De a naptár csalhatatlan, szeptember elsejét írjuk. A szülők, akik az osztályba is felkísérték életük első órájára a gyerekeket, meghatódva, és elég nehezen távoznak - bár reggel nyolc múlt, s nekik is sietniük kell tovább.
Az elsős Bódi Alexandra izgalommal és csöppnyi tartózkodással kevert örömmel lépte át az iskolakaput. Édesanyja, Dobó Piroska is ma kezdi a maga iskoláját: nappali tagozaton tanul egy főiskolán. Náluk, mondhatni, kétemberes tanévkezdésről van szó. Kettősek a tanévkezdési költségek is a család számára. Csupán Alexandráé negyvenezer forint; ebben az iskolatáskától a tankönyv- és füzetcsomagokon át az ebédig minden benne van. Az édesanya párja egy cégnél alkalmazott, külön rá kellett húznia - napi tizenegy-tizenkét órákat dolgozva -, hogy összejöjjön a tanévkezdet ára.
Benkő Brigitta első tanévkezdését családi összefogás segítette:
- Anyukám, nővérem, nagymamám is hozzájárult a költségekhez - mondja Brigitta édesanyja, az egyedülálló, kétgyermekes Széles Erika Ágnes.
- Az idei tanévünk "A képzelet szárnya" projekt jegyében zajlik. Játékos formában igyekszünk kifejleszteni a gyerekek kreativitását - mondja Kissné Gera Ágnes, az Arany János igazgatója. - Az oktatás tehát arról szól, hogy mire a gyerekek elvégzik az iskolát, az itt szerzett tudással és tapasztalattal megerősítsék alkotókészségüket.
Az 1/A osztály jelképe a mókus, a Horváth Marica vezette 1/B-jé a méh, Arató Andrea osztályáé a maci. Az elsősök nyakravalóként viselik az osztályukat jelképező ábrát, amely megkönnyíti számukra egymás fölismerését az iskola csaknem hétszáz fős nyüzsgésében. A mókusnak, méhnek, macinak azonban csak a körvonalai vannak meg a formán - az ábrát a gyerekeknek kell kiszínezniük.
Győrben az igazgatói irodában kezdtük az érdeklődést.
- Nem nyugodt ez a pálya - jegyzem meg a százéves győri Kazinczy gimnázium igazgatójának, Németh Tibornak, amikor a tanítás első reggelén meglátom a vérnyomásmérőt irodája asztalán.
- Tavaly négy kollégám magas vérnyomását kiszűrtem vele - mondja.
A régió egyik legnépszerűbb iskolájába, a Kazinczyba 860 gyerek jár, közülük százharmincöten elsősök. Két nyolc, egy négy, és egy öt évfolyamos osztály indul az idén. Utóbbi nyelvi előkészítős osztály. Diákjai heti tizenegy órában tanulnak angolt vagy németet, öt órában informatikát, ezenkívül retorikát, az egyéb tárgyakat pedig szinten tartják. Lehetőségük van - igaz pénzért - a komputerhasználathoz előnyös gépírás elsajátítására is.
A 35 fős osztályban csak tíz fiú van. Az osztályfőnök Gecsei Kolos magyar-filozófia szakos tanár, aki maga is tanul, doktori iskolába jár.
A Kazinczyban most kezdő gyerekek többségének valamely családtagja, testvére, anyja, apja valaha ebbe a gimnáziumba járt. A győri Torma Bencének az édesapja és nővére volt kazinczys.
Füzy Eszter Hegyeshalomból jár be naponta. A szőke hajú lány répanadrágba, márkás sportcipőbe és pulóverbe öltözött.
- Egy hete töprengek azon, hogy mit vegyek föl az első napra - vallja be. Ő a jogászpálya és a kommunikációs szak iránt érdeklődik.
Az osztályba három megyéből - Győr-Moson-Sopron-, Komárom-Esztergom- és Vas - jöttek gyerekek. Fegyelmezetten, csöndben várják a tanárt, egyelőre alkalmi osztályteremben.
- Stresszoldó órát tartok - mondja Gecsei Kolos, mielőtt belépünk. A szemüveges, hosszú haját copfban viselő tanár igen röviden az iskola múltjáról, a házirendről beszél, aztán próbálja szóra bírni a gyerekeket. Egy fiú megkérdezi:
- Rágógumizni szabad?
- Órán nem - hangzik a válasz.
Egy kislány arról érdeklődik, le kell-e adni a mobiltelefonokat órakezdéskor.
- Nem vesszük el a készülékeket, a szünetben használhatjátok őket, de morcos lennék, ha óra közben megszólalna - feleli az osztályfőnök.
A Kazinczy régóta A szép magyar beszéd országos vetélkedő iskolája. A tanárok jó érzékkel, szinte észrevétlenül vezetik rá a gyerekeket a kiejtés, az artikulált, gondos fogalmazás fontosságára. A mostani elsősök még visszafogottan, kicsit zárt szájjal beszélnek, motyognak inkább. Az osztályfőnök ezért többször visszakérdez. Lassan nekibátorodnak a diákok.