Az SZDSZ nem ért egyet a kamionstop enyhítésével
Erről Velkey Gábor, az SZDSZ országgyűlési képviselője tájékoztatta hétfőn közleményben az MTI-t. A kormányszóvivő reagálásában az MTI-nek azt mondta, a rendelet módosítását hosszú egyeztetési folyamat előzte meg.
A liberálisok szerint a szeptember elsejétől életbe lépő intézkedések nemcsak környezetvédelmi szempontból aggályosak, de növelik a közúti balesetek kockázatát is.
Velkey Gábor közölte: az SZDSZ több társadalmi szervezettel és civil csoporttal egyetértésben elítéli, hogy a csúcsforgalmi időszak összességében heti egy teljes nappal meghosszabbodik, így jelentősen növekszik a szennyezőanyag-kibocsátás, ami erős hatással van a lakosság egészségügyi állapotára és a környezetünk tisztaságára is.
Az SZDSZ szerint a kamionstop enyhítése sérti a közlekedés biztonságának követelményét is. Úgy látják ugyanis, hogy a hétvégi időszakban jelentősen megnő a forgalom a közutakon, ezt a forgalmat pedig a kamionok jelenléte tovább fokozza, így a közlekedés balesetveszélyessé válik.
A közlemény szerint a liberálisok érthetetlennek tartják, hogy miközben a kormány közegészségügyi, környezetvédelmi, és közlekedésbiztonsági szempontok miatt anyagilag támogatja a kamionok vasúti szállítását, a kamionstop enyhítésével éppen azt éri el, hogy csökken a vasúti szállítási iránti kereslet.
"A kamionstop enyhítése bizonyíték arra, hogy a kisebbségi kormány egyes lobbicsoportok érdekeit fontosabbnak tartja a közérdeknél" - írt Velkey Gábor.
Daróczi Dávid kormányszóvivő reagálásában elmondta: a rendelet módosítását rendkívül hosszú, három éves egyeztetési folyamat előzte meg; a kormány a döntés előtt nem csak a fuvarozók képviselőivel, hanem a környezetvédelmi szervezetekkel is egyeztetett, sőt kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is.
Kitért arra, hogy a kormány döntésében szerepet játszott, hogy a Közlekedéstudományi Intézet hatásvizsgálatokat végzett, amelyekből kiderült: nem fog több kamion közlekedni az ország útjain attól, hogy megváltozik a forgalomkorlátozási idősáv, nem nő tehát a környezetszennyezés mértéke sem.
A szakértők szerint ehelyett a kamionforgalom egyenletesebben fog eloszlani azzal, hogy nem a korlátozás előtt és után zúdul rá az utakra a teherforgalom, amikor a hétvége, illetve a hét kezdete miatt egyébként is közlekedési csúcsok alakulnak ki - tette hozzá a szóvivő.
Daróczi Dávid megjegyezte, hogy az Európai Unióban nincs egységes szabályozás a kamionstopra, tizennyolc országban van valamilyen korlátozás, mindenhol más-más időtartamban, és mindenhol más-más útra érvényes, a magyarországi a szigorúbbak közé tartozik.
A kormányszóvivő kitért arra, a hazai szabályozás kialakításakor a szomszédos osztrák gyakorlatát is figyelembe vették, hiszen a forgalom döntő többsége a kelet-nyugat tengelyen halad át az országon. Összehangoltan gyorsabb a szállítás, a kamionoknak így nem kell várakozniuk a határokon - tette hozzá.
A kamionstop szabályai szeptember elsejétől változtak. A rendelet július 29-én jelent meg a Magyar Közlönyben, a kihirdetést követő 5. napon lépett hatályba, a korlátozás időszakára vonatkozó szabályok azonban csak szeptember 1-jétől hatályosak.
A rendelet módosítása a nyári időszakra (július 1.- augusztus 31.) vonatkozóan két lényeges elemet tartalmaz: a szabályozás kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik ki, és hétvégén belül a korlátozás a szombat reggel helyett délután 15 órakor kezdődik. A korlátozás az eddig megszokottak szerint vasárnap 22 óráig tart.
(MTI)