A kormány nekimegy a gáznagykereskedőnek

A szakminisztérium szombaton megerősítette: októbertől 6,55 százalékkal emelkedik a lakossági gázár. Úgy értesültünk, hogy a kormány eltörli a német E.ON kezében lévő központi gáznagykereskedővel szemben fennálló több tízmilliárdos gáztarifa-tartozást, ami a korábbi, indokoltnál kisebb áremelésből fakad. Egy tollvonással kikerült a jogszabályból az a passzus, amely lehetővé tette, hogy az importdrágulás több lépcsőben érvényesíthessék a gázárban.

A drágulástompító csodafegyver

Az IK-szabályt a Medgyessy-kormány idején hozták. Akkor még a Mol volt a nagykereskedő tulajdonosa, de a cég köztudomásúan eladósorban állt. Nagyrészt épp e problémák miatt: mivel az Orbán-kormány idején még ilyenfajta háttér-megállapodás sem garantálta a nagykereskedőcég bevételeit, a Mol a gázüzletágon százmilliárdos veszteségeket halmozott fel. Az Orbán-kormány meg is akarta venni a Mol a gázágazatát. Ez az üzlet végül is nem jött létre, de a Mol a hatósági ár bizonytalansága miatt továbbra is meg akart szabadulni a cégtől. Végül is a német E.ON lett a vevő, amely azonban - mint utóbb kiderült - többek között épp azért vásárolta meg a társaságot (igaz, a jóval értékesebb gáztárolócéghez "ragasztva"), mert az IK számára garantálta, hogy az egyszer a kormány által elismert bevételek előbb-utóbb be is folynak a társasághoz. Klaus G. Hammer, a cég elnöke ezért is hangsúlyozta váltig az esetleg számukra alacsonynak tűnő gázáremelések során, hogy teljes mértékben elégedett az árszabályozással. Arra számított ugyanis, hogy ha nem is akkor, de később hozzájutnak a számukra elismert összegekhez.

Szombaton a közlekedési, hírközlési és energiaügyi tárca közzétette: október elsejétől 6,55 százalékkal emelkedik a lakosság és 9,4 százalékkal a többi fogyasztó hatósági gázára. A lapunk korábbi információit megerősítő, rendkívül rövid közlemény magyarázatként a nemzetközi olajárak emelkedését említi.

Daróczi Dávid kormányszóvivő még aznap éles támadást intézett a jelenleg központi szerepet elfoglaló, a német E.ON kezében lévő hazai földgáz-nagykereskedő, az E.ON Földgáz Trade ellen. Úgy fogalmazott: a kormány teljes árfelülvizsgálatot kér annak megállapítására, hogy a gázcégek valóban csak az indokolt költségek alapján állapítják-e meg áraikat. Hozzáfűzte: szakértők vitatják, hogy a nagykereskedő jogosan követel nagyobb áremelkedést a fogyasztók állítólagos tartozására hivatkozva. (Ez a "fogyasztói tartozás" valójában az a bevételkiesés, amelyet az indokoltnak ítéltnél kisebb áremelés miatt szenvedett el a gáznagykereskedő, tehát jogi értelemben nem tartoznak érte a fogyasztók, hanem az E.ON kérheti ennek figyelembevételét a kormánytól - A szerk.) A 2005-2006-ban felhalmozott tartozást ugyanis 2007 végére a fogyasztók "visszafizették" - szögezte le. Az MTI tudósítása szerint rávilágított: az olaj és a forint-dollár árfolyamváltozás kockázatait a jelenlegi rendszerben a nagykereskedő teljes egészében átháríthatja a fogyasztókra. A kormány szakértői szerint méltányos felvetni, hogy ezt ellensúlyozzák. A kormánynak az a célja, hogy a 2009-ben várható gázpiaci nyitásra ne az erőfölényes helyzet legyen a jellemző - tette hozzá Daróczi.

Értesülésünk szerint a szóvivő szavait tettek is megelőzték: úgy tudjuk, a kormány egyszerűen eltörölte azt a gáztarifa-tartozást, ami a kabinet és a nagykereskedő eddigi egyetértése mellett az E.ON Földgázzal szemben mindmáig fennállt. (Ez a lépés minden bizonnyal ma a földgázárakkal együtt jelenik meg a Magyar Közlönyben, a jogszabályi kötelmek miatt tegnapi dátumozással.)

A tartozás mértéke jelenleg mintegy 20-30 milliárd forint, de a mostani, az eredeti javaslatoknál alacsonyabb gázáremelés nyomán az év végére 30-60 milliárd forintra nőhet. Kiszámítási módszerét egy olyan jogszabály rögzíti, aminek létét a 2004-es bevezetést követően tavalyig nem közölték. Mint mára kiderült, egy "korrekciós tényező" (hivatalos nevén importár-korrekció, IK) lehetőséget teremt arra, hogy bizonyos mértékű áremelési szükségletet ne az adott negyedévben, hanem később fizessenek ki a nagykereskedő felé a gázáron keresztül. (A gázárat nem a piac, hanem a kormány határozza meg negyedévente - ez hatósági gázár.) Az IK eltörlését ma be is jelentette a az energiaügyi minisztérium.

Az IK alapján a viszonylag alacsony gázáremelésekből fakadóan 2005-2006 során több mint 100 milliárd forintos "extra" tartozás halmozódott fel a nagykereskedőcéggel szemben. Ennek törlesztése pedig az - időközben elismert - rendszer alapján meg is kezdődött. A fogyasztók ezt úgy érezték meg, hogy a tavalyi általános nemzetközi áresések közepette nálunk nem csökkent a hatósági tarifa.

Bár az év végére a tartozás majdnem lenullázódott, mindmáig rendre hallani lehetett "bennragadt" tízmilliárdos tételekről. Olyan esetekben ugyanis, amikor a kormány a szakminiszteren keresztül az elismert költségeknél alacsonyabb áremelésről döntött, ez az összeg ismét növekedésnek indult. Kutas István, az E.ON Földgáz szóvivője lapunknak úgy fogalmazott: a 2005-2006-ban felhalmozódott öszszegeket már valóban megkapták, de 2007-2008-ban újabb elismert költségek kifizetését halasztották el ily módon. Az IK így ma 30 milliárd forintra tehető.

A vita bizonyára nem véletlenül a mostani áremelés során pattant ki. Ma már valóban csupán "néhány tízmilliárdos" tartozásról lehet hallani - igaz, ez a kormány mostani döntése nyomán tovább növekedett volna. Most kezdődik a gázpiac jövőjét alapvetően meghatározó új gáztörvény elfogadási véghajrája, ahol minden fél - csakúgy, mint eddig - bizonyára minden lehetséges eszközt bevet.
 
A kormány a gázpiachoz nagyon hasonló árampiac tavalyi szabályozása során szinte ugyanezzel a problémával szembesült, igaz, az állami tulajdonban lévő központi nagykereskedő, az MVM túlzott piaci súlya ellen csak ez év elején kelt ki a kormányfő. Ám amíg akkor valóban nyilvánosságra hozták a piaci anomáliát kimutató fajsúlyos szakértői elemzéseket, a kormányszóvivő szavait alátámasztó szakértői kimutatásokról eddig nem lehetett hallani.
 
A fejlemények azonban cseppet sem meglepőek. A gáznagykereskedő molos időszakához hasonlóan a kormányzattal elhúzódó vitákra lehet számítani. Ami a nemzetközi megítélésnek nem biztos, hogy jót tesz, de a nemzetközi energiaár-emelkedés hatásából néhány százalékot így valóban le lehet nyesni a határon.

Az IK eltörlésére vonatkozó információt Kutas István tegnap úgy kommentálta, hogy az hideg zuhanyként éri őket. Leszögezte: ilyen jellegű szándékokról senki még csak utalás szinten sem tájékoztatta őket eddig. Kérdésünkre ebbe a körbe tartozónak nevezte Szabó Pált, az árak kihirdetéséért felelős energiaügyi szakminisztert is, akivel gáztárolójuk bővítése, illetve téli feltöltése kapcsán a magyar E.ON-gázcégek elnöke, Klaus G. Hammer épp kedden tárgyalt Zsanán. Ha a kormány valóban ilyen tartalmú határozatot hozott, mihamarabbi tárgyalásokat kezdeményeznek a kormányzati illetékesekkel egy új, "átlátható, nyilvánosság előtt is vállalható" megállapodás érdekében - fogalmazott. Hozzáfűzte: egyeztetnének azokkal az árrendszert bíráló szakértőkkel is, akikre Daróczi Dávid hivatkozott: az E.ON ugyanis ilyen szakértői elemzéseket nem ismer. A negyedéves, szakértők által előkészített ármegállapításnak évek óta bejáratott rendszere működik, amelynek jogszerűségét eleddig senki nem vonta kétségbe - tette hozzá. Így a "teljes árfelülvizsgálat" intézményét sem ismerik. A kormányszóvivő szavaival kapcsolatban megjegyezte: az E.ON Földgáz jelenleg is vállal a változó nemzetközi árakból fakadó kockázatokat, mivel az IK-ban felhalmozódó összegeket "kamatmentesen" hitelezi a fogyasztóknak. Mivel a gázár szabályozott, vagyis nem versenypiacon alakul ki, és az E.ON-cég nyeresége minden köbméteren filléres nagyságrendű, ennél nagyobb kockázatokat nem tudnak vállalni.

Az igaz - szögezte le -, hogy tavaly az adózás előtti eredményük mintegy 60 milliárd forint volt, 2005-ben és 2006-ban viszont - épp az IK bevételeltoló hatása révén - összesen 52 milliárd veszteség érte őket. A három év alatt így kimutatható 8 milliárdos nyereséget a több ezermilliárd forintos forgalomhoz képest elenyészőnek ítélte. Idén a mostani intézkedések szintén csökkentik nyereségvárakozásaikat. A verseny kapcsán leszögezte: szabályozott árak közepette nem lehet többszereplős piacot kiépíteni. De a majdan bekövetkező szabadáras környezetben is felmerül: az E.ON-cégnek olyan, 2015-ig érvényes szerződése van az orosz gázszállításokat végző Gazprommal, amely akár az egész ország ellátására is elegendő lenne. Ráadásul úgy, hogy ha netán nem vennék át a gázt, azt akkor is ki kell fizetniük. A társaság központi szerepének tehát a jövőben is meg kell maradnia. Mivel az orosz gázforrások végesek, arra nincs lehetőség, hogy a Gazprom egy másik, Magyarországra szállító céggel hasonló nagyságrendű szerződést kössön - érvelt. De a kormány helyében nem is bízná kevésbé stabil hátterű cégekre az ország gázellátását.

Bár az IK léte fontos volt akkor, amikor megvásárolták a gáznagykereskedőt, azzal nem számoltak, hogy azt a kormány bármikor jogszerűen eltörölheti - ismerte el Kutas. Most megvizsgálják a jogi és diplomáciai lehetőségeket. A szóvivő biztosított arról: bármi is történjék, semmiképpen nem terveznek olyan intézkedéseket, ami az ellátás biztonságát a legcsekélyebb mértékben is veszélyeztetné. A most keletkező esetleges többletveszteségüket anyacégük rövid távon finanszírozhatja, de hosszú távon nem ellentételezheti azt - fűzte hozzá. Arra, hogy náluk is felmerülne-e az értékesítés gondolata, nem kívánt kitérni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.