Felderítő robotrepülőket vásárol a HM

Az eredeti tervekhez képest jelentős késéssel ugyan, de talán még ebben az évben megvásárolhatja a honvédelmi tárca az afganisztáni misszió ellátásához szükségesnek tartott pilóta nélküli felderítő repülőgépeket.

Az év végéig beszerezhetik azokat a pilóta nélküli repülőgépeket, amelyeket elsősorban az afganisztáni misszió támogatására kívánnak bevetni - közölte kérdésünkre Bocskai István, a honvédelmi tárca szóvivője. A kis hatótávolságú, alapvetően felderítésre használható robotrepülők megvásárlását még 2006-ban kezdeményezték, ám a nyílt közbeszerzési eljárás sikertelennek bizonyult. Így a tartományi újjáépítési csoport az eredeti elképzelésekhez képest legalább másfél év késéssel kaphatja meg az új technikát.

A honvédség a korábbi tenderfelhívásában két rendszer szállítására kért ajánlatot. Egy készlet három darab - a nappali, illetve az éjszakai felderítéshez szükséges kamerákat szállító - repülőeszközből, valamint gépkocsira telepített kiszolgáló egységből és a szükséges tartozékokból áll. Ez egyébként nem túl nagy beruházás: összességében körülbelül hétszázezer euróról, vagyis mintegy 170 millió forintról van szó.

A kis hatótávolságú, pilóta nélküli repülőgépek között a legkisebb alig három kilogrammnyi tömegű, elektromos motor hajtja, ám a hatótávolsága csak öt kilométer, és 45 percig képes a levegőben maradni. A német EMT cég által kínált Aladin modell kézből indítható, és ejtőernyővel száll le. A vállalkozás kínál ugyanakkor benzinmotoros gépet is; az csaknem száz kilométerre távolodhat el, és a repülési ideje hat óra lehet. Az Israel Aerospaces Industries elektromos hajtású repülője öt kiló, a hatótávolsága tizenöt kilométer, és három órán át repülhet. Van azonban olyan, ugyancsak akkumulátoros eszközük is, amely 45 kilométeres körzetben teszi lehetővé a légi felderítést, és hat óra az üzemideje. Ezek a gépek általában kétszáz méteres magasságban repülnek, a legkisebb sebességük pedig negyven kilométer/óra is lehet.

A pályázati felhívásra három cég jelentkezett, ám az izraeli Elbit Systems ajánlata nem felelt meg a kiírásban foglalt feltételeknek, így a lengyel WB Electronics és az Israel Aerospace Industries maradt versenyben. Miután a lengyelek azt ígérték, hogy a kiírásban foglalt feltételeknek maradéktalanul eleget tesznek, és alacsonyabb árat is ajánlottak, a tárcának ezt a céget kellett választania - a közbeszerzési törvény szerint nem is dönthettek másképp.

A WB Electronics már a 2007. május 31-i határidőt sem tudta tartani, amit előre jelzett is, ezért a szerződést módosították. A tavaly augusztusi katonai átvételi vizsgálat során azonban kiderült, hogy a rendszer nem felel meg a követelményeknek: az adatátvitel nem a magyar frekvenciagazdálkodási hatóság által meghatározott frekvenciatartományban működik. Afganisztánban ettől még bevethették volna a gépeket, ám a kezelőszemélyzet hazai kiképzésére emiatt nem volt mód, így az átvételt megtagadták - mondta Bocskai.

A szerződést már ekkor felbonthatták volna, ám ebben az esetben a beszerzés tovább késik, ezért a védelmi tárca elfogadta a lengyel cég újabb ajánlatát, amely szerint november végéig használható eszközöket szállított volna. Csakhogy az ismételt átvételi eljárásra sem sikerült kijavítani a hibákat - a rendszer nem az adott frekvencián működött, ráadásul részlegesen működésképtelennek bizonyult, és a repülőgépek beáztak -, ezért a HM a szerződést felmondta. A szóvivő kiemelte, hogy a WB Electronics egyetlen fillért sem kapott, sőt a cég kötbért fizetett.

A tárca a további késedelem elkerülése érdekében más utat választott: a nyílt tendereztetés helyett a minisztérium szakértői jártak utána, hogy milyen, a hazai frekvenciagazdálkodási hatóság előírásainak és a harcászati követelményeknek is megfelelő pilóta nélküli kisrepülőket lehet beszerezni. Ilyen eszközöket német és izraeli cégek is gyártanak, ezeket több NATO-tagállamban sikerrel alkalmazzák.

A hatályos jogszabályok lehetővé teszik, hogy a minisztérium haditechnikai eszközök vásárlásánál eltérjen a közbeszerzés általános szabályaitól, és most ezt teszik - tájékoztatott a szóvivő. Vagyis: két érvényes ajánlatot kaptak, és a szállítót közülük választják majd ki. Bocskai szerint így esély van arra, hogy még az idén megérkeznek a pilóta nélküli repülőgépek, és azokat az afganisztáni misszió végre használhatja is.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.