Tetszik, nem tetszik, a legtöbb külföldi előadó koncertje előtt végig kell hallgatnunk egy előzenekart. Megeshet, épp biztonsági okokból.
Félórányi sztárság
- Hálátlan dolog előzenekart szervezni a külföldi sztárok elé, ezért mi már nem foglalkozunk vele, csak kivételes esetekben - mondja Brády Márton, a ShowTime Budapest koncertszervező cég ügyvezető igazgatója. Azt mondja, többször előfordult, hogy az anyagi hasznot egyébként sem hozó előzenekartól a koncert után még azt is megkapták, hogy lekezelően bántak velük a külföldiek, rosszul hangosították, világították a produkciójukat.
Így aztán egy ideje nem ajánlanak felvezető bandát a külföldi produkciónak, csak kivételes esetben. Például, ha kifejezetten azt kérik, hogy a sztárelőadóhoz passzoló magyar csapatot keressenek, mint például a közelgő Snoop Dogg koncertre: ezen Dopeman melegíti be a közönséget. Stadionkoncertek esetében biztonsági okokból is szükség van az előzenekarra: így a több tízezer látogató órák alatt érkezik meg a helyszínre, és nem harminc perccel a kezdés előtt szeretne mindenki bejutni.
Vannak persze olyan koncertszervezők is, akik úgy gondolják, ez remek alkalom a fiatalok bemutatására. - Jól mutat egy zenekar biográfiájában, ha például Lenny Kravitz előzenekara volt, mint nemrég az Anna and the Barbies - mondja Cser Bálint, a Live Nation Hungary produkciós igazgatója. - Igaz, ők nem éppen egy műfajban zenélnek, de úgy gondoltuk, tetszenének Kravitz közönségének, és ez remek lehetőségnek tűnt a bemutatásukra.
Hozzáteszi: megesik, hogy ők maguk ragaszkodnak az előzenekarhoz, mert a fő előadó túlságosan rövid programmal érkezik (Britney Spears két előzenekara hosszabb időt töltött a színpadon, mint ő maga), a jegyárak viszont magasak - ekkor az előzenekar koncertje is segít abban, hogy a látogató úgy érezze, tényleg kapott valamit a belépőért.
Ha a sztárelőadó nem hoz magával senkit, de szeretne előzenekart, akkor rendszerint az itteni koncertszervező keres egy megfelelőnek ítélt zenészt, akinek egy-két számát, biográfiáját kiküldik a külföldi partnernek. Az ügynök, a menedzsment, időnként maga a művész dönt arról, maga elé engedi-e a produkciót. Cser Bálint szerint az elmúlt tíz évben csak egyszer-kétszer utasították el az általuk felajánlott produkciót.
Megesik persze, hogy a külföldi szervezők nem helyi együttest kérnek, hanem saját művészt hoznak. Így volt ez például négy éve Cher búcsúturnéján, amelyen a Björn Again nevű, Abba-feldolgozásokat játszó formáció tulajdonképpen része volt a shownak. Külföldön gyakori, hogy egy turnén végig ugyanaz az előzenekar játszik a sztárral, mert a kiadó, vagy épp az előadó maga szeretne ismertséget szerezni pártfogoltjának. Legutóbb akkor lehettünk ennek tanúi, amikor a Sziget nulladik napján az Iron Maiden előtt az alapító, Steve Harris lánya, Lauren Harris és zenekara játszott. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy előzenekar helyett egy DJ melegíti be a közönséget - így történt ez nemrég Mike Odlfield vagy Seal kérésére.
Időnként történnek kivételes esetek. Chris Rea például nemrég a saját előzenekara volt egy másik formációval. Vagy ott a M.É.Z. története: amikor évekkel ezelőtt Budapestre készült a Jethro Tull, egyik nagy rajongójuk, történetesen a M.É.Z. egyik tagja felhívta a magyar szervezőt, hogy szívesen lennének ők az előzenekar. Nemet mondtak nekik, erre megkeresték az angol szervezőt, akit addig-addig győzködtek, amíg végül szólt a pesti cégnek: a M.É.Z. is az előzenekaruk lesz. Az a fél óra persze nem hozott nemzetközi karriert, de akkora sikert aratott, hogy végre kiadhatták első lemezüket. Vannak, akik ma is hisznek a módszerükben: a Live Nation illetékeseihez naponta érkeznek újabb és újabb jelentkezések magyar zenekaroktól, amelyek szívesen lennének a Coldplay előzenekara szeptemberben.
Külföldön létezik még egy módszer, ha valaki nagyon szeretne nagyok előtt játszani: ott ugyanis gyakran az "győz", aki a legtöbbet fizet. Itthon ez nem így működik, Cser Bálint azt mondja, náluk legfeljebb arra volt példa, hogy az előzenekar kifizette extra technikai igényeinek pluszköltségét.
Megesik persze, hogy a feneketlen pénztárca sem hozna sikert: vannak ugyanis előadók, például a Return to Forever vagy Mark Knopfler, akik olyan hosszú, két-három órás koncerteket adnak, hogy soha nem kérnek bemelegítő bandát.