Csődeljárást kezdeményezett a KrasAir ellen az Ilyushin Finance lízingcég. A légitársaság, amelynek fő magánrészvényese a Malévban is érdekelt Borisz Abramovics, 20 millió dollárral tartozik a repülőgép-finanszírozónak.
Mélyrepülésben a KrasAir
Nem csitul a vihar Oroszország egyik legnagyobb légiszövetsége körül. A múlt héten az AiRUnion több járata azért nem tudott felszállni, mert a vállalat nem kapott több üzemanyagot hitelbe, most pedig arról adott hírt a Vedomosztyi című üzleti lap, hogy a szövetség legnagyobb légitársasága, a KrasAir ellen csődeljárást kért pénteken az Ilyushin Finance. A KrasAir 2004-ben lízingelt tőlük két Il-96 típusú repülőgépet 15 évre, de a lízingdíjakat 2005 óta nem fizeti, ezért a két cég már évek óta perben áll. Alekszandr Rubcov, az Ilyushin Finance vezérigazgatója a lapnak kijelentette, hogy a csődeljárásra vonatkozó kérelemnek nincs köze a szövetség jelenlegi válságos anyagi helyzetéhez.
Az üzemanyagbotrány miatt a múlt héten utasok ezrei rekedtek oroszországi repülőtereken, ráadásul az AiRUnion számára az illetékes főhatóság letiltotta a téli menetrendre való jegyeladásokat is. A szövetség társaságaiban birtokolt állami részvénypakettek várományosa, a Rostechnologii megállapodott ugyan néhány kerozinszállítóval, ők azonban csupán szerdáig hajlandóak üzemanyaggal kiszolgálni az AiRUniont. Korábban egy bankárt és egy légitársasági menedzsert is kineveztek az AiRUnionhoz, s a Rostechnologii pénteken elismerte: a szövetség nem képest törleszteni adósságait és fenntartani üzleti tevékenységét, vagyis gyakorlatilag a Rostechnologii nem kezeskedik a továbbiakban például az üzemanyag fedezetéért.
A KrasAir gépeit múlt keddtől több repülőtéren csak előzetes fizetés fejében tankolják meg. Omszkban ezt az intézkedést holnaptól az AiRUnion összes tagtársaságára kiterjesztik. A repülésügyi főhatóság tovább szorítja a hurkot: ha a társaság járatainak múlt heti, többnapos késései megismétlődnek, már a mostani, a nyári menetrend idejére is letiltja a jegyeladásokat, ami egyenlő a cég azonnali összeomlásával.
Mint már a múlt heti botrány kapcsán megírtuk, valószínűleg nem valódi pénzügyi krízisről van szó, legalábbis egyelőre: iparági szakértők szerint komoly érdekharcok zajlanak a társaságok körül. Nem zárható ki, hogy a helyzetet az AiRUnion fő magánrészvényesei, az Abramovics fivérek szándékosan idézték elő. Vitatják ugyanis, hogy mekkora hányadot tesznek ki a társaságban az állami részvények, amelyeket még egy Putyin által jegyzett rendelet szerint át kell adni a Rostechnologii állami korporációnak. A szakemberek szerint erre utal, hogy többi társaságuk, így a Sky Express, valamint a Malév - amelynek Borisz Abramovics az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve résztulajdonosa - normálisan működik. A Malévnál a Népszabadságot arról tájékoztatták, hogy az AiRUnion helyzete nem befolyásolja a Malév működését. Valójában a Malév és a most érintett KrasAir között még csak közös járatüzemeltetésről szóló code-share megállapodás sincs érvényben.