Sztrádán a horvát és szlovén Adriára

Szlovéniában még húsz kilométer, Magyarországon pedig 800 méter, illetve a Murán átívelő új híd hiányzik ahhoz: Budapestről végig autópályán érhessük el a szlovén, olasz és horvát tengerpartot.

Véget ért a rémálom - így summázták az autósok kedden, hogy Budapesttől Letenyéig immár 228 kilométer hosszú lett az M7-es. Akár fél órát is nyernek ezentúl, akik a magyar fővárosból a horvát határt célozzák meg. A hatalmas forgalmat lebonyolító, szűk és balesetveszélyes régi utat leváltó, több mint negyven évig készült autópálya legutolsó, 15 kilométeres szakaszát Gyurcsány Ferenc adta át. A magyar kormányfő Szlovéniában is avatott kedden, hiszen összeért a magyar Tornyiszentmiklós és a szlovéniai Pince között az M70-es autóút a szlovén A5-ös autópályával. Hamarosan Szlovéniát is autópályán szelhetjük tehát át, az olasz és magyar határt összekötő 310 kilométernyi útból egy húszkilométeres szakasz hiányzik még.

Hiánycikk a szlovén matrica

Július elsejétől személyautóval 35 eurós, féléves matricával lehet csak felhajtani a szlovén autópályákra. Szlovéniában sok helyen árusítanak vinyettát: benzinkutaknál, a postahivatalokban, trafikokban, üzletközpontokban is lehet kapni. Magyarországon viszont vadászni kell rá. Kizárólag a Mol árusít ugyanis szlovén matricákat. Egyelőre nyolc töltőállomáson juthatunk hozzá, például a rédicsi, letenyei és lenti benzinkutaknál, illetve a velencei kútnál az M7-esen, valamint Budapesten a Mol-székház melletti, Irinyi utcai állomáson. A beszerzése megér egy kis kitérőt, mivel hiányát szigorúan büntetik. A szlovén autópálya-rendőrség 300-800 euróra bírságolja a bliccelőket.

A keddi avatás felkorbácsolta a kedélyeket a szlovén belpolitikai életben. A Janez Jansa vezette kormány ellenzéke választási fogásnak tartja a szalagátvágást. Arra emlékeztetnek, hogy a 2004-ben megálmodott és az európai V. korridorba kapcsolódó szlovén A5-ös pálya végső befejezési határideje eredetileg 2013 lett volna. A kritikusok szerint csak a szeptember végi parlamenti választások miatt "gányolták össze sebtiben", amire - ahogy a Delo politikai napilap publicistája fogalmaz - legfeljebb politikai garancia van, mert az építők biztos nem vállalják azt.

Így van vagy sem, a csaknem 259 millió eurós befektetéssel - ebből több mint 41 millió uniós alapból származik - elkészült 31 kilométeres pályaszakasznak nagyon örültek a muravidéki magyarok, akik 17 éve várnak arra, hogy autópályán juthassanak el Ljubljanába.

Gyurcsány Ferenc az új sztrádarész átadása után arról tárgyalt Janez Jansával, hogy az utak összekötését a gáz-, valamint a villamos és vasúti hálózat összekapcsolásának kell hamarosan követnie, amivel - fogalmazott a magyar miniszterelnök - új élet indulhat Muravidéken.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.