Székeket követel a szállodaportásoknak a turizmusban dolgozók szakszervezete Horvátországban. Nemrég közleményben hívták fel a hotelek igazgatóságának figyelmét arra, hogy a portán dolgozók legalább nyolc, főszezonban pedig inkább 12 órát ácsorognak a pult mögött.
Nem lógathatják a lábukat a szállodaportások
Így adminisztrálnak, telefonálnak, de még a számítógépeknél is állva dolgoznak. A felmérések azt mutatják, hogy a sok éven át portaszolgálatot teljesítők többsége kisebb-nagyobb gerincproblémával és érbetegségekkel küzd. Szinte minden másodiknak visszeres például a lába.
A munkaadók reagálása szerint egy portásnak állandóan készenlétben kell lennie, hogy ha valaki belép a hallba, méltóképpen fogadja. A vendégnek rögtön tudnia kell ugyanis, hogy vártak rá, van hová fordulnia a kérésével, kérdésével.
Éppen ezért a portások nem heverhetnek el a pult mögött, hiszen ha lógatják a lábukat, akár szó szerint véve is, akkor kevésbé merik megzavarni őket a hotelban megszállók.
A szakszervezet ajánlása szerint szakemberek segítségével olyan, kicsit magasított - a bárpultoknál használtakhoz hasonló - székeket kellene rendelni, amelyekről egyrészt kilátnak a portások, másrészt úgy is neki dőlhetnek vagy fél lábbal megtámaszkodhatnak, hogy közben a vendégek ne vegyék észre: megpihentek egy kicsit.
A székhasználat mellett kardoskodók azzal érvelnek, hogy a munkaadóknak törvényben előírt kötelességük olyan körülményeket biztosítani, amelyek nem károsítják a dolgozók egészségét. Ezen kívül - mondják - sokkal olcsóbb megvenni néhány széket, mint kifizetni a foglalkozási ártalomból eredő betegségek kezelését, a hosszú és költséges kórházi kúrákat.