Napi egymillió forintos bírságot kaphat az alagútfúró konzorcium, amely a hatósági tilalom ellenére folytatta a leállíttatott metróépítést. A tét akár egymilliárd forint is lehet.
Engedély nélkül fúrnak tovább
Rendkívüli helyszíni szemlét tart ma délelőtt a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a 4-es metró Szent Gellért téri építkezésén; az alagutat fúró Bamco konzorcium ugyanis bányakapitánysági jóváhagyás nélkül hétfő este újraindította a tíz nappal korábban leállíttatott fúrópajzsot. A hatóság azért állíttatta le a fúrást, mert a konzorcium nem engedélyeztetett egy összekötő alagutat. Az újraengedélyeztetésről két hónapon belül dönt az NKH, amely addig kényszerpihenőre küldte a pajzsokat.
Kedden az Index megtudta, hogy a Bamco ennek ellenére hétfő este folytatta az alagútfúrást, a déli fúrópajzs pedig még kedd délelőtt behatolt arra a területre, ahol az összekötő alagutat kell megépíteni. (Szerdán a nemzeti ünnepre való tekintettel szünetelt a munka.) A beruházó DBR Metró Projekt Igazgatóság kedden annyit tehetett, hogy felhívta az NKH figyelmét a szerintük jogszerűtlen újraindításra.
Az NKH vezetője, Lovas Károly Róbert az MTI-nek azt nyilatkozta: felszólították a Bamcót, hogy azonnal állítsa le a munkálatokat, "ennél jobban már nem tudjuk felfüggeszteni" az építkezést. A hatóság a Bamcótól nem kapott hivatalos tájékoztatást. Ha a mai helyszíni szemlén bebizonyosodik, hogy a pajzs a tíz nappal ezelőtti leállítási szelvényhez képest eltávolodott, akkor akár naponta egymillió forintos közigazgatási bírsággal is sújthatják a céget. Végső esetben pedig akár karhatalommal is leállíttathatják a munkálatokat.
A szabálytalan pajzsindítás ellenére a szerkezeteknek hamarosan ismét kényszerpihenőt kell tartaniuk, várhatóan 2-4 hónapra, a metró legkritikusabbnak tartott, Duna alatti szakaszán. A következő állomást, a Fővám teret illetően ugyanis még mindig nem állapodott meg a metró projektigazgatóság és a kivitelező Hídépítő, hogy milyen technológiával épüljön a folyó alá benyúló peronalagút. A jelenlegi állás szerint a hatóság jóváhagyása nélkül újraindított pajzsok az év végére, a jövő év elejére érnének a Fővám tér elé, az állomás viszont március-májusra lesz fogadókész állapotban. Addig viszont a fúrópajzsoknak le kell állniuk, amiért a Bamco úgynevezett álláspénzt kérhet a BKV-tól. Minél hamarabb érnek a fúrópajzsok a félkész Fővám térhez, annál többet. Ez becslések szerint akár egymilliárd forintnál is több lehet. A projektigazgatóságnál az összegről nem akartak találgatásokba bocsátkozni.
A pajzsleállítás politikai hullámokat is kavart. Lakos Imre (SZDSZ), a városháza városüzemeltetési bizottságának elnöke kivizsgáltatná az esetet, Steiner Pál fővárosi MSZP-frakcióvezető skandalumnak nevezte a történteket, és a felelősök megnevezését szorgalmazta, Ughy Attila, a Fidesz-frakció vezetőhelyettese a beruházást felügyelő bizottság összehívását kérte.