Kamionmentes lesz jövő januártól Budapest - ígéri az új teherforgalmi stratégia. Kivétel persze van: az M0-s Észak-Budán csak évek múlva épül tovább, emiatt Óbuda főútjait továbbra is sújtja a tranzitforgalom.
Közeleg a budapesti kamionstop
Ősztől folytatódnak az egyeztetések Budapest új teherforgalmi stratégiájáról, amelynek legfontosabb eleme, hogy 2009. januártól a kamionok ingyen tranzitútvonalként csak az M0-s körgyűrűt használhatják. A városba célforgalomként érkező fuvarszállítók csak bizonyos útszakaszokat használhatnak ingyen, azokról csak pénzért és engedéllyel hajthatnak le, akárcsak a Hungária körgyűrűn belüli városrészekbe.
Észak-Budát leszámítva kamionmentes lesz Budapest jövő januártól - a főváros által készített új teherforgalmi stratégia bevezetésétől azt várja a városháza, hogy jelentősen csökken a városba kényszerülő teherforgalom. A 12 tonnánál nehezebb járművek a fővárost ingyen, a várhatóan szeptemberben elkészülő Megyeri híd és keleti M0-szakaszon át kerülhetik meg. A Nagykörúton belül továbbra is megmarad a 3,5 tonnás korlátozás, a Hungária körgyűrű-Dombóvári út- Alkotás utca-Margit körút-Árpád fejedelem útja által alkotott területre pedig a jelenlegi 12 tonnás limitet 7,5 tonnásra csökkentik.
Gyarmati Zoltán, az engedélyek kiadásával foglalkozó fővárosi cég, a Parking Kft. vezetője lapunknak azt mondta: a stratégia első munkaközi anyagát elküldték véleményezésre a kerületekhez, a civil és érdekvédelmi szervezetekhez, ősztől indulnak az egyeztetések, a korlátozásokról a Fővárosi Közgyűlés októberben- novemberben dönthet.
A jelenleg a teherautók által ingyen használható célforgalmi útvonalak (amelyek a jelenleg még ingyenes városi bevezető utakat és a Hungária gyűrűt kötik össze a nagyobb ipari és logisztikai telepekkel) 2013-ig fokozatosan megszűnnek a főváros tervei szerint, kivéve a máshogyan nem megközelíthető csepeli szabadkikötőhöz vezetőt.
Egyelőre nyitott kérdés, hogy mi lesz Óbudával, az M0-s körgyűrű ugyanis leghamarabb a következő évtized közepén folytatódhat a 11-es és a 10-es út között. A fővárosi stratégia szerint a kamionoknak - a körgyűrű folytatása híján - a Szentendrei és a Bécsi úton, Óbuda amúgy is zsúfolt főútjain kellene továbbhaladniuk a 10-es út felé. Ez ellen korábban többször is tiltakozott Bús Balázs kerületi polgármester. A városrész a korábbi egyeztetéseken jelezte, hogy a 11-es út kerületen áthaladó bevezető szakaszai sem műszakilag, sem fizikailag nem alkalmasak a tranzit kamionforgalom elvezetésére, hiszen helyenként csak húsz méter szélesek, és közvetlenül a lakóházak mellett vezetnek. Ráadásul a nehézgépjármű-forgalom miatt a nemrégiben éppen a főváros által felújított útburkolat tönkremenne.
Gyarmati Zoltán szerint a Parking a III. kerület miatt erre a szektorra külön hatástanulmányt készíttet, az Óbudát érintő kamionfolyosókról a végső szót a Fővárosi Közgyűlés fogja ősszel kimondani. A III. kerület által szorgalmazott megoldásra, miszerint 2010-re készüljön el az Újpestet Óbudával összekötő aquincumi híd és annak folytatása, a Körvasút menti körút, egyelőre remény sincsen, a főpolgármester korábbi bejelentése szerint nemhogy azok megépítésére, de még az előkészítésre sincs pénz az évtized végéig.