Kecskeméti repülőnap 110 ezer nézővel
Az első értékelések szerint a tizedik alkalommal megrendezett repülőnap talán a legsikeresebb rendezvény volt az eddigiek közül - mondta a honvédelmi tárca szóvivője. Szombaton több mint ötvenezren, vasárnap pedig hatvanezernél is többen látogattak ki a kecskeméti légi bázisra. A 21 nemzet pilótája és résztvevője sikeresen szerepelt, amelynek egyik bizonyítéka, hogy minden programot sikeresen végrehajtottak a földön és a levegőben is.
Bocskai István szerint a levegőben és a földön is be tudtak mutatkozni azok a gépek, amelyek ma a katonai repülésben a csúcsszínvonalat képviselik. Civil pilóták is bemutatták tudásukat a kétnapos rendezvényen.Már az első napon nagy volt az érdeklődés
Szombat kora délutánig 35 ezren érkeztek a kecskeméti repülőnapra, ahol az időjárás javulása miatt a program szerinti bemutatókat hiánytalanul meg tudták tartani - mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője szombaton, a légi bázison. Szombat délután is folyamatosan érkeztek a légi bázisra a nézők, akik mindkét napon azonos programot láthatnak, a műsor összeállításában segédkeztek a NATO és a katonai szövetségen kívüli partnerek is.
A X. Nemzetközi repülőnap és haditechnikai bemutató kétnapos rendezvényre elővételben 45 ezer jegy kelt el, amely 10 ezerrel több, mint az elmúlt évben elővételben eladott jegyek száma.
Az időjárás lehetővé tette, hogy szombaton délután két helikopterből nagyszámú ejtőernyős látványos ugrást hajtson végre. A nézők megcsodálhatták a Belgiumból érkezett F-16-os vadászgép egyéni bemutatóját. Az érdeklődőknek megengedték, hogy közelről is megtekinthessék a Boeing C-17-es óriás szállítógépet.
A miniszter megcsodálta az új Boeing C-17-est
Szombaton Szekeres Imre honvédelmi miniszter a kecskeméti repülőnapon bemutató repülést végző C-17-es óriás szállítógép fedélzetére látogatott. A miniszter a gép fedélzetén elmondta, hogy az év végétől három, magyar felségjellel ellátott új Boeing C-17 Globemaster III. típusú óriás szállítógép fog Pápán állomásozni Magyarország és tizennégy NATO-tagállam, valamint Svédország és Finnország szállítási feladatainak elvégzésére.
Magyarország évente ötven órára veszi bérbe a szállítógépet, az üzemeltetési költségekhez ennek arányában, 1,5 - 2 milliárd forinttal járul hozzá, amely az éves fenntartási költségek 2 százaléka - fűzte hozzá Szekeres. Szerinte ez gazdaságos az ország számára, mert az ország nagy távolságú szállítási igényeit megoldja a gép, és nem kell fenntartani nagy szállítógépeket.
A gép bemutató repülése nagy tetszést váltott ki a X. nemzetközi repülőnap nézői között, mert a C-17 halk, búgó hangjával, méltóságteljesen végezte a manővereket. A C-17 külső méretei lenyűgözőek: a törzs hossza 53 méter, a szárnyak fesztávolsága 51,75 méter, míg a vízszintes vezérsík legmagasabb pontja 16,79 méter, ami megközelítőleg egy ötemeletes ház magasságával egyenlő.
Bocskai szerint növelni kell a pilóták repülési óraszámát
Nagymértékben növelni kell a vadászpilóták repülési óraszámát, mert a jelenleg gyakorlásra fordított idő csak a magyar légtér védelmére elegendő - mondta Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője a rendezvényen. Annak érdekében, hogy a legkiválóbb pilóták megfelelő óraszámot tölthessenek a levegőben és megfelelő képzettséggel rendelkezzenek, illetve el tudják látni a NATO szövetségesi kötelezettséget, a repült óraszámot nagymértékben növelni kell.
Minden ajánlatot, amit elemeztek, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságával, valamint az öt parlamenti párt képviselőjével megtárgyalnak és csak ezeket követően, a közösen kialakított javaslat fogják a kormány elé terjeszteni. Szerint a honvédelem esetében jellemző politikai konszenzust fenn akarják tartani annak érdekében, hogy "olyan hosszú távú fejlesztést lehessen végre hajtani, amely mind az öt parlamenti párt hozzájárulását bírja".
Beszámolt arról, hogy a Gripen vadászrepülőgépek hadrendbe állítását felgyorsítják és ezzel egyidejűleg megkezdik a MIG 29-es és az L 39-es vadászgépek kivonását, amellyel megközelítőleg 1,2 - 2 milliárd forintot takarítanak meg az elkövetkezendő időszakban. Hozzátette: a megtakarításból származó pénzt és a Magyar Honvédség tízéves fejlesztési programjában szereplő összeget - amelyet szintén konszenzussal fogadtak el a parlamenti pártok - lehet a légierő fejlesztésére fordítani.
(MTI)