A pekingi olimpia elsősorban az élsportunkat teszi mérlegre. Ha sikeres lesz, annak örülhetünk, hogy az ezer sebből vérző magyar sport még mindig képes erőn felüli teljesítményre. És annak is, hogy az újratermelt példaképek jótékony hatással lehetnek mélyponton lévő testkultúránkra.
Mindennapi "mozgásunk"
Különösen az ifjúság testi, edzettségi állapota ad okot rendkívül komoly aggodalomra. Ahogy mondani szokás, manapság vidám nyugdíjasok kerülgetik a járdán csoszogva cammogó iskolásokat, akik mellett persze az szól, hogy kétségtelenül nehéz az iskolatáska.
"Az egészség nem minden, de egészség nélkül minden semmivé válik" - idézi a bölcs mondást Szerb György az Új Pedagógiai Szemle hasábjain 2001-ben közölt kiváló tanulmányában. Ő az alábbiakat emeli ki a sokféle, lehangoló statisztikából: "Már az óvodások 20 százalékánál mozgásszervi elváltozás figyelhető meg. Ezt a jelenséget csak erősíti napjaink iskolája. Fékezi a kreativitást, az önálló gondolkodás fejlődését, a gyermekeket napi 10-12 órát ülteti, kialakítva ezzel napjaink sajátos embertípusát, a homo sedenst (ülő ember - a szerk.). A betegségek kialakulásának 70-90 százaléka pszichoszomatikus eredetű, a diákok sokaságának neurotikus panaszai vannak."
Az F. Mérey Ildikó által irányított, több mint másfél millió tanulóra vonatkozó motorikus próbák eredményéből kiderül, hogy a tanulók általános fizikai teherbíró képessége - több élettani mutató egybehangzó tanúsága szerint - gyenge közepes színvonalon áll. A testnevelésórán kívül nem sportol a fiúk 63, a lányok 70 százaléka, és a nem sportoló fiatalok több mint fele kevesebb mint két órát mozog hetente.
Akár kézenfekvő is lehetne a nemrég teljes parlamenti konszenzussal elfogadott nemzeti sportstratégia üzenete: ha már a diákok többségének úgyis a tanóra adja a mozgást, az ifjúság testedzésének ügyét az iskola falai közé kell zárni. Igaz, megengedi, s még helyesli is, hogy akinek kedve van, eljárhat edzeni sportegyesületbe.
Az iskola kétségkívül nagyon sokat tehet az edzettebb ifjúságért...
De indokolatlan és felelőtlenség az oktatási intézményekre hárítani a hatalmas, társadalmi méretű feladatot. Amelyet az egymagában amúgy is képtelen megoldani!
A testnevelésóra a mozgást kedvelő gyereknek is csak három-öt percre tud olyan terhelést nyújtani, amely legalább eléri az ingerküszöböt, és kedvező élettani hatást indít el. Miközben ebből a terhelésből - a nemzetközi ajánlások szerint - napi hatvan percre lenne szüksége egy fejlődő szervezetnek. Ezért aztán - már elnézést az eretnek gondolatért! - majdnem mindegy, hogy a heti két tanóra számát felemelik-e háromra. Legfeljebb annyi változna, hogy a tanulók közelebb jutnának a rendszeres mozgás gondolatához. De akkor is jogos a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert kifogása, miszerint ahogy nem eszünk előre két-három napra, úgy a test edzését sem lehet napokra megelőlegezni.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO Európai Munkacsoportja 35 országot - köztük hazánkat is - érintő, 162 ezer 11-15 éves korú fiatal egészség-magatartására (HBSC Study) vonatkozó vizsgálatának eredménye szerint a fiúk 40, illetve a lányok 27 százaléka mozog legalább hatvan percet mindennap. Míg a magyar 11 évesek az összehasonlításban a középmezőnyben helyezkednek el, a 15 éveseknél már csak a 27. helyen állunk. Még rosszabb a helyzet, ha azt vizsgáljuk, hogy a tanulók fizikai aktivitás-magatartása hogyan felel meg a WHO ajánlásának: a 15 éves lányok 16,9, illetve a fiúk 25,1 százalékos értékével a 32. helyre szorulunk.
Maga a tanóra tehát már csak az időkorlátok miatt sem alkalmas arra, hogy az ifjúság fizikai felkészítését megoldja. De nem is az a feladata! Sokan emlegetik nosztalgiával, hogy micsoda sportélet volt az iskoláinkban a két háború között, majd utána még vagy két évtizeden át. Ez csak részben igaz. A testnevelésórának az volt a hivatása, hogy alapismereteket adjon, például megtanított sportági technikákat (magasugrás, kosárra dobás stb.), szabályokat, versenyformákat, hogy a diák a szabadidejében élni tudjon a sport áldásaival. Néhány híres középiskolában néhány legendás edző-tanár nagyszerű műhelyt teremtett, de a többség azt tekintette feladatának, hogy a gyereket - az adottságai alapján - sportágakba, sportegyesületekbe irányítsa.
Ma a testnevelő hiába készítené fel a tanulókat a saját sportjuk megszervezésére, sem szabadidőből, sem szabad térből nincs elég. Eltűntek az utcákról, terekről az olyan - hajdan mindennapos - játékok, mint a fogócska, a bújócska, az ugróiskola, a lábtenisz, mert ezekre már hely is alig maradt. Mi több, gyakorlatilag eltűnt a gyerekek életéből sok más, mozgással, fizikai terheléssel együtt járó tevékenység is: nem kell szenet felcipelni a pincéből, fát vágni, leszaladni az utcára egy vödörrel, amikor jön a jeges, szőnyeget porolni, parkettát vikszelni. A kétsaroknyira lévő iskolába is kocsival viszi el a papa. 1980-ban készítettem riportot egy Vas megyei községben, ahol az egyik testnevelő futóiskolát hozott létre. Elmondta: már a falusi gyerek sem él természetesen, nem mozog eleget, hiszen a települést átszelő út forgalmas, veszélyes, a családok bezárkóznak a tévé mellé, immár mesterségesen kell a futást is életben tartani, hiába van a láb mindig kéznél. Nem csoda, hogy a legújabb kutatások szerint a kisebb településeken élő fiatalok fizikailag is hátrányos helyzetben vannak, mert a nagyvárosokban élők könnyen hozzájutnak például divatsportokhoz, és elérhetők számukra a testedzési szolgáltatások, még ha ebbe is, abba is inkább csak belekóstolnak.
Miután a mindennapos testnevelésóra bevezetése ma lehetetlennek látszik, és az sem hozná meg a megnyugtató megoldást, más utakat kell keresni. Abban is vannak hagyományaink. A Magyar Királyi Testnevelési Főiskola már 1942-ben publikálta a mindennapi testedzés mintagyakorlatait. A 80-as évek közepén egy csongrádi általános iskola - nem testnevelés szakos - igazgatójának, Mészáros Pálnak a helyben be is vezetett mintája nyomán országos mozgalom indult, hogy a tanulók naponta sportoljanak szervezett körülmények között. Miután nem testnevelésórát iktatott be minden tanítási napra (nem is tehette volna, bár szaktanára és létesítménye lett volna rá), igazában a legmegfelelőbb nevet kereste a kezdeményezéséhez, és a mindennapi testedzésben találta meg, arra utalva, hogy az olyan, mint az imában a "mindennapi kenyerünk". Az 1990 márciusában nyilvántartásba vett Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete az egyik legfontosabb szakmai célkitűzését így fogalmazta meg: "A mindennapos testedzés megvalósítása az iskolában."
Ma már a legtöbb testnevelő pontosan tudja, hogy iskolai körülmények között a nagy cél nem valósítható meg. Hiszen ahol a mindennapos tanóra is csak merész álom, ott valamennyi tanuló napi hatvanperces megmozgatására végképp nincs hely, idő és szakember.
A megoldás kulcsát a csongrádi iskolaigazgató mint vérbeli pedagógus találta meg. Mészáros Pál ugyanis azt mondta: minden egyes gyermekről külön kell gondoskodni. Aki a helyi sportegyesület valamelyik szakosztályának a tagja, annak a testedzése rendben van. Akit a szülők cselgáncs- vagy tánctanfolyamra hordanak, szintén "csak" annyi figyelmet érdemel, hogy nézzünk utána, melyik napja üres. A környékről hajnalban busszal bejáróknak kinyittatta a tornatermet, ahol héttől becsengetésig focizhattak, hancúrozhattak. Az egyéni gondoskodáshoz azonban le kell bontani bürokratikus korlátokat, elsősorban nyitottabbá tenni az iskolát, és átértékelni a sportban használatos, mára megcsontosodott fogalmainkat. Már az 1996-os sporttörvény megszületése előtt felmerült a gondolat, hogy a 4-18 éves korosztályra ne alkalmazzuk a megszokott besorolást (diák-, szabadidő-, verseny-, élsport), hanem gyermeksportként kezeljük, és az kapjon prioritást a magyar sportfinanszírozási rendszerben. Hiszen milyen szamárság a kezdő kézilabdás kislányt a diáksportba sorolni, ha iskolai szakkörben dob először kapura, de az élsportba, ha sportegyesületben teszi ugyanazt.
Mindössze két - igaz, korszakos - lépésre lenne szükség.
A másik fontos lépés az úgynevezett sporttársulások létrehozása, amelyek - az önkormányzat koordinálásával - az adott területen működő iskolák és sportegyesületek között biztosítják az átjárást. Ehhez - csekélység! - módosítani kell az önkormányzati törvényt, kiegészíteni azzal, hogy a sportban, a gyermekek egészséges fejlődésének előmozdításában van feladatuk. Ehhez a tevékenységhez pluszforrást is biztosítani szükséges.
Magyarországon a nemzeti össztermék, a GDP alig 0,3 százaléka jut a sportra. Ezzel nem vagyunk szalonképesek Európában, ahol alig akad ország, amelyikben a testkultúra támogatása egy százalék alatt maradna. Ráadásul azt is tudni érdemes, hogy nálunk a sport nettó befizető, vagyis többet fizet be - adók formájában - az államkasszának, mint amennyi támogatást kap. Viszont ha a költségvetés megkétszerezné a jelenlegi összeget (nyilván nem ma, nem holnap, de minél előbb), és azt a gyermeksportnak címezné meg az önkormányzatokon keresztül, aligha érné szemrehányás. Nagyon sokat kellene fordítani az iskolák és a tanulókat befogadó sportegyesületek létesítményeinek korszerűsítésére és csinosítására, mert a számítógépen varázslatos virtuális világot előhívó fiatal nem szívesen megy olyan helyre, ahol minden kopott, és a zuhanyozó csapja rozsdás. Nagyon sokat kellene áldozni a gyerekekkel foglalkozó szakemberekre, s főleg azért, hogy ismét legyenek, mert a rendszerváltás óta bizony az egyharmaduk kivonult a sportból.
Hogy mennyire égető kérdésről van szó, arra álljon itt egyetlen példa. Vizi E. Szilveszter írta 2004 novemberében, még a Magyar Tudományos Akadémia elnökeként, a nemzeti sportszövetség és a MOB által kidolgozott sportfejlesztési terv előszavában: "Megfontolnám a szociális segélyrendszer átalakítását oly módon, hogy sportolásra is önkormányzati támogatás járjon adott társadalmi rétegekben."
Már a Nemzeti Sportstratégia is lehetett volna életrevalóbb és hatékonyabb, ha az egészség- és az oktatásügy nem farol ki belőle. Szinte érthetetlen.
Ebben az országban a rendszerváltás óta több népegészségügyi koncepció készült, de egyik sem foglalkozott érdemben az ifjúság testedzésével. Pedig a - nevezzük most már így - gyermeksport a nemzet egészségének alappillére. Az sem mellékes, hogy az Egészségügyi Világszervezet, a WHO a 2004. évi közgyűlésén jóváhagyta - egyebek között - a testmozgásra és az egészségre vonatkozó globális stratégiát, javasolta annak nemzeti szintű adaptálását. S kimondta: "Az egyes tárcák feltétlen együttműködésére van szükség, azt az egészségügyi tárcának kell kezdeményeznie, melynek alapvető a felelőssége a program megvalósításában." Hogy az új, a sportot (is) felügyelő miniszter, Gyenesei István harcot indított a Sportkórházért (de fontosabb a hivatalos nevét idézni: Országos Sportegészségügyi Intézet, a maga sportorvosi hálózatával), az azért is fontos, mert általa lehetővé válhat, hogy mérni tudjuk a fiatalok fizikai képességeinek fejlődését. Az eredmények ismeretében pedig akár korrigálni is az addig üdvözítőnek tartott módszereket.
Az iskolák sportlétesítményeinek kihasználtsága egyenesen vérlázító, látván az áldatlan állapotokat a vakáció közepén. Miközben egy csomó gyerek céltalanul cselleng, az iskolájának a sportudvara, tornaterme zárva. Egy alapos, sportos "szellőztetés" ráférne az egész oktatási rendszerre. Egy a télen rendezett budapesti nemzetközi konferencián Harald Bösch-Soleil, Berlin sportügyosztályának vezetője érdekes, számunkra példaértékű helyzetet vázolt fel: "Miután az önkormányzat támogatja az iskolák és a sportegyesületek működését is, nálunk az az általános szabály, hogy az iskolai sportlétesítményeket délután négyig a diákok, négytől este tizenegyig pedig az egyesületek használhatják." Amikor magyar hallgatói a dolog gyakorlati részét kezdték firtatni, legyintett: "A tantermeket általában évente egyszer, a tornatermet háromszor festetjük."
Az ifjúság sportjának volt egy arany korszaka nálunk a múlt században. 1969-től a mintegy százezer (ma mindössze tizenötezer) gyereket foglalkoztató sportiskolák élvezhették az oktatási tárca támogatását, egyre-másra alakultak testnevelés tagozatos iskolák. A sportolójelölt gyermekek mindennapos, emelt szintű, igen kemény testnevelésórán vettek részt délelőtt, vagyis megkapták az általános fizikai képzést, arra jött délután a speciális sportági a sportiskolában. A tagozat természetesen túlteljesített, hiszen csakhamar statisztikák bizonyították, hogy a testnevelési osztályba járó sportiskolások magatartási érdemjegye és tanulmányi eredménye jelentősen felülmúlja az átlagot. Nem véletlen, hogy mindenütt szembe kellett nézni egy új jelenséggel: a szülők magas protektorok segítségét is megpróbálták igénybe venni, hogy a csemetéjüket felvegyék a tagozatos suliba.
Nádori László professzor emlékezetes nyilatkozata szállóigévé vált: "Ez a jövő iskolatípusa. Ismét igazolódott, hogy a rendszeres mozgás a tudás szolgálatában is áll." Érdemes idézni Pierre de Coubertin bárót is, ezúttal nem mint az újkori olimpiai játékok kezdeményezőjét, hanem mint kiváló pedagógust, aki 1887-ben így összegezte a tapasztalatait: "A sport megkétszerezi a tanulás gyorsaságát, s ugyanígy segíti elő az előadott témák, új ismeretek helyes értelmezését." Minderre hivatkozhat majd az osztályfőnök, amikor a középiskolások szüleivel vitatja meg, hogy - az általunk felvázolt rendszerben - a gyermeknek bizony kötelező sportágat, mozgásos tevékenységet választania. Mert a továbbtanulás nagy kérdésének közeledtével a szülők pánikba esnek, és arra ösztökélik a nemzettjüket, hogy minden percét a tanulásnak szentelje.
Nádori professzornak nem lett igaza. A mai oktatási tárca elviseli ugyan, hogy a testi nevelés is a feladata, de a "jövő iskolatípusának" minden kihívása elől elhajolt a nemzeti sportstratégia egyeztetései során.
A pekingi olimpia elsősorban az élsportunkat teszi mérlegre. Ha a tendencia folytatódik, és egyre lejjebb csúszunk a rangsorban, tessék erre az erősen hiányos háttérre gondolni. Több sportág szakembere vallja: a mai srácokat csak kemény munkával lehet felhozni arra a szintre, hogy élsport űzésére egyáltalán alkalmassá váljanak. Csakhogy ez ugyanaz a szint, amelyet minden magyar fiatalnak el kellene érnie ahhoz, hogy egészséges nemzetről beszélhessünk.