Megkezdődött a 2-es és a 4-es metróvonalra szánt új metrókocsik prototípusának tesztelése Franciaországban; a Metropolis nevet viselő jármű első példányának 81 különféle műszaki paraméterét vizsgálják decemberig, az eredmények alapján kaphatja meg a kocsi a típusengedélyt - tájékoztatta lapunkat közleményben a gyártó Alstom Transport, a BKV és a DBR Metró Projekt Igazgatóság.
Késnek, de már tesztelik az új metrókocsikat
A főváros 2006-ban szerződött az Alstommel arról, hogy a francia cég 65 milliárd forintért 37 új metrókocsit gyárt a BKV-nak, amely 22 szerelvényt szán a 2-es, 15-öt pedig a 4-es metróvonalra. A Metropolis prototípusa a közlemény szerint jövő év szeptemberében állhat forgalomba, holott az eredeti ütemterv szerint a 2-es vonalra szánt új kocsikat idén májustól kellett volna leszállítani.
Mint arról korábban beszámoltunk, a késés miatt a BKV napi 50-80 millió, összesen hárommilliárd forint kötbért követelne a gyártótól, amely azonban vitatja a felelősségét. A BKV ezzel kötbércsapdába került, ha ugyanis nem érkeznek meg időben az új metrókocsik, a közlekedési vállalat fizethet a Siemensnek. A német cég állítja össze ugyanis az automatikus, vezető nélküli szerelvényekhez az irányító rendszereket, a tervek szerint 2009 szeptemberére. Ennek beüzemeléséhez viszont arra van szükség, hogy jövő januártól májusig megérkezzen a teszteléshez és a próbaüzemhez minimálisan szükséges 19 új metrókocsi. Ellenkező esetben a BKV fizet havi ötvenmillió forint kötbért a Siemensnek.
Mivel csak 2009-re lesznek itt a 2-es metró új szerelvényei, addig a jelenlegieket kell javítani és használni - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester tegnap annak kapcsán, hogy a Napi Gazdaság beszámolt róla: a 2-es vonalon futó szovjet kocsik közül minden harmadik több mint hárommillió kilométert tett meg, ezért selejtezésre szorulna.