Gumicsizmás legendák

Hófehér mogyoróvesszők, szomorkás nimfák és a svéd királyi balett primadonnái is főszerepet kapnak az idén a sziget egyre terebélyesedő színházi szekciójában. Ráadásul naponta kétszer vízre száll a Vietnami Nemzeti Vízi Bábszínház.

Majd' egy évezreden át titkolták a vietnami bábkészítő dinasztiák, hogy vízen táncoltatott bábuikat nemcsak selyemszálakkal és rézhuzalokkal irányítják, hanem méhviaszba mártott hajkötegeket is használnak e célra. De éppúgy hétpecsétes titoknak számított, hogy a fügefán kívül melyik gyümölcsfából lehet a legjobb bábokat faragni, és melyik növény kivonatából készül a figurák színezésére alkalmas, vízálló festék.

Mindez nem titok többé: kifaggathatjuk az európai turnéjuk egyik állomásaként a Sziget Fesztiválra érkező Vietnami Nemzeti Vízi Bábszínház huszonegy tagját. (A falu lelke című előadás mindennap, a domb melletti medencénél, 16.00, 21.30 órától.)

Az elmúlt évtizedekben világhírűvé vált bábosok elődei már a XI. században a Vörös folyó deltájának rizsföldjein hajlongtak, derékig vízben, és ha bőrük nem ázott rongyosra a nap folyamán, hát a vízzel elárasztott ültetvényeken a saját maguk faragta és festette bábokkal előadásokat rögtönöztek a falubelieknek. Hol az esőküldő és a termékenységfelelős istenségeknek üzentek ez úton, hol őseik előtt tisztelegtek, hol pedig gyatra uralkodóik és a francia megszállók orra alá törtek borsot jeleneteikkel. A rizsegyelésben kifinomodott kézügyességüknek hála, bámulatos precizitással táncoltatták a bambuszrudak végére erősített, legalább tízkilós, ember nagyságú figuráikat: a frigyre lépő főnixmadarakat, a tüzet lövellő sárkányt, a rizst vető asszonyt, a bivallyal szántó földművest vagy épp a bukfencező gyerekeket.

Az első, 1121-ben rendezett előadás óta mindössze néhány momentum változott. A vízben rostokoló előadók már nem szenvednek reumában, és nem kell folyamatosan erősítő halszószt, valamint forró gyömbérteát kortyolniuk, derékig érő gumicsizmában játszanak ugyanis. A bábosokat ma már nemcsak egyszerű paraván rejti el, hanem egy tipikus, piros tetős vietnami házat szimbolizáló bambuszfaragvány. Az énekléssel, kéthúrú hegedűvel, sípokkal, xilofonnal, cimbalommal kísért előadások a rizsföldekről színháztermekbe költöztek. Vietnam fővárosában, Hanoiban például kultúréhes turisták ezrei tobzódnak nap mint nap a vízi bábszínház szocreál - művház jellegű - épülete előtt, hogy jegyet válthassanak a napi négy bemutató egyikére, és láthassák a má-
ra világörökségi rendfokozattal felcímkézett "nemzeti kincset".

Vietnam gumicsizmás unikumai mellett a Sziget Fesztiválon megannyi náció vonul fel különleges produkcióval. Így például az elmúlt öt évben hagyománnyá váló utcaszínházi szekciót az idén az olasz KITONB társulata képviseli. Sötétedés után, a domb feletti égbolt mindennap repülő akrobatákkal és hidraulikus darukkal mozgatott, gigantikus díszletekkel népesül be. Nyolcvan méter magas állványzatukról 600 méternyi rugalmas kötéllel behálózott óriásharangjukon a négy évszak történései elevenednek meg - elektronikus zenével, mantrával, ősi énekhanggal kísérve.

Ha valaki már az égi parádé puszta látványába is beleszédül, az válassza inkább a Vándor Vurstli Franciaországból érkező miniatűr bábszínházait, a La Malettét: például a Teatro Golondrino bőröndnyi marionettszínházát, vagy Gulyás László "kézi vezérlésű, kisemlős cirkuszát", az Egérparádét (mindennap, 16.00 Promenád Kisszínpad).

Tömegiszonyban és időhiányban szenvedőknek ajánlott a TÁP Színház produkciója, az Egyperces Színház: a csapat tagjai egypercnyi, személyre szabott mókával várják mindennap ötkor a nagyérdeműt a Sziget Színház és Tánc Szabadtéri Színpad tövében. Ugyanezen a helyszínen lép fel ma a húrszaggató Lajkó Félix Brasnyó Antal kíséretében, továbbá kihagyhatatlan szombaton a svéd királyi balett szólistáiból verbuvált kortárs produkció, a Stockholm 59 degrees/North.

A Füvön ma a svájci Georg Traber Produktion előadásában - 12 hófehér mogyoróveszsző főszereplésével - egy ősi hagyomány húszperces cirkuszi átiratát láthatjuk, a Sátorban mások mellett a tízéves Baltazár Színház lép fel (szombat, 21.00), a holland SPACE társulat pedig egy egészen szürreális helyzetet idéz meg ma éjfélkor: áldokumentarista krízisszínházuk eljátszik a gondolattal, mi történne, ha egy Hollandiát sújtó cunami következtében egy hónap alatt 16 millió embert telepítenének Magyarországra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.