Gitárpop-honosítók

A kilencvenes évek első felének Angliájában a Blur, a Suede, a Pulp és az Oasis újra visszahozta a gitáralapú popzenét a slágerlisták élére. Ezt az áramlatot szokás britpopnak nevezni, és ezek a szigetországi együttesek nemcsak abban tűntek ki társaik közül, hogy újra a gitárt állították a középpontba, hanem azzal is, hogy feltűnően sok "ihletet" merítettek a hatvanas évek brit popzenei hagyományaiból. Ennek az irányzatnak meglehetősen hamar, már a kilencvenes évek közepén megjelentek Magyarországon a követői, melyek közül kétségkívül Heaven Street Seven vitte a legtöbbre. Szűcs Krisztiánék egyik tavalyi koncertje hétfőn éjjel látható-hallható a Duna Televízióban.

Persze az elmúlt másfél évtizedben ennek a csapatnak is megvolt a maga fejlődéstörténete, ahogy az esztergomi teaházi akusztikus zenélgetéstől eljutott odáig, hogy tavaly az ausztrál Church előzenekaraként végigturnézta Európát, három hét alatt tíz országban lépett fel, zárásként a műfaj fővárosában, Londonban. A Heaven Street Seven zenei értelemben is folytonosan változott, a kezdeti alternatív attitűd az ezredfordulóra határozott slágerpopban olvadt fel, dalaikban egyre hangsúlyosabban jelent meg az elektronika. Egy egészségesebb popkultúrájú országban ennek a zenekarnak abszolút a mainstreamben lenne a helye, ehelyett a zenei döntéshozók (kiadók, koncertszervezők, média) számára a mai napig "alternatív" maradt. S ezen az sem változtatott érdemben, hogy 2006-ban több száz, az újonnan csatlakozott tagországokból nominált előadó közül a nemzetközi zsűri a Heaven Street Sevent tartotta a legalkalmasabbnak a European Breakthrough díjra.

A zenekart alapító Szűcs Krisztián (ének, gitár) és a később zenei újságíróként is tevékenykedő Németh Róbert (basszusgitár) amúgy 1991-ben találkozott az esztergomi tanárképző főiskolán, de csak három évre rá határozták el, hogy ténylegesen zenekart alapítanak. Kezdetben helyi teaházakban akusztikus gitárokon pengették kedvenc U2-, Velvet Underground-, Patti Smith-, Cure- és Balaton-dalaikat, aztán jöttek az első saját számok, s az új társak, a Quimbyből kivált Kiss Endre (gitár), Orbán Gyula (dob), később pedig Balczer Gábor (gitár) személyében.

1997-ben az újonnan alakult, később a Warnerhez csatlakozó 1G Recordsnál jelent meg debütáló, Goal című nagylemezük (melynek felvételei közben Kiss kilépett, a többiek meg kvartettben folytatták tovább). Ekkor még kizárólag angol nyelven írták dalaikat, a következő korongra (Budapest Dolls, 1998) viszont már négy magyar nyelvű szám is rákerült, és közülük kettőt (Valami, Hip-Hop Mjúzik) meglepően sokat játszották a rádiók, így a zenekar szélesebb körben is ismertté vált.

Nem a Heaven Street Seven volt amúgy az egyetlen, aki a korábban kizárólag angolul éneklő magyar zenekarok közül visszatért az anyanyelvéhez: a nagyjából velük egy időben indult Quimby, Publo Hunny és a Warpigs körülbelül ugyanekkor látta be, hogy ha nagyobb tömegeket akarnak elérni, váltani kell. Ehhez Németh Róbert 2002-ben az est.hu-nak még annyit tett hozzá: "Én két okát látom az átállásnak. Egyik az, hogy pillanatnyilag Magyarországon élünk, itt dolgozunk, valamilyen módon reflektálni kellene azokra a dolgokra, amik velünk történnek. A másik meg az, hogy volt egyfajta kihívásérzet is, mert abban az időben a Kispálon és a Tankcsapdán kívül nem voltak olyan szövegek, amire az ember felkapta volna a fejét."

Ennek szellemében készült már a 2000-es Cukor című albumuk, amely aztán az országos ismertséget és elismertséget hozta meg nekik, róla a Hol van az a krézi srác? című daluk még a rádiós játszási listákat is vezette, de szintén slágerré vált a Sajnálom és a Mozdulj!. A magyar nyelv kizárólagossága mellett szintén újszerű volt, hogy a lemezfelvételekbe bevonták a neós Moldvai Márkot és Milkovics Mátyást, ami egyfelől erősítette zenéjükben az elektronikus hangzást, másrészt oda-vissza alapon működő és termékeny munkakapcsolatot eredményezett. Ekkoriban a zenekar - a billentyűs Takács Zoltán belépésével - már jó ideje kvintettként működött, s azóta egyetlen poszton történt csak változás a felállásban: Balczert 2004-ben Ábrahám Zsolt váltotta fel.

Az igazi áttörés, a mainstreambe való bekerülés azonban továbbra is várat magára. Pedig az utóbbi hat évben kiadott három nagylemez (Kisfilmek a nagyvilágból, Szállj ki és gyalogolj!, Tudom, hogy szeretsz titokban) egyikére sem lehet panasza a rajongóknak, igényesen kivitelezett, közérthető dalok sora hallható rajta, Szűcs Krisztiánék továbbra is arra törekszenek, hogy egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak, ráadásul ott van a már korábban említett European Breakthrough Award, illetve a tavalyi európai koncertkörút. Valahogy mégsem sikerül magukról lerúgni azt az amúgy is rég értelmét vesztett alternatív jelzőt.

Pengető - Heaven Street Seven: Augusztus 11., hétfő 23.50, Duna TV

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.