Dollármilliárdokat mozgat meg az idei olimpia is, s e tekintetben mindenképp aranyérmet érdemel a grandiózus rendezvénysorozat. A kiskereskedelem viszont csak bronzot oszt az ötkarikás játékoknak, lévén ebben a szektorban a labdarúgás sokkal többet hoz. Az olimpia gyümölcsét természetesen azok is élvezhetik, akik közvetlenül nem is érdekeltek benne.
Pekingi olimpia: szponzorációban arany-, kereskedelemben csak bronzérem
Senki nem meri megbecsülni, mekkora tőke forgását segíti elő az olimpia közvetve és közvetlenül. Azért sem, mert a játékok legnagyobb szponzorai nem szívesen árulják el, pontosan mekkora összeggel támogatják a grandiózus rendezvény létrejöttét. A játékok legnagyobb szponzorai tizenketten vannak, a teljesség igénye nélkül olyan világcégek, mint a McDonald's, a GE, a Panasonic, a Samsung, a Visa és a kínai Lenovo számítógépgyártó. A pénzen kívül több mint tízezer speciális számítógéppel, háromszáz mérnökkel, szerverek sokaságával építik a játékok digitális infrastruktúráját. A szponzorok nem titkolt célja, hogy az olimpia alatt megnöveljék eladásaikat - nem utolsósorban - az óriási kínai piacon. Az utolsó negyedéves adatokból kiderül, hogy a Coca-Cola eladásai húsz százalékkal nőttek, ráadásul a Morgan Stanley szerint a cég teljes forgalmának 5-6 százaléka származik Kínából.
Félmilliárd a MOB-nak
- Az olimpia évében nőtt a támogatói kedv a hazai cégek körében, bár korlátlan bőségről nem beszélhetünk - nyilatkozta a Népszabadságnak Molnár Zoltán, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) ügyvezető igazgatója. A növekedés a szponzorok számában és a felajánlott pénzben is tapasztalható.
Az idén a MOB 10 új támogatóval írt alá szerződést, jellemzően kisebb, 2-5 millió forintos tételekről. A felajánlott pénzek összege is jól mutatja, hogy itt vannak a nyári játékok. 2006-ban 400 millió forint jött össze az adományozóktól, 2007-ben 430 millió, míg az idén az év elején még 460 millióra számítottak. Ám már most látszik, hogy ezt 15-20 százalékkal meghaladják. Reményei szerint a végleges szám eléri majd az 500 milliót, amire még nem volt példa. Ezt egészíti ki a 42 millió forintos állami forrás, amelyből a működési költségeket fedezik. Ám hiába a bővülés, még ezzel sem lehetnek elégedettek, mert a régió sok országának hasonló szervezete ennél jóval nagyobb öszszegből gazdálkodik. Ráadásul az is gondot jelent, hogy új, nagy támogató nem nagyon akad. A négy meghatározó, gyémánt fokozatú partner - E.ON Hungária Zrt., Szerencsejáték Zrt., Adidas Budapest Kft. és a T-Mobile (Magyar Telekom Nyrt.) - már évek óta állandó, s jellemző, hogy a felajánlott öszszegek közel 70 százaléka tőlük folyik be, miközben a MOB
50-60 támogatóval áll kapcsolatban. - Éppen ez említettek miatt a MOB régen túl van azon, hogy különböző marketingstratégiák alapján keressen szponzorokat. Voltak olyan vélemények, hogy ahogy a nyugat-európai országokban, úgy itthon is szűkíteni kellene a támogatók körét - folytatta Molnár Zoltán. Vagyis ha csak néhány cégtől fogadnának el felajánlásokat, azzal növelni lehetne a támogatási lehetőség presztízsét, s így közvetlenül az általuk felajánlott pénzek nagyságát is. Ez szerinte itthon nem követhető út, a MOB nincs abban a helyzetben, hogy egyetlen kisebb mecénásról is lemondhatna.
Hogy a cégek marketingstratégiájukban figyelembe veszik a nyári játékokat, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Magyar Televíziónál (MTV) erre az időszakra a hirdetési kedv növekedéséről számoltak be lapunknak. Hozzátették: jó ideje több a reklámmegrendelésük, mint amit ki tudnak elégíteni. Konkrét számokat az MTV nem közölt, azt azonban hozzátették, hogy a bővülés - az időeltolódás ellenére - az előző, athéni olimpia idején tapasztaltnál is jóval nagyobb. Annyit mégis megjegyeztek, hogy a forgalmuk, amelyek a reklámbevételeken túl többi között a jogdíjak, a kivetítői jogok értékesítéséből adódnak össze, sok százmilliós többletet jelentenek az elmúlt év augusztusához képest.
Jól jár a távközlés is
A Szerencsejáték Zrt.-nél, mint a MOB egyik gyémánt fokozatú támogatójánál az első fél évben - 270 millió forinttal - nőtt a sportjellegű támogatás az előző év ugyanezen időszakához képest. Ráadásul Tippmix- és Tippmax-kampányt is indítottak.
Felfutó sportfogadás
Ezt az indokolja, hogy a fogadási kedv a világversenyek idején megnő. Most a játékok idején 0,8-1 milliárd forintos növekedéssel kalkulálnak. Somorai László, a vállalat szóvivője kifejtette: igyekezetük nem is véletlen, mert ugyan kétségtelen hogy a MOB szponzoraként nagyobb érdeklődés övezi a társaságot, ám ez az olimpia után 2-3 héttel már le is cseng. Máshogy látják ezt a helyzetet a MOB másik nagy partnerénél, az Adidas Budapest Kft.-nél. Szerintük a játékokhoz és a MOB-hoz kapcsolódó nagyobb figyelem jövő év elejéig is eltarthat. Csákvári Attila, a vállalat regionális menedzsere szerint a MOB támogatói között helyzetük speciális. Egyedüliként csak az Adidas márkajelzése jelenhet meg a magyar csapat hivatalos sportruházatán. Igaz, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság állásfoglalása szerint már csak a cipőkön, a ruházaton és a táskákon nem lehet rajta. A MOB szponzorálásán kívül egyéb módon is szeretnék felhívni magukra a hazai vásárlók figyelmét. Most először limitált szériában és csak néhány kijelölt márkaboltban a magyar csapat hivatalos ruháit is meg lehet vásárolni.
Természetesen azok a gyártók is profitálnak a játékok népszerűségéből, melyek közvetlenül nem támogatják a játékok rendezését. Sőt sok esetben jobban megéri bizonyos népszerű versenyzőket vagy világsztár csapatokat patronálni: így tesz az idén a Nike is - mondta el Pánczél Szabolcs, a cég marketingvezetője. Ezen nem is lehet csodálkozni, hiszen sok rajongó álmai között szerepel olyan replika ruházat, amilyet például az amerikai férfi kosárlabda-válogatott, a "Dream Team" hord, vagy a teniszezők: Federer, Nadal és Serena Williams. Nem beszélve a méltán népszerű strandröplabda-válogatottakról vagy a híres kínai gátfutóról, Liu Xiangról. Az ő mezeiket máris sokan keresik, pedig csak a napokban kerülnek az üzletekbe.
A játékok a mozgáshoz is kedvet csinálnak, így igen keresettek lettek a futócipők, abból is a legújabb, szuperkönnyű kivitel. A másik sztártermékcsoport a speciális ruházat: például az amerikai olimpiai csapat érmesei egy speciális, átlátszó, úgynevezett windrunner széldzsekiben állnak majd dobogóra. A Nike számításai szerint az olimpia után ezek olyan ikonikus termékek lesznek, melyek hazánkban is beköltöznek a mindennapi viseletbe, csakúgy, mint anno a kosárlabdázók cipői.
Kereskedői körökben van, akinek nagy dobás, és van, aki csak a kötelező köröket futja az olimpia kapcsán az akciós új-ság címlapjára tett LCD televízióval. A másfél éve tartó kiskereskedelmi forgalomcsökkenés az olimpia láng fellobbanása előtt megfordult. Igaz, nagy üzletre inkább csak elektronikai termékekkel kereskedő láncok számítanak. A legnagyobb érdeklődés a szórakoztatóelektronikai területen várható. Meglepő viszont, hogy az olimpia nyomán várható forgalomnövekedést csak a harmadik helyre sorolják a kiskereskedelmi szempontból legnagyobb durranásnak számító foci világ- és Európa-bajnokság után. Az akkori érdeklődésre jellemző, amit Alm Attila, az Electro World Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója mond: egy átlagos hónaphoz képest közel háromszor annyi LCD és plazmatévé fogyott a futballfieszta idején. Aki viszont akkor megvette a tévéjét, az már nem vásárol újra csak azért, mert indul az olimpia.
Robbannak az akciók
A nagy láncok az utolsó napokra tartogatták a "nagy" kampányokat. A Media Markt azzal a merész húzással operál, hogy megígéri: visszafizeti az olimpia első három napján vásárolt televíziók és DVD-felvevők árát, ha a magyar sportolók 9-nél több aranyérmet szereznek - mondja Szánthó Balázs, a cég koncepciómenedzsere. A DVD-felvevők, valamint az adás rögzítésére képes televíziók népszerűsége a Magyarország és Peking közti hatórás időeltolódással magyarázható.
A hagyományos Tesco- Auchan párharc lanyhább: az Auchan - az olimpiai csapat kiemelt támogatójaként - kifejezetten az ötkarikás játékokat helyezte az akciói középpontjába. A Tescónál az olimpiához kötődő termékeket az egyébként is futó akciókba építették be - tudtuk meg Hackl Mónika szóvivőtől. Az áruházakban már mérhető a megugró forgalom.
Élelmiszerfronton a tévé előtt ülő szurkolók miatt gyorsabban fogy a sör és chips, de most a hajnali közvetítések miatt a kávé is besorolódott a kereskedelmi zsargonban "televíziós szettnek" hívott termékskálába.
Élénkül a könyvpiac is. Négy-hat hete egyre többen keresik az olimpiával, olimpikonokkal kapcsolatos könyveket. - A kiadók tucatnyi újdonsággal jelentkeztek. Az emberek általában pontosan tudják, mit keresnek. Azoknak, akik nem ennyire felkészültek, kínai, olimpiai tematikájú polccal segítünk a válogatásban - mondja Szabó Gábor, a fővárosi Fókusz Könyváruház igazgatója.
A kiadók a hazai sztársportok - futball, vízilabda, Forma-1, motorsport - esetében lovagolják meg a nagy nemzetközi rendezvényeket. A Libri beszerzési osztályán egyelőre nem érzékelik, hogy a vásárlók tömegesen csapnának le az olimpiával foglalkozó könyvekre. - A múlt heti harmincas toplistánkon egyetlen ilyen kiadvány sem szerepel - tudtuk meg Szatmári Zsuzsannától, a Libri beszerzési osztályának vezetőjétől.
A hungarikummá lett pálinka is szurkol a magyar olimpiai csapatnak: a Mesterpálinkák kereskedés és a Panyolai Szilvórium Kft. közös akciót tart: a pekingi játékok alatt a sport- és pálinkakedvelők a kereskedésben ingyen kóstolhatnak, és minden magyar aranyérmes nap után harminc százalék kedvezményel vásárolhatnak. A hazatérő olimpiai bajnokok regenerálódásához pedig Panyolai-pálinkacsomaggal járulnak hozzá.