Pekingi olimpia: szponzorációban arany-, kereskedelemben csak bronzérem

Dollármilliárdokat mozgat meg az idei olimpia is, s e tekintetben mindenképp aranyérmet érdemel a grandiózus rendezvénysorozat. A kiskereskedelem viszont csak bronzot oszt az ötkarikás játékoknak, lévén ebben a szektorban a labdarúgás sokkal többet hoz. Az olimpia gyümölcsét természetesen azok is élvezhetik, akik közvetlenül nem is érdekeltek benne.

Senki nem meri megbecsülni, mekkora tőke forgását segíti elő az olimpia közvetve és közvetlenül. Azért sem, mert a játékok legnagyobb szponzorai nem szívesen árulják el, pontosan mekkora összeggel támogatják a grandiózus rendezvény létrejöttét. A játékok legnagyobb szponzorai tizenketten vannak, a teljesség igénye nélkül olyan világcégek, mint a McDonald's, a GE, a Panasonic, a Samsung, a Visa és a kínai Lenovo számítógépgyártó. A pénzen kívül több mint tízezer speciális számítógéppel, háromszáz mérnökkel, szerverek sokaságával építik a játékok digitális infrastruktúráját. A szponzorok nem titkolt célja, hogy az olimpia alatt megnöveljék eladásaikat - nem utolsósorban - az óriási kínai piacon. Az utolsó negyedéves adatokból kiderül, hogy a Coca-Cola eladásai húsz százalékkal nőttek, ráadásul a Morgan Stanley szerint a cég teljes forgalmának 5-6 százaléka származik Kínából.

Félmilliárd a MOB-nak

- Az olimpia évében nőtt a támogatói kedv a hazai cégek körében, bár korlátlan bőségről nem beszélhetünk - nyilatkozta a Népszabadságnak Molnár Zoltán, a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) ügyvezető igazgatója. A növekedés a szponzorok számában és a felajánlott pénzben is tapasztalható.

Az idén a MOB 10 új támogatóval írt alá szerződést, jellemzően kisebb, 2-5 millió forintos tételekről. A felajánlott pénzek összege is jól mutatja, hogy itt vannak a nyári játékok. 2006-ban 400 millió forint jött össze az adományozóktól, 2007-ben 430 millió, míg az idén az év elején még 460 millióra számítottak. Ám már most látszik, hogy ezt 15-20 százalékkal meghaladják. Reményei szerint a végleges szám eléri majd az 500 milliót, amire még nem volt példa. Ezt egészíti ki a 42 millió forintos állami forrás, amelyből a működési költségeket fedezik. Ám hiába a bővülés, még ezzel sem lehetnek elégedettek, mert a régió sok országának hasonló szervezete ennél jóval nagyobb öszszegből gazdálkodik. Ráadásul az is gondot jelent, hogy új, nagy támogató nem nagyon akad. A négy meghatározó, gyémánt fokozatú partner - E.ON Hungária Zrt., Szerencsejáték Zrt., Adidas Budapest Kft. és a T-Mobile (Magyar Telekom Nyrt.) - már évek óta állandó, s jellemző, hogy a felajánlott öszszegek közel 70 százaléka tőlük folyik be, miközben a MOB
50-60 támogatóval áll kapcsolatban. - Éppen ez említettek miatt a MOB régen túl van azon, hogy különböző marketingstratégiák alapján keressen szponzorokat. Voltak olyan vélemények, hogy ahogy a nyugat-európai országokban, úgy itthon is szűkíteni kellene a támogatók körét - folytatta Molnár Zoltán. Vagyis ha csak néhány cégtől fogadnának el felajánlásokat, azzal növelni lehetne a támogatási lehetőség presztízsét, s így közvetlenül az általuk felajánlott pénzek nagyságát is. Ez szerinte itthon nem követhető út, a MOB nincs abban a helyzetben, hogy egyetlen kisebb mecénásról is lemondhatna.

Hogy a cégek marketingstratégiájukban figyelembe veszik a nyári játékokat, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Magyar Televíziónál (MTV) erre az időszakra a hirdetési kedv növekedéséről számoltak be lapunknak. Hozzátették: jó ideje több a reklámmegrendelésük, mint amit ki tudnak elégíteni. Konkrét számokat az MTV nem közölt, azt azonban hozzátették, hogy a bővülés - az időeltolódás ellenére - az előző, athéni olimpia idején tapasztaltnál is jóval nagyobb. Annyit mégis megjegyeztek, hogy a forgalmuk, amelyek a reklámbevételeken túl többi között a jogdíjak, a kivetítői jogok értékesítéséből adódnak össze, sok százmilliós többletet jelentenek az elmúlt év augusztusához képest.

Jól jár a távközlés is

A távközlésben idén nemcsak úgy készültek az olimpiára a cégek vezetői, hogy már jó előre dörzsölték a tenyerüket, miközben kalkulálták a várható bevételeket, hanem komoly fejlesztésekbe is kezdtek, sőt idén először kedvezményeket is adnak. Két hazai mobilszolgáltató mérsékli a Kínából kezdeményezett roaminghívások percdíját. A T-Mobile-nál előre regisztrálni kell (1430-as számra küldött SMS-sel) a harminc napig élő kedvezményre, amely csak akkor él, ha a China Mobile hálózatát használja az ügyfél. Ha valakinek már külföldön jut eszébe, hogy elmulasztott regisztrálni, onnan is megteheti. A Vodafone az úgynevezett Passport tarifacsomagot terjesztette ki Kínára is, amely 298,80 forintos kapcsolási díj mellett helyi percdíjakat számláz. Az akció érvényes szeptemberben is, a paralimpia idején - ez utóbbi is csak a China Mobile hálózatán elérhető.
A Magyar Televízió nagy felbontásban közvetíti az olimpia eseményeit, vagyis az arra alkalmas tévékészülékkel brutális képminőség érhető el. A nagy felbontású közvetítést továbbítja a HelloHD nevű, tavasszal indult szolgáltató is, amely olyan beltéri készüléket ad az előfizetés mellé, hogy a hajnali sporteseményeket rögzítheti is a felhasználó, ha a nyugalmas éjszakát választja.
A Magyar Telekom-csoporthoz tartozó T-Home TV is felkészült az olimpiára. Speciális kvízeket és interaktív funkciókat, valamint gyorshírszolgáltatást építettek az internetalapú televíziószolgáltatásba, amelynek jelenleg 16 ezer előfizetője van.
(V. G. G.)

A Szerencsejáték Zrt.-nél, mint a MOB egyik gyémánt fokozatú támogatójánál az első fél évben - 270 millió forinttal - nőtt a sportjellegű támogatás az előző év ugyanezen időszakához képest. Ráadásul Tippmix- és Tippmax-kampányt is indítottak.

Felfutó sportfogadás

Ezt az indokolja, hogy a fogadási kedv a világversenyek idején megnő. Most a játékok idején 0,8-1 milliárd forintos növekedéssel kalkulálnak. Somorai László, a vállalat szóvivője kifejtette: igyekezetük nem is véletlen, mert ugyan kétségtelen hogy a MOB szponzoraként nagyobb érdeklődés övezi a társaságot, ám ez az olimpia után 2-3 héttel már le is cseng. Máshogy látják ezt a helyzetet a MOB másik nagy partnerénél, az Adidas Budapest Kft.-nél. Szerintük a játékokhoz és a MOB-hoz kapcsolódó nagyobb figyelem jövő év elejéig is eltarthat. Csákvári Attila, a vállalat regionális menedzsere szerint a MOB támogatói között helyzetük speciális. Egyedüliként csak az Adidas márkajelzése jelenhet meg a magyar csapat hivatalos sportruházatán. Igaz, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság állásfoglalása szerint már csak a cipőkön, a ruházaton és a táskákon nem lehet rajta. A MOB szponzorálásán kívül egyéb módon is szeretnék felhívni magukra a hazai vásárlók figyelmét. Most először limitált szériában és csak néhány kijelölt márkaboltban a magyar csapat hivatalos ruháit is meg lehet vásárolni.

Természetesen azok a gyártók is profitálnak a játékok népszerűségéből, melyek közvetlenül nem támogatják a játékok rendezését. Sőt sok esetben jobban megéri bizonyos népszerű versenyzőket vagy világsztár csapatokat patronálni: így tesz az idén a Nike is - mondta el Pánczél Szabolcs, a cég marketingvezetője. Ezen nem is lehet csodálkozni, hiszen sok rajongó álmai között szerepel olyan replika ruházat, amilyet például az amerikai férfi kosárlabda-válogatott, a "Dream Team" hord, vagy a teniszezők: Federer, Nadal és Serena Williams. Nem beszélve a méltán népszerű strandröplabda-válogatottakról vagy a híres kínai gátfutóról, Liu Xiangról. Az ő mezeiket máris sokan keresik, pedig csak a napokban kerülnek az üzletekbe.

A játékok a mozgáshoz is kedvet csinálnak, így igen keresettek lettek a futócipők, abból is a legújabb, szuperkönnyű kivitel. A másik sztártermékcsoport a speciális ruházat: például az amerikai olimpiai csapat érmesei egy speciális, átlátszó, úgynevezett windrunner széldzsekiben állnak majd dobogóra. A Nike számításai szerint az olimpia után ezek olyan ikonikus termékek lesznek, melyek hazánkban is beköltöznek a mindennapi viseletbe, csakúgy, mint anno a kosárlabdázók cipői.

Kereskedői körökben van, akinek nagy dobás, és van, aki csak a kötelező köröket futja az olimpia kapcsán az akciós új-ság címlapjára tett LCD televízióval. A másfél éve tartó kiskereskedelmi forgalomcsökkenés az olimpia láng fellobbanása előtt megfordult. Igaz, nagy üzletre inkább csak elektronikai termékekkel kereskedő láncok számítanak. A legnagyobb érdeklődés a szórakoztatóelektronikai területen várható. Meglepő viszont, hogy az olimpia nyomán várható forgalomnövekedést csak a harmadik helyre sorolják a kiskereskedelmi szempontból legnagyobb durranásnak számító foci világ- és Európa-bajnokság után. Az akkori érdeklődésre jellemző, amit Alm Attila, az Electro World Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója mond: egy átlagos hónaphoz képest közel háromszor annyi LCD és plazmatévé fogyott a futballfieszta idején. Aki viszont akkor megvette a tévéjét, az már nem vásárol újra csak azért, mert indul az olimpia.

Robbannak az akciók

A nagy láncok az utolsó napokra tartogatták a "nagy" kampányokat. A Media Markt azzal a merész húzással operál, hogy megígéri: visszafizeti az olimpia első három napján vásárolt televíziók és DVD-felvevők árát, ha a magyar sportolók 9-nél több aranyérmet szereznek - mondja Szánthó Balázs, a cég koncepciómenedzsere. A DVD-felvevők, valamint az adás rögzítésére képes televíziók népszerűsége a Magyarország és Peking közti hatórás időeltolódással magyarázható.

A hagyományos Tesco- Auchan párharc lanyhább: az Auchan - az olimpiai csapat kiemelt támogatójaként - kifejezetten az ötkarikás játékokat helyezte az akciói középpontjába. A Tescónál az olimpiához kötődő termékeket az egyébként is futó akciókba építették be - tudtuk meg Hackl Mónika szóvivőtől. Az áruházakban már mérhető a megugró forgalom.

Élelmiszerfronton a tévé előtt ülő szurkolók miatt gyorsabban fogy a sör és chips, de most a hajnali közvetítések miatt a kávé is besorolódott a kereskedelmi zsargonban "televíziós szettnek" hívott termékskálába.

Élénkül a könyvpiac is. Négy-hat hete egyre többen keresik az olimpiával, olimpikonokkal kapcsolatos könyveket. - A kiadók tucatnyi újdonsággal jelentkeztek. Az emberek általában pontosan tudják, mit keresnek. Azoknak, akik nem ennyire felkészültek, kínai, olimpiai tematikájú polccal segítünk a válogatásban - mondja Szabó Gábor, a fővárosi Fókusz Könyváruház igazgatója.

A kiadók a hazai sztársportok - futball, vízilabda, Forma-1, motorsport - esetében lovagolják meg a nagy nemzetközi rendezvényeket. A Libri beszerzési osztályán egyelőre nem érzékelik, hogy a vásárlók tömegesen csapnának le az olimpiával foglalkozó könyvekre. - A múlt heti harmincas toplistánkon egyetlen ilyen kiadvány sem szerepel - tudtuk meg Szatmári Zsuzsannától, a Libri beszerzési osztályának vezetőjétől.

A hungarikummá lett pálinka is szurkol a magyar olimpiai csapatnak: a Mesterpálinkák kereskedés és a Panyolai Szilvórium Kft. közös akciót tart: a pekingi játékok alatt a sport- és pálinkakedvelők a kereskedésben ingyen kóstolhatnak, és minden magyar aranyérmes nap után harminc százalék kedvezményel vásárolhatnak. A hazatérő olimpiai bajnokok regenerálódásához pedig Panyolai-pálinkacsomaggal járulnak hozzá.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.