Hibás-e a "Gyurcsány a hibás"-kampány?

 

Fabriciusz Gábor reklámszakértő:

Érdekes kampány a Fidelitas akciója, ilyen nem volt még Magyarországon. A negatív kampány általában tud működni, viszont képes ugyanolyan rosszul visszahatni is a készítőjére. Ebben az esetben ügyes húzásról van szó, mert nem a Fidesz csinálja, hanem kiadta egy alszervezetének. Így gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy a matrica szövege mocskolódik vagy rossz színben tüntet-e fel valakit, mert ha a megszólítottak nem tudják összefüggésbe hozni a párttal vagy annak vezérével, akkor túl távol van ahhoz, hogy vissza tudjon ütni a Fideszre vagy Orbán Viktorra. Ez a matricakampány szómágia-stratégia, s ha jól fel van építve, egy idő után összekapcsolódik a Gyurcsány név és a hibás minősítés. Mindazonáltal egy marginális, valószínűleg csak a fiatalokat megszólítani tudó kampánnyá tud válni, az idősebbekben pedig visszatetszést válthat ki. Erőteljesebbé, sikeressé pedig akkor válik, ha tovább képes terjeszkedni az utcai megjelenés szintjéről, például a televízió irányába.

Somogyi Zoltán, Political Capital:

Egy olyan országban, ahol a választók többsége szerint mindenről a politikusok tehetnek, első látásra nem rossz ötlet a "Gyurcsány a hibás"-kampány; a politikai marketing szempontjából nézve viszont elhibázott. A Fidesz ifjúsági szervezetének kezdeményezése tipikusan karaktergyilkos, a miniszterelnök személyét lejáratni igyekvő negatív kampány kíván lenni, de alkalmatlan a szlogen és az időzítés. Azok után ugyanis, hogy a Fidesz politikusai és a jobboldali véleményformálók folyamatosan "hazugnak" vagy éppen "bűnözőnek" nevezték a miniszterelnököt, a "hibás" jelző gyenge. Az eszközválasztás is kockázatos: a matricázás és az internetes blog indítása korszerű fegyver, de könnyen visszafelé sülhet el. A kampány üzenete is elhibázott: ha mindenért "Gyurcsány a hibás" és nem az MSZP, az segítheti is az MSZP esetleges új miniszterelnök-jelöltjét.

Kiszelly Zoltán politológus:

Az olimpia előtt pár nappal, nyáron, a negatív kampány nem működik. A Fidelitas akciója inkább arról szól, hogy a jobboldali szubkultúrában, a Fidesz szatelitszervezetei között fontos a "házi" verseny. - Ha a Kisgazda Polgári Egyesület elnöke éppen turulszobrot véd, akkor a Fidelitas Gyurcsány-ellenes matricákat ragaszt. A negatív kampány akkor eredményes, ha van mihez kapcsolni, ha a választóknak van valamilyen "aha"-élménye. Most viszont nincs olyan negatív élmény, amelyet a miniszterelnökhöz lehetne kötni.

Mráz Ágoston, Nézőpont Intézet:

A Gyurcsány-ellenesség a Fidesz bevált mozgósító eszköze, de a most indított matricakampány néhány részlete tisztázatlan. Nem világos, kikhez akarnak szólni. A fiatalok Gyurcsány-ellenes mozgósítása (ahogy ezt a kampányt kísérő blogoldal nyelvezete sejteti) aligha sikerülhet a "felnőtt politika" üzeneteivel. A huszonéves választókat más kérdések foglalkoztatják. Ráadásul a nyári kampányok hátrányos helyzetből indulnak: az őszi politikai napirend könnyedén feledtetheti őket. A marketingdilemmákon túl a "Gyurcsány a hibás" matricák igazi érdekessége a politikai stratégia változása. Eddig úgy tűnt, hogy egy miniszterelnök-váltás lehet a baloldal megerősödésének egyetlen forgatókönyve. Ezért is figyelmeztette többször Orbán Viktor a politikustársait: ne csak Gyurcsányt támadják, hanem a teljes MSZP-t. Az, hogy a Fidelitas most ismét a kormányfőre fókuszál, azt sejteti: a Fideszben komolyan számolnak Gyurcsány Ferenc maradásával és esetleges megerősödésével. De legalábbis az előre hozott választás és a kormányfőcsere esélyének a csökkenésével.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.