A Ringier, a Népszabadság és a Sanoma megkapta a versenyhivatali engedélyt
A GVH közleménye szerint a Ringier, a Népszabadság és a Sanoma 2007 novemberében döntött úgy, hogy a lapterjesztéssel foglalkozó MédiaLog Zrt.-ből kivásárolja a német F-Log AG-t.
A tranzakció során a három kiadó közös vállalkozása, a MédiaLog részvényeinek 49 százalékát birtokló Magyar Előfizetői Vagyonkezelő (MEV) Kft. megvásárolta az F-Log AG kezében lévő 51 százalékos pakettet.
A MédiaLog a GVH engedélyével jött létre 2006 nyarán. A vállalkozás előfizetéses lapterjesztési szolgáltatást végez.
A GVH szerint a lapterjesztés olyan speciális szolgáltatás, amelynek a célja, hogy a sajtótermékek közvetlenül vagy meghatározott csatornák közvetítésével eljussanak az olvasókig. A lapterjesztésen belül megkülönböztethető az árus és az előfizetéses lapterjesztés: az előbbi a lapok kiskereskedelmi értékesítését, az utóbbi a lapok házhoz kézbesítését jelenti az előfizetők részére.
Az GVH közölte: az árus lapterjesztést jelenleg Magyarországon egyetlen vállalkozás, a Lapker Rt. uralja majdnem 100 százalékos részesedésével. Az előfizetéses lapterjesztéshez kiterjedt kézbesítői hálózat, valamint logisztikai és szállítmányozási eszközpark szükséges.
Országos terjesztést jelenleg a MédiaLog Zrt. mellett kizárólag a Magyar Posta végez. Az előfizetéses lapterjesztésen belül eltérő sajátosságokkal bírnak a napilapok a többi előfizetéses laptól, így az időszakos, heti, kétheti, havi kiadványoktól, tehát a magazinoktól.
A GVH szerint a napilapok esetében ugyanis fontos, hogy mindennap a kora reggeli órákban kézbesítsék őket. A MédiaLog Zrt. részesedése az előfizetéses lapterjesztésből az országos napilapok esetében meghaladja a 90 százalékot, a magazinok esetében pedig 30 százalék körüli.
A fúzió többi szereplője lapkiadással foglalkozó vállalkozás: a svájci Ringier AG csoporthoz tartozik az egyebek mellett a Blikk bulvár napilapot, a Nemzeti Sportot, valamint több ifjúsági magazint kiadó Ringier Kft., valamint a Népszabadság napilapot megjelentető Népszabadság Zrt. A Ringier csoport az országos napilap piacon példányszám alapján a legnagyobb kiadónak számít, részesedése 45 százalékos. A vállalkozás a magazinpiacon is jelen van, részesedése 5 százalék körüli.
A finn érdekeltségű Sanoma Zrt. a magazinkiadásban számít erős szereplőnek a maga 30 százalékos piaci részesedésével. Ez a cég adja ugyanis ki egyebek mellett a Story, a Nők Lapja, a Figyelő, a National Geographic és a Cosmopolitan nevű sajtótermékeket.
A GVH közölte: vizsgálata során megállapította, hogy a MédiaLog megszerzése esetén a MEV Kft.-n keresztül a Ringier és a Sanoma csoport nem kerül erőfölényes helyzetbe a lapkiadás területén. A versenyhatóság szerint ugyanis a napilapok és a magazinok nem tartoznak azonos árupiachoz. Ráadásul napilapkiadással az ügylet szereplői közül csak a Ringier foglalkozik.
A magazinpiacon ugyan mindkét nagy kiadó jelen van, de együttes piaci részesedésük nem akkora, hogy erőfölénybe kerülhetnének.
A GVH szerint felmerülhet, hogy a két kiadó által irányított MédiaLog Kft. a lapterjesztés során esetleg diszkriminatívan kezel más lapkiadó cégeket. Ennek elkerülése érdekében a GVH előírta a MédiaLog 2006-os megalapításához szükséges feltételek betartását a mostani ügyletben résztvevők számára is. Így a MédiaLog Logisztikai Zrt. az általa nyújtott előfizetéses lap- és magazinterjesztés szolgáltatást minden azt igénybe venni kívánó félnek azonos feltételekkel, diszkriminációmentesen kell nyújtania. További feltétel, hogy a fenti szolgáltatását igénybevevő ügyfelektől tudomására jutott, azok üzleti titkát képező információkat mások részére - ideértve a kérelmezőket is - nem teszi hozzáférhetővé.
A GVH közölte: a feltételeket az ügyletben részt vevő vállalkozások vállalták, így a fúziót a hivatal engedélyezte.
A versenyhatóság az előírt feltételek betartását utóvizsgálat keretében ellenőrizni fogja. Ha az érintettek a kötelezettségeiket nem teljesítik, a GVH határozatát visszavonhatja - áll a közleményben.
(MTI)