Mindig az autós hibás?

Akárhogy szabályozzák a kereszteződések forgalmi rendjét, valaki mindig elégedetlen lesz - állítja a városháza, amely szerint nincs balesetveszélyes csomópont Budapesten, ha mégis, azért csak az autósok hibáztathatók. Pedig akad olyan kereszteződés, ahol egyszerre zöld minden irányból.

Nincs Budapesten balesetveszélyes kereszteződés, hiszen minden egyes csomópont forgalmi rendjének kialakítása megfelel a jogszabályoknak - reagált a Főpolgármesteri Hivatal lapunk kérdésére, amikor egyes útkereszteződések olykor átgondolatlannak tűnő, veszélyes helyzetekhez vezető kialakításáról érdeklődtünk. "Az tagadhatatlan tény, hogy vannak (szerencsére csökkenő számban) balesetek Budapesten, de ezek emberi mulasztásra, figyelmetlenségre vezethetők vissza" - írja a hivatal.

Lapunk olvasói észrevételek, valamint közlekedési témájú blogok hozzászólásai alapján igyekezett csokorba szedni néhány, a közlekedők idegeit borzoló csomópontot. A teljesség igénye nélkül: a Szent Gellért téren állandó a dudaszó, mert az északról a Budafoki út felé haladó forgalomnak még zöld jelzése van, amikor a Bartók Béla úton a körtér felől érkezőknek már zöldjük van. A Petőfi híd budai hídfője alatt ember legyen a talpán, aki eligazodik az eredeti fehér és az aktuálisan érvényes, sárga jelzések között, amelyek mára igencsak megkoptak. A Szentendrei úton a Czecz János köznél Békásmegyer irányába a legbelső sáv kanyarodósávvá válik, ezért sokan - akik a 11-es út felé akarnak menni - az utolsó pillanatban sorolnak át a belső sávba. Különösen veszélyesnek nevezik Zuglóban a Mexikói út és az Egressy út kereszteződését, ahol az előbbi, alárendelt útszakasz felől érkezők csak nagy nehézségek árán tudnak áthajtani a kereszteződésben. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy kerékpárút is vezet a csomóponton át, a főút forgalmára koncentráló autósok pedig a bringásokra már nem is tudnak figyelni.

"A forgalmi rend kialakításában kétségkívül vannak szubjektív megoldások, de azt alapvetően jogszabályok határozzák meg, ezért nem értelmezhető az átgondolatlan forgalmirend- kialakítás" - szögezi le rögtön az elején a városházától kapott írásbeli felvilágosítás. A Petőfi híd budai hídfőjénél lévő, rutintalan sofőröknek szinte követhetetlen sávkiosztással kapcsolatban mindössze annyit tartott szükségesnek közölni válaszában a főváros, hogy az "a főgyűjtőépítés munkaterülete".

A hivatal szerint egyébként "az adott csomópont rendjével akkor volna mindenki elégedett, ha soha nem folyna munkavégzés a közterületen, nem kopnának le az útburkolati jelek, és ha mindig ugyanannyi és ugyanolyan gépjárművek közlekednének, természetesen azonos gondolkodású és cselekedetű vezetőkkel".

A budapesti kereszteződések, csomópontok forgalmi rendjét a főváros szabja meg, elsősorban a közlekedésbiztonság szempontját szem előtt tartva. A városháza elismeri, hogy az ilyen - hivatali zsargonban kiskorrekcióknak nevezett - beavatkozásokra egyre kevesebb pénz jut, vagyis ha a környéken nem folyik valamilyen nagyobb beruházás, akkor gyakorlatilag semmi esély a meglévő - akár elhibázott - forgalmi rend megváltoztatására. A forgalmi kiosztás ellen egyébként lehet jogorvoslattal élni, többek között a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál, de a főváros szerint ez kevésbé a jellemző, inkább gyakori az, hogy a bejelentőnek válaszolva megmagyarázzák vagy módosítják a forgalmi rendet. (Lapunk felvetésére például a városháza ígéretet tett arra, hogy a Szentendrei út forgalmi rendjéről a Megyeri híd őszre várható átadása után részletesebb vizsgálatot folytatnak le.)

A főváros nem mulasztja el annak megemlítését is, hogy a panaszosok sokszor egymással ellentétes javaslatokkal élnek - egyszerre követelnek buszsávot és több forgalmi sávot, több jelzőlámpát és gyorsabb áthaladási lehetőséget. "Ennek köszönhetően bármilyen változtatást is vezetünk be, mindig legalább annyi kritikusa lesz, mint ahányan elégedettek vele." Ezzel együtt a városháza több budapesti csomópontban építtetne például körforgalmat - ha volna rá pénze.

Akad azért jó hír is: a Mexikói út-Mogyoródi út kereszteződését hamarosan jelzőlámpás csomóponttá alakítják. Ezt ugyanis a főváros előírta a közelben építkező ingatlanfejlesztőnek.

Hétfőtől egészen jövő októberig lezárták Budán az alsó rakpart Margit hídtól északra eső részét a főgyűjtőcsatorna építése miatt - ezzel tovább bővült a már lezárt szakaszok sora. A rakparton már csak az Erzsébet és a Margit híd között lehet autózni - de nem sokáig, mert augusztus 21-én azt a szakaszt is lezárják. A mostani munkálatok eredményeképp az utat egy 1200 méteres szakaszon egy forgalmi sávval kiszélesítik, valamint 1,5 méterrel megemelik, így árvízkor ritkábban kell majd lezárni a forgalom elől. A rakpartlezárás június 2-án kezdődött a Lágymányosi híd és az Erzsébet híd között, ahol egészen év végéig nem lehet majd közlekedni. Az Erzsébet híd és Margit híd között várhatóan október végéig tart majd a munka. További nehézséget jelent, hogy augusztus 20-ig a Műegyetem rakparton sem lehet közlekedni a 4-es metró kivitelezésének felgyorsítása miatt. (K. A. I.)

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.