Csoportos létszámleépítést jelentett be, illetve a téli menetrendi időszakban szűkíti kapacitásait a Malév.
Ötödölés a Malévnél
A csoportszinten 2500 főt foglalkoztató társaság közlése szerint a tavalyi hatszázalékos csoportos létszámleépítés után a létszám ötödét, 250 aktív és 150 jogi állományban lévő munkavállalót érint. A Malév emellett öt Boeing 737-es repülőgépét bérbe adja a téli menetrendi időszakban. Korábbi közlés szerint a nyári főszezont követően végleg megszűnik a torontói és a New York-i járat, azaz a 737-eseknél nagyobb Boeing 767-esek is kikerülnek a flottából.
Információnk szerint Leonov Péter vezérigazgató a dolgozóknak írt belső levelében úgy fogalmazott, ő maga sem flotta- és kapacitáscsökkentés-párti, de az iparág helyzete most ezt a lépést diktálja. A cégvezető kitért arra is, hogy a csoportos létszámleépítés elengedhetetlen feltétel ahhoz, hogy a társaság 2500 embernek biztos perspektívát kínáló munkahelyet tudjon nyújtani. A döntés a tervek szerint jövőre 2 milliárd forinttal csökkentheti a bérköltséget.
Bár a cég munkavállalói a hír hallatán nyilván nem repdesnek az örömtől, a lépés elkerülhetetlen volt. A Malév azóta "leváltott" könyvvizsgálója utolsó jelentésében azt írta, hogy nincs alátámasztva a társaság 2008. évi forrásigényének biztosíthatósága, így a gazdálkodás folytathatóságának elve. Lapunk kérdésére a vezérigazgató korábban azt állította, a tulajdonosok biztosítani fogják a Malév működéséhez szükséges tőkét, részleteket azonban nem árult el.
Bár ez nyilván senkit sem vigasztal, de az egész iparág komoly tisztítótűz előtt áll, egyes vélemények szerint a helyzet még a 2001 szeptemberét követő időszaknál is súlyosabb. A kerozin világpiaci árának emelkedése, illetve bizonyos piacokon az utazási kedv csökkenése miatt jó néhány vállalat mehet tönkre.
Douglas McNeill, a Blue Oar befektetési cég légiközlekedési elemzője nemrég egyenesen azt állította, hogy akár ötven társaság jelenthet csődöt a nyári vakációk befejeztével; az elemző név szerint említette a Malévet a skandináv SAS, az olasz Alitalia, a görög Olympic és a lengyel LOT társaságában.
Még a legnagyobb európai fapados társaság, a Ryanair is kénytelen válságtervet életbe léptetni: a téli időszakban 20 repülőgépet parancsolnak földre 45 napra, mivel a levegőben csak veszteséget termelnének. A cég november 4. és december 19. között ferihegyi járatait is szünetelteti majd.