Az orosz lesz a legnagyobb autópiac Európában
Hol vannak már azok a (szovjet) idők, amikor az oroszoknak éveket kellett várniuk egy személyautó vásárlására, s a választék négy hazai márkára (Lada, Moszkvics, Volga, Zaporozsec) korlátozódott? Ma már Oroszország potenciális autóvásárlói is a bőség zavarával küzdenek, és a kínálattal jókora fizetőképes kereslet néz szembe.
A Vlagyimir Putyin elnöksége alatt megizmosodott orosz gazdaság egyik emelkedő mutatója az új gépkocsik iránti kereslet lankadatlan növekedéséről tanúskodik. Ennek köszönhetően pedig Oroszország az év végéig le fogja körözni Németországot mint Európa legnagyobb autópiacát.
Erre a következtetésre jutott a minap a PriceWaterhouseCooper az első félévben orosz földön értékesített személyautók mennyiségéből. A számok szédítőek: 2008 első hat hónapjában 41 százalékkal több új gépkocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Konkrétan 1 millió 645 ezer autó talált gazdára, míg Németországban csak 1,63 millió. A PWC előrejelzése szerint az esztendő végéig az Oroszországban eladott autók száma elérheti a 3,6-3,8 milliót.
A gépkocsik értékét tekintve is dinamikus a fejlődés, ami egyértelműen a drágább külföldi márkák térhódítását jelzi. A tavalyi első félévben kimutatott 20,6 milliárd dollárral szemben a 2008 első hat hónapjában eladott autók összértéke 33,8 milliárd dollárra rúgott - ez pedig 64 százalékos növekedés!
A titok nyitja az olaj világpiaci árának soha nem látott emelkedésében rejlik. Miközben az Egyesült Államokban már megkondult a lélekharang a benzinzabáló SUV-k (luxus terepjárók) fölött, és a nagy gyártók (GM, Ford) a kereslet zuhanását látva kénytelenek visszafogni az ilyen modellek gyártását, orosz földön most kezdődik e "proccos" autók virágkora. Az itteni újgazdagok, akiknek jelentős hányada igen kétes úton jutott mesés vagyonhoz, szívesen pöffeszkednek egy Audi Q7, BMW X5 vagy Lexus Rx 300 volánja mögött. Ráadásul Oroszországban az üzemanyag jóval olcsóbb, mint akár az EU-ban, akár az USA-ban - ám gyanítható, hogy a SUV-ok orosz vásárlóit a mainál kétszer vagy háromszor magasabb benzinárak sem tudnák elrettenteni...
A hagyományos orosz autómárkák gyártói nem tudták fölvenni a versenyt az importtal, jóllehet a moszkvai kormány egy időben 25 százalék pótvámot vetett ki a külföldről behozott használt kocsikra. Az egyenlőtlen versenyt látva a kormány új módszerhez folyamodott: kedvezményekkel ösztönözte a külföldi cégeket helyi összeszerelő üzemek létesítésére, az orosz autóipar újjáélesztésére. Ennek nyomán valóságos roham indult meg: a világ tíz legnagyobb autókonszernje óriási beruházásokba fogott. Ezáltal az orosz földön gyártott külföldi márkák mennyisége a 2012-ben el fogja érni az évi 1,2 millió darabot.
A Renault Moszkva közelében gyárt Dacia Loganeket, a VW Kalugában épít új gyárat. A cégek többsége azonban Szentpétervár környékére települt, követve a Ford és a Toyota úttörő beruházásait. A Néva parti város mellett létesít hamarosan üzemet a GM, a Nissan, a Hyundai és a Suzuki.
A konkurencia által fojtogatott Avtovaz (ez gyártja az orosz márkák 90 százalékát) tavaly alig 756 ezer autót értékesített, szemben az 1990-ben eladott 1,2 millióval. A mentőövet a vállalat számára egy külföldi partner jelentheti. A Renault tavaly 1 milliárd dollárért 25 százalékos részesedést szerzett az Avtovazban, a cég igazgatótanácsába három Renault-menedzser is bekerült. A franciák, akik korábban sikerrel szanálták a japán Nissant, azt tervezik, hogy Renault alvázra épített új Lada-modellekkel rukkolnak elő legkésőbb 2010-ben.(MTI)