Nemzetközi bizottság vizsgálja a mentőhelikopter balesetét

Továbbra is életveszélyes az állapota a tegnap lezuhant mentőhelikopter pilótájának. Időközben nemzetközi bizottság alakult a baleset körülményeinek vizsgálatára. Valószínűsíthető, hogy a mentőhelikopter hajtóműje leállt, és ez okozta a tragédiát.

Továbbra is életveszélyes az állapota a lezuhant mentőhelikopter pilótájának, akin több műtétet is végre kellett hajtani az éjszaka - közölte  Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője.  A csütörtökön történt katasztrófában töréseket szenvedett mentőorvos jobban van, és teljesen megfelelő, stabil az égési  sérülésekkel szállított kétéves kisfiú édesanyjának állapota is, aki  szintén töréseket szenvedett. A kisfiú a balesetben sértetlen maradt  - mondta a szóvivő.

A helikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült  gyerekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal,  amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának. A gép eközben zuhant le. Györfi Pál azt hangsúlyozta, hogy a lezuhant Eurocopter EC 135  típusú helikopter, amely az egyik legkorszerűbb Európában, négyéves  volt, és nagy gyakorlattal rendelkező pilóta vezette. Az  Egészségügyi Minisztérium közleménye szerint a mentőhelikopter  túlesett a felszállás előtti kötelező műszaki ellenőrzésen.

A gép a Kiskunlacháza és Apajpuszta közötti learatott gabonatábla közepére zuhant, körülbelül 500 méterre a  Kunszentmiklós-Budapest vasútvonaltól. Erősen összeroncsolódott, az oldalán állt meg, de égésnyomok nem láthatók rajta.

Az egy ember halálát okozó helikopterbaleset körülményeit a légügyi hatóság és a mentőszolgálat közösen vizsgálja.

Nemzetközi bizottság vizsgálja a baleset körülményeit
Nemzetközi bizottság alakul a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vezetésével annak szakmai vizsgálatára, hogy mi okozhatta a helikopterbalesetet - közölte Bajkó Erika, a KBSZ szóvivője pénteken az MTI-vel.

A nemzetközi polgári repülésről szóló egyezmény értelmében a tagországoknak értesíteniük kell a területükön balesetet szenvedő légi járműt tervező, gyártó és üzemeltető cég országát, amely kötelezettségnek a KBSZ még csütörtök délután eleget tett.

A nemzetközi egyezményt és az uniós előírásokat követő hazai szabályozás értelmében ezen államok meghatalmazott képviselőt küldhetnek a szakmai vizsgálatban való részvételre - olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.

Részvételét jelezte a független szakmai vizsgálatban a BFU, a repülési baleseteket vizsgáló német szervezet, mint a helikoptert gyártó cég országának képviselője, mellette a német gyártó, az Eurocopter szakértője, továbbá a francia Turbomeca cég, amely ennek a helikoptertípusnak a hajtóműveit gyártja, valamint az osztrák üzemeltető szervezet, az ÖAMTC szakértője, aki az első helyszínelésen is részt vett.

A nemzetközi vizsgáló bizottság osztrák, német és angol szakértők részvételével már elkezdte munkáját. A nemzetközi érdeklődés oka, hogy ilyen szerencsétlenség "még nem nagyon történt" ezzel a típussal.

Az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. honlapja szerint a EC 135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtóműves könnyű helikopter. A Légimentő Kht. nyolc helikopterrel látja el feladatait, az EC 135-ös típusból ötöt használnak, ezeket egy osztrák cégtől bérlik.

Leállt a hajtómű

A Magyar Rádió információi szerint a pilóta mielőtt elveszítette  eszméletét, annyit mondott, hogy "leállt a hajtómű".  Mindezt megerősítette Túri Péter is, a szerencsétlenül járt helikoptert üzemeltető kht. ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján: "mindkét hajtóműve leállhatott a helikopternek, ez okozhatta a balesetet".

Az igazgató elmondta: a helikopter 300 méteres magasságban 240 kilométer/órás sebességgel haladt, amikor a pilóta jelezte, hogy leállt az első hajtómű. A második hajtómű leállása ez után következhetett be - tette hozzá. A balesetet az igazgató "bizarrnak" nevezte, mert - mint mondta - a helikopter sík terep fölött repült, a felszállás után 15-17 perccel nem hajtott végre semmilyen manővert, amikor bekövetkezett a szerencsétlenség.

Az igazgató hangsúlyozta: cégénél 120-an dolgoznak, pénteken reggel mindenki felvette a munkát, az osztrák cég már rendelkezésükre bocsátott egy cseregépet, így a flotta is teljes létszámban dolgozik. "A rendszer kevesebb mint 24 óra leforgása alatt újra talpra állt" - tette hozzá.

Már vizsgálják a helikopter roncsát

A külföldi szakértőkkel kiegészült szakmai vizsgálóbizottság pénteken áttekintette a KBSZ elsődleges adatait, a légiforgalmi szolgálat által a vizsgálathoz rendelkezésre bocsátott, a helikopter repülését rögzítő radarképet, majd a baleset helyszínére indult, hogy folytassa a csütörtökön megkezdett helyszíni vizsgálatot. A baleset helyszínén a roncsot változatlan állapotban őrzi a rendőrség, 30 méteres körben vontak kordont a helikopter köré.

Az MTI helyszínen lévő tudósítója azt jelentette, hogy a vizsgálóbizottság pénteken délután a lezuhant EC-135 típusú helikopter közvetlen környezetét vizsgálja át, a szakértők pedig fényképeket készítenek. A roncsot egyelőre kívülről vizsgálják meg, nem szedik szét.

Bajkó Erika, KBSZ szóvivője beszámolt arról, hogy a roncsot és az összes fellelhető darabját - a legutolsó csavarig - egy teherautóra rakják még pénteken délután, és a tököli repülőtér egyik, erre a célra kiürített hangárjába szállítják, ahol folytatódik a mindenre kiterjedő szakértői vizsgálat.

A helikopter nem rendelkezett a klasszikus értelemben vett fekete dobozzal. Fedélzeti számítógépe volt, amelynek a memóriája azonban rögzített olyan adatokat, amelyekből elsősorban a helikopter műszaki állapotára tudnak következtetni a szakértők - mondta a szóvivő az MTI-nek a helyszínen. Hozzátette: a baleset okáról csak a teljes vizsgálat befejezése után, az eredmények figyelembevételével tudnak nyilatkozni.(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.