Eszmélet

Debrecenben az MDF ve­ze­tői bi­zon­­yára a “nor­má­lis Ma­gyar­or­szág” je­gyé­ben leta­kar­ták Ságvári End­re an­ti­fa­sisz­ta el­len­ál­ló em­lék­táb­lá­ját, s va­la­mi­fé­le tár­sa­dal­mi igény­re hi­vat­koz­va igye­kez­nek ki­ir­ta­ni min­dent a köz­te­rek­ről, ami a ré­gi re­zsim­ből ott maradt. Ép­p ak­kor, ami­kor a köz­élet ocsúd­ni pró­bál a me­legfel­vo­nu­lá­son ta­pasz­talt pél­dát­lan at­ro­ci­tá­sok sokk­já­ból. A jobb­ol­dal so­ha ros­­szabb­kor nem üzen­he­tett vol­na a tár­sa­da­lom­nak ar­ról, men­­nyit is ért a tör­té­ne­lem­ből, a múlt­fel­dol­go­zás igé­nyé­ből, és nem utol­sósor­ban a po­li­ti­kai fe­le­lős­ség­ből.


A jobb­ol­dal ér­zé­ket­len­sé­ge a szél­ső­jobb elő­re­tö­ré­sé­vel szem­ben ar­ra ve­zet­he­tő vis­sza, hogy - akár­csak a rend­szer­vál­tás ide­jén - to­vább­ra is csak ak­kor haj­lan­dó egy an­ti­fa­sisz­ta mi­ni­mu­mot el­fo­gad­ni, ha cse­ré­be a bal­liberális ol­dal el­fo­gad egy an­ti­kom­mu­nis­ta és egy “nem­ze­ti” mi­ni­mu­mot (ami­hez most már egy anti­mod­ernista mi­ni­mum kö­ve­te­lé­se is tár­sul). Ausch­witz után egy an­ti­fa­sisz­ta em­lék­táb­lá­ját le­ta­kar­ni fi­no­man szól­va is er­köl­csi és tör­té­nel­mi íz­lés­te­len­ség, mint ahogy a Gulag-tá­bo­rok után is kel­ lő tá­vol­ság­tar­tás­sal kell hó­dol­ni a szov­jet csa­pa­tok­nak. Ami a kom­mu­niz­mus és a fa­ siz­mus, az an­ti­kom­mu­niz­mus és az an­ti­fa­ siz­mus tör­té­ne­tét il­le­ti, azok el­vá­laszt­ha­tat­ la­nok egy­más­tól és a li­be­rá­lis de­mok­rá­cia tör­té­ne­té­től. Há­rom esz­me­rend­szer fe­lel­get egy­más­nak szün­te­len: va­la­men­­nyi az­zal vá­ dol­ja a má­sik ket­tőt, hogy azok egy­lé­nye­gű­ ek. A li­be­rá­li­sok egy­részt a kom­mu­niz­must azo­no­sí­tot­ták a sztá­li­niz­mus­sal (leg­alább­is el­ke­rül­he­tet­len ten­den­ci­á­já­ban), más­részt to­ta­li­tá­ri­us ka­rak­te­ré­ben azo­no­sí­tot­ták a fa­ siz­mus­sal. A kom­mu­nis­ták (va­ló­já­ban csak a sztá­li­nis­ták, de ez itt mind­egy) a fa­siz­mus­ ban a li­be­rá­lis de­mok­rá­ci­ák utol­só ments­vá­ rát lát­ták a pro­le­tár­for­ra­da­lom­mal szem­ ben. A fa­sisz­ták a kom­mu­nis­tá­kat a fel­vi­lá­ go­so­dás, a li­be­ra­liz­mus radikalizáló örö­kö­ se­i­nek te­kin­tet­ték, és a ná­ci ver­zi­ó­ban mind­ket­tő­nek “zsi­dó ka­rak­tert” tu­laj­do­ní­ tot­tak. A két vi­lág­há­bo­rú kö­zött töb­bé-ke­ vés­bé min­den­ki szá­má­ra egy­ér­tel­mű volt, hogy a harc a li­be­rá­lis rend rom­ja­in, két en­ gesz­tel­he­tet­len el­len­fél, a kom­mu­niz­mus és a fa­siz­mus kö­zött zaj­lik. A kom­mu­niz­mus le­ta­gad­ha­tat­lan (és egyéb­ként a pá­ri­zsi kom­mün­nel meg­ta­lált) po­li­ti­kai for­mu­lá­ja a köz­vet­len nép­ura­lom utó­pi­á­ja volt. Ez­zel nem azt akar­juk mon­da­ni, hogy a kom­mu­ niz­mus “szép esz­me volt, csak el­ron­tot­ták”, ha­nem azt, hogy de­mok­ra­ti­kus egal­i­ta­riz­ musában a pol­gá­ri eman­ci­pa­torikus esz­mék jó ré­szé­nek át­vé­te­lé­vel egy­ér­tel­mű­en a fa­ siz­mus el­len­pó­lu­sá­nak és ha­lá­los el­len­sé­gé­ nek szá­mí­tott. Nem vé­let­len, hogy a mai új eu­ró­pai jobb­ol­dal az an­ti­fa­sisz­ta kon­szen­ zus­nak szó­ló “an­ti­kom­mu­nis­ta” had­üze­ne­ té­vel nem a kom­mu­niz­mus­nak üzent ha­dat, ha­nem a tár­sa­dal­mi egal­i­ta­riz­mus­nak és a szabad­ság­pár­tiság­nak. A ma­gyar jobb­ol­dal pedig eb­ben a te­kin­tet­ben so­ha nem is be­ szélt más nyel­vet, mint az eu­ró­pai fa­siz­mu­ sét. Mi sem iga­zol­ja ezt job­ban, mint hogy az egész ma­gyar jobb­ol­dal kö­zös mi­to­ló­gi­á­ ja 1918 és 1919, az­az a li­be­ra­liz­mus és a kom­ mu­niz­mus mint­egy “lé­nye­gi” azo­no­sí­tá­sa (igény sze­rint an­ti­sze­mi­tiz­mus­sal dú­sít­va).

1945 után egy­ér­tel­mű volt: a sza­bad­sá­got sze­re­tő em­be­rek Nyu­ga­ton an­ti­fa­sisz­ták, Ke­le­ten an­ti­kom­mu­nis­ták. Az­zal, hogy Nyu­ga­ton az új jobb­ol­dal szín­re­ lé­pé­sé­vel az an­ti­fa­sisz­ta kon­szen­zus lát­vá­nyo­san vé­ get ért, Ke­le­ten pe­dig az an­ti­kom­mu­niz­ mus­nak (kom­mu­nis­ták hi­á­nyá­ban) egy­re ke­ve­sebb ér­tel­me lett, a kép­let alap­ve­tő­en meg­vál­to­zott. Berlus­coni hab­zó száj­jal le­ kom­mu­nis­táz­za lé­nye­gé­ben az ös­­szes el­len­ fe­lét, a fran­cia új jobb­ol­da­li fi­lo­zó­fu­sok pe­ dig nyu­godt szív­vel hir­de­tik, hogy a racaille gauchis­te, a “ba­los gaz­em­ber” fel­vi­lá­go­so­ dás­ból fa­ka­dó hu­ma­niz­mu­sa ron­tot­ta el az egész XX. szá­za­dot (és per­sze ő fe­le­lős a mai prob­lé­má­kért is). Ha­zánk­ban a jobb­ol­ dal min­dig is ezt mond­ta: a kom­csik, a mo­ der­nek és a lá­za­dók min­dent el­ron­tot­tak és el­ron­ta­nak, vis­­sza kell lép­ni a tör­té­ne­lem­ ben, a Tri­a­non előt­ti Ma­gyar­or­szág­ból, Szent Ist­ván­ból, az ős­ma­gyar vir­tus­ból kell le­ve­zet­ni si­ke­res­sé­günk kép­le­tét. A jobb­ol­ dal min­dig is a múlt­ “meg­ol­dá­sá­tól” re­mél­te a je­len prob­lé­má­i­nak meg­ol­dá­sát, jól­le­het nyil­ván­va­ló, hogy ezen az úton a tár­sa­da­lom egyet­len ba­ját sem le­het meg­ol­da­ni. A jobb­ ol­dal mai vi­sel­ke­dé­sé­ben nem az a ve­szé­ lyes, hogy nyíl­tan tá­mo­gat­ja a szél­ső­job­bot, hogy jel­ké­pe­i­ben, kul­tú­rá­já­ban igen ké­tes szub­kul­tú­rá­hoz nyúl vis­­sza, ha­nem az, hogy eze­ket te­kin­ti a jobb­ol­dal egy­ben tar­tá­sa és erő­sí­té­se esz­kö­zé­nek.

A ha­zai köz­élet sze­rep­lő­i­nek tisz­tá­ban kell az­zal len­ni­ük, hogy amit a múlt ér­tel­ me­zé­sé­vel tesz­nek, an­nak hos­­szú tá­vú ki­ha­ tá­sai le­het­nek. A múlt ér­tel­me­zé­sét nem le­ het egy­sze­rű­en iden­ti­tás­kép­ző és erő­sí­tő esz­köz­nek te­kin­te­ni. Ha ge­ne­rá­ci­ók so­ra fog fel­nő­ni úgy, hogy el­telt év­ez­re­dünk és a kö­ zel­múlt ese­mé­nyei kö­zött ha­mis ös­­sze­füg­ gé­se­ket ver­nek a fe­jé­be (vagy sem­mi­lye­ne­ ket sem), ak­kor el­ves­­szük a le­he­tő­sé­gü­ket, hogy a je­len ki­hí­vá­sai­ra és a jö­vő fel­ada­ta­i­ra tény­le­ges vá­la­szo­kat tud­ja­nak ad­ni. A ma­ gyar jobb­ol­dal to­vább­ra sem tud­ja kul­tu­rá­lis iden­ti­tá­sát olyan em­lé­ke­zet­tel fel­töl­te­ni, mely nem a ki­zá­rás­ra vagy az új tör­zsi­ség­re épül. Nem is em­lé­kez­ni akar, ha­nem egy­ szer­re ma­gya­rá­za­tot ad­ni Tri­a­non­ra, 1944- re, 1956-ra, 1989-re, a poszt­mo­dern­re, az 1968-as kul­tú­ra­vál­tás­ra, a glob­a­li­­zá­cióra és Es­ter­házy Pé­ter si­ke­re­i­re. Má­ra vég­képp nyil­ván­va­ló­vá vált: a ma­gyar jobb­ol­dal kép­ te­len el­iga­zod­ni a kul­tu­rá­lis min­ták és dis­ kur­zu­sok sok­fé­le­ség­ében, és be­zár­kó­zó iden­ti­tá­sát ahis­to­ri­kus tör­té­ne­lem­szem­lé­ let­tel ra­gaszt­ja ös­­sze. A nem­zet­ál­la­mok utá­ ni idő­szak ki­hí­vá­sa­i­ra nem kom­mu­ni­ká­ci­ó­ val, ha­nem ki­nyi­lat­koz­ta­tás­sal vá­la­szol. Kul­ tu­rá­lis em­lé­ke­ze­te vá­kuum­ba ke­rült, és le­gi­ ti­má­ció­vesz­té­sét a de­mok­ra­ti­ku­san szer­ve­ ző­dő tár­sa­dal­mi tér el­len­té­tes irá­nyú át­ala­ kí­tá­sá­val kí­ván­ja meg­ol­da­ni - tü­rel­met­le­nül fel­lép­ve azok­kal szem­ben, akik nem osz­toz­ nak dü­hé­ben és csa­pás­irá­nyá­ban. An­­nyit meg­ér­tet­tek már rég a ma­gyar jobb­ol­dal po­ li­ti­ku­sai, kul­tu­rá­lis elit­jei és par­ti­zán­bri­gád­ jai, hogy a tét az iden­ti­tás. Igen ám, csak­ hogy iden­ti­tás­ke­re­sé­sük­ből düh és meg­osz­ tó szán­dék su­gár­zik. És ezért nem ér­tik meg, hogy az iden­ti­tás­ke­re­sés tét­je a glob­al­ izá­ció ko­rá­ban ép­pen nem az ál­lam mé­re­te, a tra­dí­ció to­vább­vi­te­le, a be­zár­kó­zás és ki­re­ kesz­tés, a ho­mo­ge­ni­tás és erő, a bűn­bak és a dé­mon ki­je­lö­lé­se - ha­nem a tár­sa­da­lom fő vá­gyá­nak, a szo­li­da­ri­tás új út­ja­i­nak ki­ta­po­ sá­sa. Hi­szen a glob­a­lizá­ció ka­pi­ta­liz­mu­sá­ hoz va­ló si­ke­res al­kal­maz­ko­dás egyé­ni út­ja­ it meg­nyit­ja ugyan a rend­szer, de az em­be­ re­ket nem nyug­tat­ja meg bal­ol­dal­ról sem a szo­ci­ál­po­li­ti­ka egy­elő­re még kö­dös ígé­re­te, sem pe­dig az ön­szer­ve­ző­dés avítt ál­for­ra­ dal­mi re­to­ri­ká­ja. A jobb­ol­dal er­re a szo­li­da­ ri­tás­igény­re ját­szik rá, s eb­ben kezd igen­ csak szem­be­ke­rül­ni egy­más­sal a ha­zai bal­ ol­dal és jobb­ol­dal. S ezen mit sem vál­toz­tat, hogy az utób­bi évek­ben túl­zot­tan nagy sze­ re­pet ka­pott neo­li­be­rá­lis-tech­nok­ra­ta dis­ kur­zus­ból oly na­gyon hi­ány­zott még en­nek a kér­dés­nek a fel­ve­té­se is - a fasisz­toid jobb­ ol­dal mal­má­ra hajt­va a vi­zet.

A ha­zai jobb­ol­dal a “tár­sa­da­lom meg­vé­ dé­sé­nek” po­pu­lis­ta szó­la­má­val, az árak be­ fa­gyasz­tá­sá­ra vo­nat­ko­zó ja­vas­la­ta­i­val, a la­ kó­te­le­pek nép­ének tett gesz­tu­sa­i­val, a nyug­ dí­ja­sok melletti egyéb­ként hi­tel­te­len ki­ál­lá­ sá­val, né­hány pri­va­ti­zá­ci­ós kí­sér­let el­le­ni ál­ szent fel­lé­pé­sé­vel azt az ér­zést kel­ti az em­ be­rek­ben, hogy az ő vi­lág­ké­pe és tör­té­nel­mi ha­zug­sá­gai je­len­tik az esé­lyt a tár­sa­dal­mi szo­li­da­ri­tás­ra. Amíg azon­ban ki­zá­rás­ra épü­ lő stra­té­gi­á­ban gon­dol­ko­dunk, ad­dig a tár­ sa­dal­mi szo­li­da­ri­tás he­lyét fa­ji és et­ni­kai, ide­o­ló­gi­ai és kul­tu­rá­lis, po­li­ti­kai és szim­bo­ li­kus szo­li­da­ri­tás ve­szi át. A tár­sa­da­lom nagy ré­sze las­san rá fog jön­ni, hogy be­csap­ ták, hisz en­nek a szo­li­da­ri­tás­nak a tár­sa­dal­ má­ban ma­guk­ra ma­rad­nak és má­sod­ren­dű ál­lam­pol­gár­nak mi­nő­sül­nek a kü­lön­fé­le tár­ sa­dal­mi pa­to­ló­gi­ák el­szen­ve­dői, a diszk­ri­mi­ nált ci­gány­ság, a ki­re­kesz­tett-ki­ta­szí­tott ki­ sebb­sé­gek. A tár­sa­da­lom las­san esz­mél­ni fog: kik­nek az uszá­lyá­ba so­dor­ta a ha­ta­lom ar­ro­gan­ci­á­ja és elit­iz­mu­sa. Azo­kat fog­ja előny­ben ré­sze­sí­te­ni, akik ké­pe­sek lesz­nek a szo­li­da­ri­tás új mód­ja­it meg­je­le­ní­te­ni szá­ má­ra. A szo­ciál­liberális an­ti­fa­siz­mus tra­gé­ di­á­ja, hogy nem ve­szi ész­re: a melegel­ lenesség, a ro­mák el­le­ni uszí­tás, a sze­gény­ ség meg­bé­lyeg­zé­se és per­sze a szak­szer­ve­ ze­tek el­le­ni of­fen­zí­va vég­ze­te­sen ös­­sze­ér.

Az a jobb­ol­da­li kép­vi­se­lő, aki­nek ma Ságvári a leg­na­gyobb gond­ja, mér­he­tet­le­nül os­to­ba vagy gát­lás­ta­la­nul szá­mí­tó. A min­ den­hon­nan ára­dó sze­gény­el­le­nes uszí­tás, a nyílt rassz­iz­mus ko­rá­ban el­ső­sor­ban an­ti­ kom­mu­nis­tá­nak len­ni a va­ló­ság el­ken­dő­zé­ sé­re szol­gál. Nem vé­let­len, hogy kik an­ti­ kom­mu­nis­ták ma a Hirsz­er­zo.hu-tól a neokonz­er­vatív MDF-ig: azok, akik a leg­in­ kább meg­ér­tet­ték, hogy mi is fo­lyik a nyu­ga­ ti jobb­ol­da­lon, és sem­mit sem ér­te­nek ab­ ból, mi tör­té­nik a ve­szé­lye­sen túl­pör­gő új­ ka­pi­ta­liz­mus­ban. Az an­ti­fa­sisz­ta kon­szen­ zus el­le­ni tá­ma­dás ré­sze­ként az an­ti­kom­ mu­niz­mus, a kom­mu­niz­mus bű­ne­i­nek (ter­ mé­sze­te­sen min­dig jo­gos) le­lep­le­zé­se nem a fa­siz­mus va­la­mi­fé­le reha­bil­i­tálását szol­ gál­ja (a szó tör­té­ne­ti ér­tel­mé­ben ter­mé­sze­ te­sen nem “fa­sisz­ta” sem Berlus­coni, sem Se­res Lász­ló, sem az MDF), ha­nem a de­ mok­ra­ti­kus egal­i­ta­riz­mus el­le­ni of­fen­zí­vát.

Vis­­sza­té­rést az egyen­lőt­len­sé­gek tár­sa­dal­mi ma­gya­rá­za­tá­tól a ter­mé­sze­ti vagy mo­rá­lis jel­le­gű meg­oko­lá­suk­hoz. Ma­nap­ság az an­ti­kom­mu­niz­mus mind Nyu­ga­ton, mind Ke­let-Eu­ró­pá­ban el­ső­sor­ ban a sza­bad­ság­re­to­ri­ka el­le­ni had­üze­net. A cél­ke­reszt­ben nem a kom­mu­niz­mus áll, ha­ nem “a kom­csi vir­csaft”, az­az a de­mok­ra­ti­ kus egal­i­ta­riz­mus, a kul­tu­rá­lis-élet­mód­be­li sza­bad­ság, az igaz­sá­gos­ság utá­ni vágy, a hu­ ma­niz­mus. Az an­ti­fa­siz­mus, amely ki­áll a me­le­gek mel­lett, de szót­la­nul hagy­ja a sze­ gény­ség ter­mé­sze­ti vagy mo­rá­lis ala­pon va­ ló meg­bé­lyeg­zé­sét, meg­szün­te­ti a kis fa­lu­ ban az is­ko­lát, le­sze­di a sí­ne­ket, majd la­ men­tál a ro­ma diszk­ri­mi­ná­ci­ón - nem ér­de­ mes er­re a szó­ra. Nem azért, mert ne­künk nem tet­szik, ha­nem mert hi­tel­te­len. Ma még poszt­fa­sisz­ta-(szél­ső)job­boldali ko­a­lí­ció szer­ve­ző­dik a tár­sa­dal­mi tér­ben, s eb­ben nem kis fe­le­lős­sé­günk van ne­künk is. De már nem so­ká­ig. Most mi jö­vünk.

Ba­lázs Gá­bor
tör­té­nész
Böcskei Ba­lázs
politoló­gushall­gató
Kiss Vik­tor
po­li­to­ló­gus, ide­o­ló­gia­ku­ta­tó

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.