Fogyasztóvédők perelik az OTP-t
Az egyesület elsősorban fogyasztói panaszokból értesült arról az – egyébként szerinte – általánosnak mondható gyakorlatról, amely szerint egyes hitelintézetek egyoldalúan, a fogyasztók számára kedvezőtlenül módosítják szerződéseiket, illetve az általános szerződési feltételeket.
Az OTP Bank szerint viszont a pénzintézetek – így társaságuk is – betratják a jogszabályok előrásait. Az egyoldalú szerződésmódosítás a hosszú lejáratú szerződések kockázatát kezeli, ez a gyakorlat a világon mindenütt elfogadott - hangsúlyozza a bank. Közleménye emlékeztet: az Európai Unió tavaly fogadta el a fogyasztásihitel-direktívát, amely szintén megkérdőjelezhetetlenné teszi a bankoknak ezt a jogát.
Magyarországon a hitelintézeti törvény rögzíti: kamatot, díjat, vagy egyéb szerződési feltételt egyoldalúan módosítani lehet, ha a szerződés ezt külön pontban a pénzügyi intézmény számára meghatározott feltételek, illetve körülmények esetére egyértelműen lehetővé teszi. A jogszabály szövegét megismétlő általános szerződési feltétel következésképp ab ovo nem lehet tisztességtelen - szögezi le a bank.
Az OFE szerint viszont a hitelintézetek visszaélnek a jogszabályi rendelkezéssel. Olyan - az OFE szerint pusztán szubjektív megítélés alá eső - feltételeket határoznak meg (például a lakossági hitelek kockázati tényezőinek alakulása, a hitelezők forrás-, valamint hitelvezetési költségeinek megváltozása), amelyek üzletpolitikai érdekek alá esnek, a fogyasztói érdekeket azonban sértik.
Az egyoldalú szerződésmódosítás az OTP szerint viszont lehetőséget biztosít arra, hogy a bankok a szerződési helyzetet időről időre az aktuális gazdasági helyzethez igazítsák, ami történhet az ügyfél terhére és javára; változtatás csak és kizárólag nyomós okkal, a szerződésben meghatározott feltételek szerint történik.
A megalapozott és transzparens gyakorlat kiterjesztő alkalmazását célzó bankszövetségi szakmai munkában az OTP Bank tevékenyen részt vesz - közölte a hitelintézet.
A banki szerződések egyoldalú módosítása júniusban, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén is szóba került. Akkor Schiffer Péter, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) főigazgató-helyettese elmondta: a felügyelet vizsgálja, hogy milyen feltételek mellett módosíthatják egyoldalúan szerződéses feltételeiket a bankok. A felügyelet nem ért egyet azzal, ha a módosításra túl általános magyarázatot ad a szolgáltató, és azt sem tartja jónak, ha a feltételek egyenlőtlenek - mondta a főigazgató-helyettes.
Földi Tamás, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdásza az ülésen elmondta: a bankok a kritikákra megpróbálnak önszabályozással válaszolni. A bankszövetség vállalta, hogy összeállít egy listát arról, minek alapján lehet megváltoztatni a feltételeket. Ha a fogyasztó a módosítást nem fogadja el, biztosítani kell, hogy legyen ideje kiváltani a hitelt vagy elmennie egy másik bankhoz - tette hozzá.
A szerződésmódosításokkal kapcsolatos eljárások során a pénzintézetek kötelezettségvállalással visszaléptek a módosítástól, a kötelezettségvállalást ismertető levelükben azonban egyben a díjemelést is bejelentették az ügyfeleknek, ami a GVH-t aggodalommal tölti el - mondta az ülésen Torjákné Amberger Teréz, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati irodavezető. Az irodavezető úgy vélekedett, hogy a fogyasztók csapdában vergődnek, mert hiába váltják ki a hitelt egy kedvezőbbre, nem lehetnek biztosak abban, hogy a feltételek nem változnak majd meg. A GVH annak érdekében, hogy ez a probléma ne ismétlődhessen meg, kezdeményezte az illetékes minisztériumoknál a hitelintézeti törvény módosítását.
(MTI)