Helyi gyártással próbálják enyhíteni a vám és a gyenge dollár okozta veszteségeket legnagyobb exportpiacukon az európai és távol-keleti autógyárak.
Vámmentesség helyett trójai faló
Vásárlóként örülnek, ha olcsó egy termék, munkavállalóként viszont az amerikaiak és európaiak is félnek a dömpingáron kínált autóktól, melyeknek importját egyelőre még vámok nehezítik. Kilenc nap után eredménytelenül zárult a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) 153 országot képviselő delegációinak tárgyalássorozata, így továbbra is vám terheli az Európai Unión kívül gyártott autók többségét. A fejlődő országok, és különösen a túlzott tempóban iparosodó nagyhatalmak nagyon szeretnék a liberalizációt, hiszen a túlméretezett és felesleges kapacitásokkal rendelkező kínai autógyáraknak létfontosságú az európai és amerikai piac, ahol a vámok eltörlése javítana versenyképességükön, csakúgy, mint az indiai cégekén.
A Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) elnöke, Pintér István szerint sem az európai, sem a százezer embert foglalkozató és a GDP 8 százalékát adó magyar járműiparnak nem tett volna jót az egyezmény elfogadása, mert az egyoldalúan csökkentené a vámtarifákat, és inkább a fejlődő országok, de különösen a zárt piacú Kína érdekeit szolgálná. Az egyoldalú lépéssel romlana az európai és a magyar járműipar versenyképessége, munkahelyek kerülnének veszélybe, ráadásul beszűkülnének exportlehetőségeink az ázsiai piacokon, s a magyarországi befektetőknek nagyobb kockázattal kellene szembesülniük - nyilatkozta lapunknak az MGSZ elnöke, aki egyben a főleg európai, amerikai és orosz piacra termelő Rába vezérigazgatója.
A vámok eltörlése egyébként sem sokat javítana az európai autógyárak esélyein, hiszen nagy exportpiacukon, az Egyesült Államokban a tartósan gyenge dollár rontja exportegyenlegüket. Az árfolyamveszteségek csökkentésére és a vámterhek enyhítésére már évtizedek óta alkalmazzák a trójaifaló-taktikát, melynek lényege, hogy az amerikai piacra szánt modelleket helyben gyártják. A BMW és a Mercedes után a Volkswagen konszern és prémiummárkája, az Audi is az Egyesült Államokban működtet üzemet.
2007-ben az Egyesült Államokban értékesített 16,154 millió autó 48,1 százaléka már helyben gyártott, de külföldi márkájú volt. A fejletlen amerikai térségekben, Touscalosában és Spartanburgban a BMW és a Mercedes épített új autógyárakat központi támogatással, de van üzeme a japán Hondának, Nissannak, a Suzukinak, valamint a Toyotának, a dél-koreai Kiának és Hyundainak is. A VW is döntött a visszatelepülésről: a német konszern tervei szerint évi háromszázezer Audi és Volkswagen márkájú autó készülne 2010-től Made in USA jelzéssel. A hatvanas években már gyártottak amerikai üzemekben Bogarakat, majd Golfokat, amelyeket 1974 és 1984 között Rabbit (Nyúl) típusjelzéssel árusítottak. Az 1970-es rekordévben 570 ezer Volkswagen kelt el az Egyesült Államokban. A német konszern 1964-ben alapított Volkswagen de Mexico S.A. üzemében 15 ezer alkalmazott tavaly negyedmillió autót gyártott.
A magyarországi telephellyel is rendelkező Audi és a Suzuki is többségében helyi gyártású modellekkel jelenik meg az amerikai piacon, így inkább a csak Győrben összeszerelt TT és A3-as Cabriolet élvezheti majd a vámmentesség előnyeit.
Az Európai Unión kívül gyártott autóknál a nettó beszerzési árra rakódik a tízszázalékos vám, ami azért így is jelentős tétel, bár kétségtelenül jóval kisebb, mint a regisztrációs adó vagy a szállítási költség, ami a néhány darabos szállítmány részeként érkező kínai és indiai autók esetében 500-700 ezer forintot jelent, ez pedig kétszer magasabb ár, mint a többezres darabszámban importált japán és dél-koreai modellek tarifája.