A Magyar Posta szerint képtelen teljesíteni a 4700 bicikli leszállítására vonatkozó vállalását a tendernyertes Cronopont Kft., ezért felmondja a vele kötött szerződését, és új közbeszerzési pályázatot ír ki. A győri cég ezt cáfolja, ők ugyanazt a kerékpárt határidőre le tudnák gyártatni, csak nem Szlovéniában, hanem Esztergomban.
Zsákutcába ért a biciklitender
Mindben bizonnyal bíróságokon folytatja kacskaringós útját a postásbicikli-tender, miután tegnap a Magyar Posta bejelentette, hogy eláll a kerékpárok és utánfutók szállítására és szer-vizelésére a Cronopont Kft.-vel kötött szerződésétől. A vállalat arra hivatkozva hozta meg a döntést, hogy a tendernyertes győri Cronopont Kft. értesítette: nem képes a közbeszerzési eljárás alapján megkötött és meghatározott termékre vonatkozó szerződés teljesítésére.
Tóth László, a Cronopont Kft. ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre cáfolta a Magyar Posta állításait: szerinte az állami vállalat egyszerűen csúsztat. Ők ugyanis csak arról értesítették a postát, hogy a szlovén fél hibájából nem tudtak szerződést kötni, azonban ettől függetlenül tudják teljesíteni a közbeszerzési szerződésből fakadó kötelezettségeiket. Ez gyakorlatban annyit jelentett volna, hogy Szlovénia helyett az alapkerékpárok összeszerelését Esztergomban végeznék, méghozzá a Neuzer Kft. üzemében.
Az ebből fakadó konfliktusra eleve számítani lehetett, ugyanis Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője lapunknak korábban egyértelműen leszögezte, hogy a posta ragaszkodik az eredeti megállapodáshoz, ők a Szlovéniában készülő Krpan kerékpárok szállításával bízták meg a tendergyőztes céget. A Magyar Posta a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) július eleji, a tendert szabályosnak ítélő határozatát pedig a maga részéről úgy értelmezi, hogy a Cronopont a gyártást nem telepítheti át hazánkba.
Nem így a Cronopont. Náluk úgy értelmezik a szerződést, hogy az csupán egy bizonyos műszaki tartalmat - ami a szlovén típus - ír elő, márpedig ezt a cég az esztergomi üzemben is tudja produkálni. A Neuzer a szintén a szerződésben előírt TÜV Nord Független Akkreditált Minőségtanúsító Intézet által ellenőrzött minőségben képes és kész szállítani a kerékpárokat a Magyar Posta részére. Tóth László egyébként sem érti, hogy a posta miért ragaszkodik görcsösen a szlovén fél bevonásához, amely ugyan szerinte áldását adta volna az esztergomi gyártáshoz, igaz, meglehetősen borsos - Tóth László szerint -, 160 millió forintra rúgó licencdíj fejében. Ez viszont a cégvezető szerint többszöröse az ügyleten ténylegesen realizálható nyereségnek.
Furcsa is lenne, hogy a csaknem 1,1 milliárd forintos teljes közbeszerzés tetemes részét egy voltaképpen nem létező licencért fizettetnék ki - utalt Tóth arra, hogy a Krpan típusú kerékpár sehol az unióban nincsen levédetve, azaz ilyen kerékpárt gyakorlatilag bárhol bárki gyárthat.
Az már látszik, hogy a minden bizonnyal bíróságon landoló jogvita tétje nem lesz kicsi. Úgy tudjuk, hogy a szerződésbontásról szóló, Cronopontnak címzett levélben szerepel utalás arra, hogy a Magyar Posta élni fog az ügyből fakadó kárigényével, ami nem kis összeg. Korábban a KD által is megvizsgált közbeszerzési szerződésben a Magyar Posta igen szigorú feltételeket szabott beszállítójának: eszerint késedelem esetén magas, napi 0,5-1 százalékos - tehát 5-10 millió forintos - kötbér megfizetését követelheti meg tőle, húszszázalékos kötbér elérése - azaz 20-40 nap késedelem - után pedig a szerződést is szabadon felmondhatja. Emellett jogosan követelhetné a több mint 200 millió forintos kötbér megfizetését is.
Persze a Cronopont ellenkérelmében feltüntetendő összeg sem lesz éppen csekély, mivel a cég időközben a 4700 kerékpár év végéig történő gyártásához megrendelte az alkatrészeket, és lekötötte a gyári kapacitásokat. Mindenesetre - amíg a két fél közötti jogvita polgári bíróságokon folytatódik -, a Magyar Posta már jelezte, hogy új közbeszerzést ír ki az ügyben. Tomecskó Tamás érdeklődésünkre azt mondta, hogy a közbeszerzés várható időpontjáról még nem született döntés, arról viszont nem kívánt nyilatkozni, hogy változtatni fognak-e a beszerzendő postásbiciklik műszaki paraméterein.