83 százalék

Néhány éve még remegő gyomorral várták a felvételizők a napot, amikor az egyetemek kitették hirdetőtábláikra, hány ponttal lehet bejutni a meghirdetett szakra. Mindenki tolakodott, hogy közelebb juthasson a kifüggesztett papírokhoz, és megkeresse az apró betűkkel írt nevekhez tartozó számokat.

Akik lemaradtak, elkeseredetten gondolkoztak, mit csináljanak még egy évig, amíg újra próbálkozhatnak. Ma másképp van. És nem csak azért, mert SMS-ben érkezik a hír, a Millenárison meg kivetítőkön jelennek meg a ponthatárok. A nagy különbség: szorongásnak alig van nyoma. Ha nem is feltétlenül azon a szakon, amit a leginkább szeretett volna, a felvételizők nyolcvanhárom (!) százaléka tovább tanulhat. A rendszerváltáskor százezer, manapság csaknem négyszázezer diák tanul a felsőoktatásban, ahol bársonyosnak kevéssé nevezhető reform zajlott le az utóbbi években.

Legalább részben megtörtént az intézményi integráció, az elkülönített felvételi megszűnt, és 2006-tól - felmenő rendszerben - az egyetemek és főiskolák, ha nem is hibátlanul, de átálltak a bolognai képzési rendszerre. Az intézmények számára lehetővé vált, hogy infrastrukturális fejlesztéseikbe magántőkét vonjanak be. A felsőoktatás nem került ki ugyan az állami gyámság alól, de a gazdálkodási önállóság nőtt, és a költségvetés alakulását egyre nagyobb mértékben határozza meg a hallgatók választása. Bár túl sok az intézmény, a demográfiai csökkenés és a finanszírozás átalakításának következménye, hogy a 71 egyetem és főiskola ádáz küzdelmet vív a hallgatókért. (Az persze kérdés, hogy a "természetes szelekciót" kell-e, és ha igen, miért kell a kormánynak súlyos ráfordítással megakadályozni ott is, ahol az intézmény elnéptelenedése netalántán indokolt.) Az államilag finanszírozott keretszámokat - azaz azt, hogy hányan tanuljanak jogásznak és hányan informatikusnak - azonban még mindig az íróasztal mellől állapítják meg. És hiába próbálják az illetékesek előzetesen megjósolni a munkaerő-piaci igényeket, még ha jó a becslés, akkor sem biztos, hogy a hivatalos szándék találkozik a diákok ambícióival. Egyelőre úgy tűnik, nemigen. A fiatalok (és szüleik) jó része valószínűleg még mindig nem szentel figyelmet az álláshirdetéseknek, mielőtt a felvételi lapját beadná. Ha a kívánság és a szükséglet köszönő viszonyban volna egymással, nem jelentkeznének még most is annyian a munkanélküliségbe repítő kommunikációs vagy jogászképzésekre.

Van egyébként egy nemzetközileg ismert eszköz arra, hogy a felvételizőket nagyobb megfontoltságra intsék. Ezt az eszközt tandíjnak hívják. A leszavazott tandíj az intézmények versenyét tovább erősítette volna, hiszen a fizetési kényszer felgyorsítaná a piacképtelen vagy rossz minőségű képzések, intézmények bezárását. E nélkül az oktatási reform torzó maradt.

A jelentkezők 83 százaléka bizony idén is úgy és ott növelheti a felhőtlen diákévek idejét, ahol és ahogy akarja - legfeljebb diplomával a zsebében panaszolja majd: kibabrált vele az állam.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.