Büntetik a csekkes számlafizetést

Többletdíjakkal próbálják áttéríteni a távközlési szolgáltatók fogyasztóikat az átutalással történő számlafizetésre. Miközben a UPC a múlt héten magyarázkodni kényszerült, miért is vetett ki a sárga csekkel fizető ügyfeleire 96 forint többletdíjat, másik két szolgáltató, a Pannon és az Invitel is úgy módosította üzletszabályzatát, hogy külön díjat ró a csekkel fizető ügyfeleire.

Az Invitel viszonylag egyszerű módszert választott: egy az egyben átterhelte fogyasztóira a Magyar Postának a sárga csekk kézbesítése után járó összeget, ami nagyjából 80 forint befizetésenként. Ezt Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese azzal indokolta, hogy a jogelőd társaságok egy részénél már évek óta ez volt a gyakorlat.

A Pannon esetében talányosabb a képlet: mivel a cég "számlabefizetési díj" címén egységesen 120 forintot fizettetne ki az előfizetőivel (ami nem feltétlenül tükrözi a postai szolgáltatás díját). Majorosi Emese, a Pannon szóvivője a váltást azzal indokolta, hogy az elektronikus fizetést előtérbe helyező nyugati gyakorlatot szeretnék nálunk is meghonosítani.

Ez mind a két félnek előnyös - mondta Zsembery György az átutalással történő fizetési módról. Nem így látta a UPC kapcsán a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Álláspontjuk szerint ugyanis tisztességtelen minden olyan extra díj, amely többletszolgáltatást nem tartalmaz, és olyan tevékenységhez kapcsolódik, amely a szolgáltatás elengedhetetlen részét képezi. Baranovszky György, a FEOSZ elnöke érdeklődésünkre közölte: a Pannon és az Invitel eljárásával kapcsolatban eddig nem érkezett panasz, ettől függetlenül fellépnek velük szemben is - ha szükséges.

Az UPC mindenesetre a hét elején már vissza is vonta a többletdíját, miután a FEOSZ a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz fordult. Belátták, hogy az elektronikus számlafogadásra és -fizetésre történő tömeges áttérésre nálunk még "nem érett a helyzet".

A cégek számára a készpénzes fizetés és a sárga csekk a legdrágább. A nagyobb szolgáltatók választhatnak aközött, hogy fogyasztónként érvényesítik az egyes fizetési típusok költségeit, vagy szétterítik a költségeket - így persze az átutalással fizető ügyfél az átlagosnál valamivel többet fizet. A kétmilliós ügyfélkörrel rendelkező Elmű és Émász ez utóbbi gyakorlatot követi, bár nyereményjátékokkal folyamatosan próbálja az elektronikus fizetési mód felé terelni a fogyasztóit - tudtuk meg Boross Norbert szóvivőtől. aki szerint megfigyelhető egy lassú elmozdulás a piacon. Jelenleg a jobbára városi ügyfelekkel rendelkező Elmű kibocsátott számláinak közel a felét rendezik banki átutalással, míg ez az arány vidéken 20-30 százalék között mozog.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.