Késő ősztől megszűnnek a Malév hosszú távú járatai, s a légitársaság nem üzemelteti tovább az ezen útvonalakon használt Boeing-767-es gépeket sem. Az intézkedéstől 4,4 milliárd forint megtakarítást remél a vállalat.
A Malév búcsút mond Amerikának
Amit eddig csak iparági pletykákból lehetett tudni, azt tegnap hivatalosan is megerősítette a Malév: a téli menetrend kezdetétől megszűnik a New York-i (október 25-én) és a torontói (szeptember 21-én) járat. Ez azt jelenti, hogy Torontó és Budapest között megszűnik a közvetlen összeköttetés, míg az USA keleti partjának legforgalmasabb repülőterére ezentúl csak az amerikai Delta (a SkyTeam légiszövetség tagja) repül majd közvetlenül. A döntést az emelkedő olajárral és az általános gazdasági recesszióval indokolják - 2007-ben hárommilliárd forint veszteséget termeltek a hosszú távú járatok, idén valamivel kevesebbet, hiszen télen szüneteltették a tengerentúli repülést. A mostani intézkedés eredményeképpen 2009-ben 4,4 milliárd forintot takarítunk meg - nyilatkozta lapunknak Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója. Az intézkedés természetesen azt is jelenti, hogy a téli szezon egyik sláger-járata, a bangkoki menetrendszerinti sem indul újra, mivel a Malév nem üzemelteti tovább a Boeing-767-es gépeit, amilyen ezen az útvonalon is repült. (A charterforgalomban ez a célállomás nyilván továbbra is szerepel majd az utazási irodák igényétől függően, Boeing 737 NG repülőgépekkel, dubai technikai leszállással.)
A kerozinár emelkedése miatt ma egy B-767-essel repült Budapest-New York-Budapest légiút üzemeltetési költsége utanként 7 millió forinttal (49 ezer dollárral) kerül többe, mint egy évvel korábban.
- A leszállási jogainkat sajnos nem lehet értékesíteni, így a slot-okat el fogjuk veszíteni. A repülőgépek közül egy saját, egy pedig lízingkonstrukció keretében van nálunk. Már vannak konkrét terveink a 767-esek sorsára, de mivel a tárgyalások folyamatban vannak, ezekről még nem mondhatok semmit - tette hozzá a vezérigazgató. Praktikusan azonban két dolog történhet a saját repülőgéppel: vagy bérbe adja a Malév vagy eladja, míg a lízingelt repülőt valószínűleg visszaadják a lízingcégnek, ha nem lesz jobb megoldás.
A légitársaság a jövőben erőforrásait európai hálózatára összpontosítja, erősítve regionális piaci pozícióit, ami azt jelenti, hogy Kelet-Európa, Románia, Oroszország és a Balkán felé szeretnének újabb járatokat indítani. - Bár államközi egyezményektől is függ, de Belgrád az első számú prioritás a listánkon - árulta el Leonov Péter. A középtávú járatokat továbbra is a jól bevált, alacsony üzemeltetési költségű és fiatal Boeing- 737-es flottával üzemeltetik, míg a rövid és középtávú járatokat az idei téli menetrendben forgalomba álló Q-400-as típusú turbólégcsavaros repülőgépekkel teljesítik majd. Ez annyit jelent, hogy a jelenleg még repülő ötvenszemélyes, sugárhajtóműves CRJ-200-as repülőgépeket is fokozatosan kivonják a forgalomból, mint ahogyan 2009-től a hetvenszemélyes Fokker-70-esek üzemeltetését is megszüntetik. A Malév továbbra is a hálózati légitársaságok minden előnyét kínálni fogja utasainak, a business és a turista ügyfeleknek egyaránt, a naponta többszöri, központi repülőterekre közlekedő, pontos és megbízható szolgáltatást biztosítva - áll a cég közleményében.
Piaci körökben már évek óta találgatják, mikor szánja rá magát a Malév a transzatlanti "presztízsútvonalak" bezárására. Hiába szeretünk ugyanis átszállás nélkül repülni Amerikába vagy Thaiföldre, a járatok ilyen alacsony jegyárak és ilyen magas üzemanyagárak mellett még teltház esetén is csak veszteséget termelnek. Ennek egyik oka, hogy a Malév által használt B-767-200-as repülőgépek csak 185 utast tudnak szállítani, ami nem elég a nyereséges üzemeléshez. A következő típus, a 767-300-as csaknem ötven utassal szállíthat többet, legutóbb egy ilyen repülőt sikerült ugyan bérelni a Malévnek, de ekkor már az egekben voltak az üzemanyagárak. Egy típus üzemeltetése egyébként is rengetegbe kerül, tehát azok a társaságok, melyek csak két-három darabot üzemeltetnek egyfajta repülőből, s az adott útvonalra nem repülnek nagy sűrűséggel (akár napi több járat) a jelenlegi piaci helyzetben nem tudják nyereségesen üzemeltetni a hosszú távú járatokat, melyek még a legnagyobbaknak is komoly fejtörést okoznak.