Strasbourg, a vörös csillag és az MSZP
Még kevésbé fogadható el az a levél, amelyet az IRM fogalmazott meg Strasbourg kérésére, és amely egyebek között olyan szélsőségesen elfogult, hamis állításokat tartalmazó “dokumentumra” hivatkozik, mint a kommunizmus fekete könyve. És nem lehet egyetérteni azzal a nyilatkozattal, melyet Bárándy Gergely tett az MSZP honlapján és amely megismétli a jelképtörvény / és az ezzel foglalkozó említett Ab.-határozat/ legnagyobb hibáját: összemossa a különböző jelképeket és a mögöttes eszmerendszert.
Sokkal inkább kell támaszkodni egy 2004-es nyilatkozatra, melyben egyebek mellett ez olvasható: “A vörös csillag öt ága az öt világrész munkásainak összefogását jelképezi. …tehát sorsuk jobbítása iránti jogos igényét is szimbolizálja, ekképpen tiltása egyenlő a világon átívelő testi-lelki nyomor igenlésével, megszüntetésének tagadásával.” Ezt a nyilatkozatot mások mellett aláírta Gyurcsány Ferenc, Herczog Edit, Krausz Tamás, Szigeti Péter, Tamás Gáspár Miklós.
Az MSZP nem helyezkedhet arra a tudománytalan, a történelmi tényeket semmibe vevő hibás álláspontra, mint az AB, mely “nem látott okot arra, hogy a közvélemény által is egységesen kezelt önkényuralmi rendszerek között bármiféle megkülönböztetést tegyen.” Határozottan le kell szögezni, hogy a kommunista eszme, és az ezt is jelképező vörös csillag nem azonosítható az eszmét eltorzító, bűnös sztálinizmussal. Aki ezt megteszi, hasonló azonossági jelet kell, hogy tegyen a kapitalizmus és a fasizmus közé. Mint Hegyi Gyula utal rá “a piacgazdaság elve sem azonos a kapitalizmus születésének borzalmaival, a gyarmatosítással, a rabszolga-kereskedelemmel, a gyermekmunkával.” De ha ez nem elég meggyőző, az egyértelműen antikommunista II. János Pál szavaira odafigyelhetünk: “ A kommunizmus annak a vadkapitalizmusnak az ellenreakciójaként jött létre, amelynek megváltozása jelentős mértékben éppen a szocialista eszméknek köszönhető.” Martini, milanoi érsek pedig ezt mondta: “ Lehetetlen egy tollvonással megszüntetni egy évszázadot a kommunizmus bűneire hivatkozva, miközben az eszmének elévülhetetlen érdemei voltak az európai szociális gondolkodás formálásában, a kultúra alakításában.”
Az összemosás durva hibának minősül akkor is, ha a jelenlegi hazai helyzetből indulunk ki. Igaza van Bárándy Gergelynek, amikor ezt mondja: “Az árpádsávos zászlóval semmi probléma nincs, mikor bevonul a történelmi zászlók között, de ugyanez a zászló, ha egy bőrfejű egy neonáci tüntetésen lobogtatja feje fölött, miközben szidja a zsidókat és a cigányokat, egészen más jelentést kap.” Elfogadhatatlan azonban, hogy hozzáteszi: “ A vörös csillagnál is ez a helyzet.” Hol, mikor fordult elő a vörös csillag ilyetén használata. Egyáltalán elképzelhető ilyen szituáció? A vörös csillag egy esetben fejezhet ki rasszista eszméket: ha pl. neonácik zsidó sírokra, vagy szobrokra mázolják. És épeszű ember el tudja képzelni, hogy aki valamilyen alkalommal vörös csillagot visel, az a gulágot kívánja vissza, vagy meg akarja alázni a sztálinizmus áldozatait, ezek hozzátartozóit?
Ezzel ellentétben akár azt is állíthatjuk, hogy a vörös csillag tiltása sértheti azokat akik pl. a vörös csillagot viselő szovjet katonáknak köszönhetik életüket, felszabadulásukat, akik a Kádár-rendszer tagadhatatlanul létező eredményeinek köszönhetik életkörülményeik javulását, stb. És talán arról sem feledkezhetünk meg, hogy a sztálini önkény áldozatai között jócskán voltak olyanok, a kik a vörös csillagot tekintették eszméik jelképének.
A különbség teljesen nyilvánvaló: az az eszme, amelyet a horogkereszt, vagy a nyilaskereszt képvisel, teljesen azonos a gyakorlattal, a vörös csillag esetében az e jelképet is felhasználó sztálinista gyakorlat az eszme megtagadása volt. A horogkereszt kapcsán sokan hivatkoznak a szvasztikára mondván, hogy a vörös csillaghoz hasonlóan ennek is más eszmei háttere volt. A szvasztika azonban elsősorban Indiára volt jellemző, a nyugati kultúrkörben komolyabb szerepe nem volt addig, míg a nácik jelképül nem választották. A vörös csillag ezzel szemben az egész világon elterjedt, azonos jelentéstartalommal. Nem véletlenül énekelte meg már Ady Endre is a Csillagok csillaga című versben. Vajon volt-e költő, aki versben dicsőítette a nyilaskeresztet, vagy a horogkeresztet?
Egy elkerülhetetlen törvénymódosítás során a jelkép-törvényt össze kellene vonni a közösség elleni izgatásra vonatkozó jogszabállyal és valóban csak a gyűlöletkeltéssel, rasszizmussal, uszítással összefüggő jelképhasználatot kellene büntetni. Egy ilyen jogi szabályozás esetében gyakorlatilag fel sem merülhet, hogy a vörös csillag, vagy a sarló és kalapács ordas eszmék hirdetésével párosul. Ugyanakkor az árpádsávos lobogó használata a Bárándy által leírt helyzetben megvalósítja azt, noha jelenleg nem is szerepel a tiltott jelképek között. Ebből következik, hogy a jelképek felsorolása is feleslegessé válik. Jelenleg az a furcsa helyzet, hogy egy jelkép puszta használatát nagyobb jogsértésnek tekintik, mint azt, ha valaki valóban ordas eszméket hirdet, ilyen könyveket ad ki és propagál, utcai megmozdulásokon a legkülönbözőbb formában náci, nyilas jelszavakat skandál, stb.
Kerekes Ottó