Pénztárca, kulcs, mobil - alapfelszerelés. Személyes tárgyaink. A cégek is tudják ezt, és már a zsebünkbe is "benyúlnak", hogy utolérjenek reklámjaikkal. Az érzelmi kötődés és az egyszerűség miatt lehet meggyőző az ilyen reklám. Mobiltársaságként Magyarországon elsőként a Vodafone vállalta, hogy előfizetői körében népszerűsíti négy nagy cég, a Citroën, a Coca-Cola, a Nivea és az OTP ajánlatait.
Mozgásban a mobilmarketing
Az óvatosság nem árt, mert előfordulhat, hogy az előfizetők nem nézik jó szemmel, hogy telefonjaikra mindenféle üzenetek érkeznek. Erre felkészültek: - Fölmértük a kockázatokat, az SMS-reklám kulturált és érzékeny bevezetésére van szükség - mondta Nagy Bálint, a mobilcég kommunikációs igazgatója, aki egyben a Magyar Reklámszövetség elnöke. A Vodafone live! mobilinternetes portálján elhelyezhető reklámokra összpontosítanak inkább. Emellett a mobiltévézéskor vetített reklámblokkok is elszaporodnak majd. Nem lehet tudni, hogy reagál a telefonos közönség, ezért a mobiltársaság számítógépes honlapján és nyomtatott magazinjában is lesznek hirdetések.
A mobilreklám nem új dolog: nálunk eddig főleg a direktmarketing része virágzott, vagyis az adatbázis-alapú SMS-ben vagy MMS-ben érkező, személyre szabott hirdetések. Több reklámcég foglalkozott eddig adatbázis-alapú üzenetküldéssel. Él az a hiedelem, hogy a telefonálók nem rajonganak a mobilmarketingért. Érdekes módon, ha felcsillantanak előttük valamilyen kedvezményt, 70 százalékuk szívesen látja a készülékére érkező hirdetéseket. Ingyen-SMS, csengőhang, letölthető játék vagy valamiféle, az üzenet felmutatásakor felhasználható engedmény meghozza a kedvet.
Az SMS-reklámban azért látnak fantáziát a marketingesek, mert akkor éri utol az üzenet a fogyasztót, amikor a reklámozó szerint a legfogékonyabb.
Pár éve például egy dohányzásról leszoktató nikotintapasz-reklám SMS-e december 31-én csipogtatta meg a célszemélyek mobilját. Hátha az újévi fogadalmak közé veszik a cigi letételét.
Több felmérés készült arról, hogy mikor a leghatékonyabb az üzenetküldés. Kimutatták, hogy hétköznap reggel túl nagy a rohanás: legfeljebb a wapon nézik meg az emberek a közlekedési híreket vagy az időjárást. Többre ritkán van idejük. Ebéd után viszont pár órás relaxáció következik, ilyenkor az internetes oldalon a szalaghirdetésre is rákattintanak, sőt az is lehet, hogy a beérkező rövid üzenetet sem törlik azonnal. A késő délután és az este már inkább a szórakozásé, és az e témában érkező információ a népszerű. Hétvégén nem foglalkoznak annyit az emberek a telefonjukkal.
A mobiltársaság a hirdetőknek pontosan be tudja jelölni a megfelelő célcsoportot. Következtetni tudnak a használt mobiltelefon márkájából vagy a felhasználási szokásokból is. Az Egyesült Államokban néhány éve a Mercedes csak azoknak küldött SMS-reklámot, akiknek drága csúcstelefonjuk volt.
Elvileg arra is volna lehetőség, hogy a cellainformációk alapján bemérjék a fogyasztó tartózkodási helyét. Ennek ismeretében még könnyebb volna a reklámok és a személyek összeillesztése. Ehhez azonban nagyon sokféle hozzájárulást kellene beszereznie, ezért a Vodafone inkább nem alkalmazza a módszert. Egyelőre.
A magyar szabályozás szerint személyes adatokat felhasználni, és rövid üzeneteket küldeni reklámozás céljából csak akkor lehet, ha valaki külön kéri. - Minden esetben engedélyt kérünk az előfizetőtől - mondta Bányai Tamás, a Vodafone üzletfejlesztési igazgatója. - Adatait pedig nem adjuk ki senkinek.
A tapintat és a szabályok betartása elég a sikerhez. A Vodafone abban reménykedik, hogy a szolgáltatóhoz fűződő kapocs erős az előfizetők reklámhoz szoktatásához. A többi mobiltársaság óvatosabb. A Pannon több lehetséges megvalósítási módot is figyelembe véve vizsgálja a mobilmarketing-szolgáltatások bevezetésének lehetőségét. - Fontosnak tartjuk: az ilyen típusú szolgáltatás úgy valósuljon meg, hogy az ne legyen zavaró az ügyfelek számára - mondja Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója -, illetve hogy a magyar jogi szabályozásnak megfelelően valóban csak azok kaphassák meg a szóban forgó reklámokat, akik ehhez előzetes beleegyezésüket adták.
- A reklámszakma számára a mobilos hirdetés régóta kísérleti terep - vélekedik Langsteiner Marianne, a T-Mobile marketingigazgatója. - A hirdetőknek és az ügynökségeknek a korábbiaknál is pontosabban kell célozniuk annak érdekében, hogy az ügyfelekből ne váltsanak ki ellenkezést. A mobilreklám bármely tényező figyelmen kívül hagyása esetén könnyen a visszájára is fordulhat.