Több amerikai dohánygyártó a mentol adagolásának gondos megválasztásával igyekezett rászoktatni fiatalokat a cigarettázásra - állapította meg egy most publikált, a Harvard közegészségügyi intézetében készült jelentés, amely a cégek elmúlt évtizedekben folytatott kutatásait, termékfejlesztéseit vette górcső alá s jutott végül erre a lesújtó következtetésre. A cégek a fiatalok megnyerésére indított kampányokban rendszeresen alacsony mentoltartalmú cigarettáikat osztogattak.
Beetetés mentollal - A cigarettagyártók a dózis manipulálásával szereztek új fogyasztókat
A fiatalokat a lágy mentol íze jobban megfogja, mint a hagyományos, aromamentes dohányé, viszont az erős dohányosok számára, akik már rákaptak a mentol ízére, a biztonság kedvéért emelték a dózist - írja a New York Times.
A jelentés a manipulátorok közé sorolta a Marlborót gyártó Philip Morrist (PM), amely ezt szóvivője útján kérte ki magának. Az intézet bizonyítékként értékeli, hogy amikor a cég piacra dobta a fiataloknak szánt Mildet, egyidejűleg az erős dohányosok Marlboro Mentoljában 25 százalékkal növelte az ízesítőanyag koncentrációját. A hatás frenetikus volt: a PM a második helyre jött föl a mentolos termékek forgalmazóinak a versenyében. A Lorillard, a piacvezető márka, a Newport gyártója szintén hevesen tiltakozott a vádak ellen, de a R. J. Reynoldsnál sem voltak elragadtatva a megállapításoktól. David Howard szóvivő szerint a Harvard kutatói nem a mentolos cigaretták tudományos vizsgálatát helyezték a középpontba, hanem a dohányzás elleni még szigorúbb fellépéshez akartak érveket szolgáltatni a szabályozó hatóságok számára. Az időzítésből valóban erre lehet következtetni, mivel a kongreszszus asztalán van az a törvénytervezet, amely felhatalmazná az Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyezés-ügyi Hatóságot (FDA), hogy belátása szerint vonassa ki a cigaretta összetevői közül az ízanyagokat. A mentollal egyelőre kivételt tennének.
A mentolos cigaretták és a rák közötti összefüggést is felállította a Howard Koh vezette kutatócsoport. Eszerint a mentolosat szívó fekete dohányosok körében sokkal gyakoribb a rákbetegség.
A mentolos cigaretták nagyon népszerűek a tengerentúlon: az évi 70 milliárd dolláros forgalom 28 százalékát adják. A dohányipar számára a mentol különösen kedves, hiszen amíg az összforgalom meredek visszaesést mutat az utóbbi években, a mentolos cigaretták forgalma ma is stabilnak mondható.