Leszáll vagy kiszáll a Ryanair?

Ingatag lábakon áll a hazai fapados légi piac, tegnap ugyanis a tavaly ősszel érkezett Ryanair bejelentette: télen mintegy másfél hónapra felfüggeszti működését Krakkó, Palma de Mallorca, Salzburg, London Stansted és Budapest repülőterén. A legnagyobb európai fapados november 4. és december 19. között szünetelteti a ferihegyi járatait.

A téli szezonban 180 budapesti járatot töröl az ír Ryanair, ami 27 ezer utassal csökkenti a forgalmát. A légitársaság a Budapest Airport (BA) magas díjaival és az olajárakkal indokolta a döntését. A cég számításai szerint a reptér és a hazai turisztikai szektor összesen hatmillió euró bevételtől esik el.

A Ryanair négy brit és két német repülőtérre repül a magyar fővárosból, valamint az írországi Dublinba is üzemeltet járatokat. - Nagyon sajnáljuk a Ryanair döntését, de méltánytalannak tartjuk, hogy a repülőteret okolják, hiszen a magas olajár az egész iparágat sújtja. Nem tarthatja annyira alacsonyan a költségeit, hogy ne akarjon fizetni a repülőtér használatáért, mégis gyakorlatilag arra szólítottak fel bennünket, hogy az összes reptéri díjat, beleértve az utasok után fizetendő illetékeket is, csökkentsük nullára. Ám ha ezt tennénk, akkor minden légitársaságnak el kellene engednünk a díjakat - mondta a Népszabadságnak Szollár Domokos, a reptér szóvivője. Ez az EU szabályaival is ellentétes. A Ryanair kérése egyébként már csak azért is pikáns, mert tavaly a BA egy mindenkire egységesen vonatkozó ösztönző rendszert vezetett be, melynek lényege, hogy ha egy légitársaság olyan városba indít járatot Budapestről, amellyel eddig nem volt közvetlen összeköttetés, akkor egy évig nem fizet leszállási díjat. Mivel a Ryanair 7 járatából 5 teljesen új célpont, eddig csaknem félmillió eurót spórolhatott.

Iparági információink szerint nemcsak a Budapest Airport kapott hasonló levelet a társaságtól. A levél szövegezése arra enged következtetni, hogy egy körlevélről van szó.

Michael Cawley, a Ryanair vezérigazgató-helyettese tavaly szeptemberben még azt nyilatkozta, hogy 2008 nyarán újabb városokba indíthatnak járatokat, ám úgy látszik, a tervekből nem lett semmi. Érdemes elgondolkodni azon is, miért pont a késő őszi-kora téli időszakra időzíti az ideiglenes szünetet a társaság, hiszen a magas olajárak most is sújtják őket. A döntés mögött az állhat, hogy ebben az időszakban magas kihasználtsági mutatókkal üzemelnek a járatok, míg a november turisztikai szempontból szinte pangásnak számít, főleg Nagy-Britanniában, ahová négy járatot is üzemeltetnek. Ezt támasztja alá az is, hogy december 19-én, tehát a karácsonyi szezon hajrájában azért újra indulnak a járatok, hiszen ebben az időszakban rengetegen mozdulnak: a kint dolgozók hazajönnek vagy a családtagjaik meglátogatják őket. Az angol turistákon kívül gyakorlatilag ez a réteg tartja el a járatokat - vélik a lapunk által megkérdezett utazási irodai szakértők.

Az idei nyári menetrendben jelentős mértékben csökkent a Ferihegyen landoló és felszálló repülőgépek száma. A Hungarocontrol Zrt. kimutatása szerint 10,5 százalékkal kevesebb járat veszi igénybe a repteret annak ellenére, hogy a térségben működő, hasonló méretű légikikötők áraival versenyképesnek mondható Ferihegy. Bécs negyven, Prága egy, vagy Varsó pedig nyolc százalékkal drágább.

A Ryanair első gépe Ferihegyen tavaly ősszel. Meggondolták magukat?
A Ryanair első gépe Ferihegyen tavaly ősszel. Meggondolták magukat?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.