Folyamatosan zajlik az északi vasúti összekötő híd elemeinek cseréje. Az első szerelvény várhatóan szeptember végén gördülhet át, ekkorra a híd teljes rekonstrukciója elkészül.
Újra összekötik az északi vasúti hidat
Még mindig meghökkentő látványt nyújtanak a HÉV-sínen közlekedő piros vonatok Óbudán. A szerelvények az északi vasúti összekötő híd lezárása miatt kényszerültek terelőútra és térnek le a vasúti pályáról a HÉV-sínre Kaszásdűlőnél. De már nem sokáig: a napokban megkezdődött a vasúti híd új elemeinek beemelése, s ezzel párhuzamosan a régi szerkezet elbontása.
A 14 milliárd forintos nagyrekonstrukció a június 21-i vágányzárral kezdődött, s az első szerelvény várhatóan már szeptember 22-én átgördülhet a hídon. Hasonlóan az eddigiekhez, a gyalogosok és a kerékpárosok is használhatják majd az új átkelőt, előbbiek a déli, utóbbiak az északi oldalon, ők azonban valamivel később, 2009 első fél évétől. A vasúti átkelő a jövőben is egyvágányos marad, ám terhelése elbírja majd az óránkénti 160 kilométeres sebességet, jóllehet a vasúti pálya csak a 120 kilométereset - mondta el lapunknak a helyszínen Sinkó Péter, a Hídépítő Zrt. létesítménymérnöke.
A rekordgyorsaságú, három hónapos kivitelezéshez bő egyéves előkészítő munkára volt szüksége a felújítást végző, a Hídépítő Zrt. és a Közgép Zrt. alkotta Északi híd 2005 Konzorciumnak. Utóbbi készíti el és szereli össze Csepelen az átkelő kilenc darab - az óbudai parti elem kivételével -, egyenként 93 méter hosszúságú acélszerkezetét, míg előbbi az elemek felúsztatása mellett elvégzi a hídfők, a pillérek és a vasúti pálya átépítését, valamint az acélelemek úszódarus beemelését. A vízi munkákat alvállalkozóként a Hídépítő Speciál Kft. végzi. A régire csak részben emlékeztető, modernebb formájú, egyenként 500 tonnás új acélelemekből áll össze a Duna fölötti, csaknem 700 méter hosszúságú főhíd, de - hangsúlyozta Sinkó Péter - felújítják a Váci út feletti 35 méteres acél s a 9 méteres vasbeton teknőhidat, valamint a 185 méter hosszú öbölági rácsos acélhidat is.
A kivitelezők a hajózási magasság növelése érdekében teljes hosszában megemelik a hídpálya síkját. Emiatt a budai oldalon a VIII. pillérnél egy teljesen új fejgerendát kell építeni, s a hídfő mögött a töltést csaknem egy méterrel meg kell emelni. Ám az acélból készülő saruzsámolyra még egy vasbeton fejgerendát is építeni kell. A munkálatok már javában zajlanak. A kivitelezőknek különleges kihívásokkal is szembesülniük kellett: a pillérfelújítás megkezdésekor kiderült ugyanis, hogy az eredeti terveken több, a valóságban egyébként létező dolog sem szerepel. Ennek oka, hogy a vasúti híd szerkezeti részletei nemcsak a háború, hanem a hidegháború idején is hadititkot képeztek. Így eshetett meg, hogy a pilléreken - a terveken fel nem tüntetett - s egy későbbi dokumentációban is csak "egyéb hídvizsgáló berendezésként" nyilvántartott robbantónyílásokat találtak. Ezért a tartóelemeket statikailag is át kellett tervezni, ám ez nem okozott csúszást, a munkával már az előkészítés alatt, 2007-ben végeztek.