Kontrázik a MÁV

Párhuzamos síneken halad a MÁV és az Állami Számvevőszék. A számvevők a vasúttársaság gazdálkodását kritizálják, a MÁV vezetői pedig igyekeznek tételesen cáfolni a vádakat.

A MÁV Cargo privatizációja nem volt törvénytelen - jelentette ki Podonyi László, az Állami Számvevőszék igazgatóhelyettese, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy a vasúttársaság gazdálkodását érintő kritikáik tényszerűek, megalapozottak. A MÁV Zrt. sajtótájékoztatóján felszólaló Podonyi meghívottként vett részt az eseményen, amelyen a MÁV vezetői a Cargo privatizációját érintő súlyos számvevőszéki megállapításokat igyekeztek cáfolni.

Dióssy Gábor, az eladást a cég részéről lirányító volt MÁV Cargo elnök az átláthatóságot, jogszerűséget emelte ki a kiugróan magas, 102,5 milliárd forintos vételár mellett. Ez az összeg 33-szorosa a fuvarozóvállalat éves nyereségének, s nemzetközi összehasonlításban is magas szorzónak számít - érvelt. Hogy ez ár jó volt-e, azt az ÁSZ nem vitatta, azt viszont kifogásolta, hogy a magánosítást megelőzően nem készült pontos vagyonfelmérés, enélkül pedig minden csak viszonyítás kérdése. A vevő, a Rail Cargo Austria (RCA) és konzorciumi partnere, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) piacot vett, hiszen a vasúti fuvarozás döntő hányadát a MÁV Cargo bonyolítja le Magyarországon. A piac beárazása pedig nem történt meg - emlékeztetett Podonyi. Válaszul Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója kifejtette: hiába a MÁV Cargo a vasúttársaság legmegbízhatóbb nyereségtermelő leánycége, annak érdekében hogy az éleződő európai versenyben meg tudja állni a helyét, 43 milliárd forintos fejlesztésre van szüksége. Ezt pedig a MÁV nem tudja előteremteni, szemben a tőkeerős RCA-val, amely garanciát vállalt a beruházásokra.

Az osztrákok a teljes vételár feltételek nélküli kifizetését garantálták, amint megszületik az uniós jóváhagyás. A részben magyar állami tulajdonú GYSEV-nek most egy fillért sem kell kiadnia, a megállapodás szerint opciós tulajdonszerzése a MÁV Cargóban 0-25 százalék közötti részvénycsomagra szól. Az később dől el, hogy ezzel a lehetőséggel élnek-e, s ha igen, honnan lesz rá pénzük.

A vitatott kötelezettségvállalásokkal kapcsolatban Heinczinger azt állította: a vételár-visszatérítéssel járó garanciák lehívásának esélye a nullával egyenlő. Igaz, hogy elvben a vasúti pályahasználati díjak infláció feletti emelése miatt akár 25 milliárd forintot is vissza kellene fizetni a vevőnek, ám ez a díj európai viszonylatban nálunk az egyik legmagasabb, ezért szerinte kizárt, hogy ennyit emeljenek rajta. A vezérigazgató képtelenségnek nevezte azt a vádat, hogy a MÁV feléli a Cargóért járó milliárdokat. Ezeket a minőséget javító beruházásokra, eszközvásárlásra és hitel-visszafizetésre költik.

Podonyi végezetül elmondta: a MÁV gazdálkodásán mindenképpen változtatni kell, s a mostani vezetésnek esélye van arra, hogy sikerre vigye a reformot. Ebben már nem volt vita.

Podonyi, Heinczinger és Kozák Tamás, a MÁV-Start vezére
Podonyi, Heinczinger és Kozák Tamás, a MÁV-Start vezére
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.