Tizenhárom órás sztrájkot tartott tegnap a VDSZSZ. A MÁV közleménye szerint a forgalomirányításban résztvevők alig két százaléka tartott a munkabeszüntetési akcióval, amely elsősorban a keleti országrészben éreztette hatását.
Utaskeringő a Rákóczi körül
Elsősorban a keleti országrész megyéiben, valamint a Keleti és Déli pályaudvarokon volt érezhető a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének tegnapi, határozatlan időre meghirdetett, ám tizenhárom órakor lefújt sztrájkjának hatása. A MÁV hivatalos közleménye szerint kifulladni látszik a VDSZSZ február óta tartó, többször folytatott gördülő sztrájkja, hétfőn a nappali műszakban például a forgalomirányításban részt vevő 2549 dolgozó közül csak negyvenheten vettek részt a munkabeszüntetési akcióban, amelynek ideje alatt a személyszállító vonatok hetven százaléka úton volt. Kavalecz Imre sajtófőnök közleményében az áll, hogy ma reggelre az ország teljes területén helyreáll a menetrend szerinti közlekedés. A szakszervezet követeléseiről a tegnapi tárgyaláson sem született megegyezés.
Vasutassztrájk alatt türelmetlen embernek nem szabad Miskolc felé indulnia, ez a megállapítás immár sokszor beigazolódott. Míg más vonalakon változó eséllyel lehet számítani arra, hogy járnak-e a vonatok, Miskolc felé biztos volt, hogy állnak. Arrafelé minden jel szerint erősebb a vasutasok sztrájk iránti fogékonysága és a dolgozók összetartása.
A szakszervezeti tiltakozó akcióknak egy kilenc évvel ezelőtti tragédia emléke ad külön súlyt: 1999 januárjában az akkori sztrájk lefújása után egy nyékládházi forgalmi szolgálattevő öngyilkos lett, miután konfliktusba került az állomásfőnök helyettesével. Lehet, más oka is van, de a miskolci vonalon azóta is hagyományosan erős a szakszervezeti felhívások visszhangja. A Tiszai pályaudvaron a reggeli órákban például teljesen megszűnt a kocsivizsgálat, de a térségben Nyékládházán, Szerencsen és Emődön is kiemelkedően magas volt a sztrájk támogatottsága.
A budapesti Keleti pályaudvarról induló utasoknak tegnap reggel minderről fogalmuk sem volt. Miközben a MÁV vezetése és a VDSZSZ immár megszokott koreográfia szerint zajló csatáját vívta - amelynek hagyományos ütközőzónái a kulcspozíciókat elfoglaló sztrájkolók leváltása, valamint az akció kiterjedése és a közlekedő vonatok kapcsán vívott számháború - a Keletiben ácsorogó utasok letargiával figyelték a tájékoztató táblákat. Az "induló vonatok" felirat alatt hat óra után is az első helyen volt olvasható a Miskolcon át Kassára tartó Rákóczi nemzetközi gyors, noha a vonatnak 5.35-kor el kellett volna indulnia. Fél hétkor még mindig ez szerepelt az első helyen, ahogyan nyolckor és kilenckor is. Az értesítésnek a "belföldi információ" feliratú ablak mögött szinte megállás nélkül telefonáló hölgy magyarázata adott különös súlyt, miszerint Miskolc felé a Rákóczi lesz az első induló vonat. Ha akad rá személyzet.
- Ez volt az utolsó alkalom, hogy vonatjegyre pénzt adtam ki - hadarja egy fekete hajú aszszony a harmadik vágányon ácsorgó Rákóczi mellett, amikor egy esőkabátos vasutas azt tanácsolja neki, induljon el a hatvani személlyel, onnan meg majd csak lesz valahogy tovább. A reggeli órákban sajátos utaskeringő zajlik a miskolci viszonylat reménybeli utasai között: ki-ki megérkezett a saját vonatához, ahonnan rendre átirányították őket a harmadik vágányon veszteglő Rákóczihoz. Az újonnan érkezők előbb felszálltak a piros kocsikba, ücsörögtek valamennyit a vagonokban, majd a vonatról leszállva heves mobiltelefonálásba kezdtek, végül vérmérséklettől függően visszaszálltak - vagy elmentek. A mélypont nyolc óra huszonkettőkor következett be, amikor a villanymozdony hangos csattanással behúzta az áramszedőjét, és az addig lebegtetett indulás végképp bizonytalanná vált.
A vonat végül tizenegy után gurult ki a Keletiből, piros vagonjaiban addig legalább háromszor kicserélődött utasaival.
A szakszervezet és a MÁV képviselői tegnap délelőtt tízkor ültek tárgyalóasztalhoz. Mint ismert, az érdekképviselet a harmincötezer vasutasnak nettó kétszázötvenezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ezen felül plusz tízszázalékos béremelést a vasúttársaságtól "kiszervezett" cégek dolgozóinak. A MÁV öt hónapja azt hangoztatja, hogy nincs pénz a VDSZSZ követeléseire. Megegyezésre tegnap sem sikerült jutni, egy órával a tárgyalások megkezdése után viszont a szakszervezet négy megye kivételével felfüggesztette a sztrájkot. Gelencsér László VDSZSZ-ügyvivő az MTI-vel azt közölte: Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben a sztrájkolók "lendületben vannak és kitartanak". Két órával később azonban valamennyi vonalon lefújták akciójukat.
A támogatottság fogyott-e el, vagy a hétpecsétes titokként kezelt sztrájkalap kezdett megcsappanni, nem tudni. Mint ismert, a munkabeszüntetésben részt vevők a sztrájkalapból kapják meg kieső keresetüket. Az alapot részben saját tagdíjakból, részben a munkáltató befizetéseiből töltik fel. Ez utóbbit törvény kötelezi arra, hogy a fel nem használt munkaidő-kedvezmény felét ki kell fizetnie a szakszervezetnek. Mindezek ismeretében megjósolni is nehéz, meddig finanszírozhatják még gördülő sztrájkjuk újabb és újabb fejezeteit.
Helyreállt a menetrend
A hétfői sztrájk után kedd hajnalra helyreállt a menetrend Magyarország vasúthálózatán. Vonatkésés, járatkimaradás nincs, immár a nemzetközi vonatokat is fogadja és indítja a MÁV.
- A teljes menetrend április 15-én, kedden a hajnali üzemkezdetre állt helyre. Néhány nemzetközi járatnál esetleg még várható késés kedden, napközben, de már valamennyi járat indul Budapestről, és érkezik Magyarországra - hangsúlyozta közleményében Kavalecz Imre, MÁV sajtófőnök.
A tizenegy órán tartó sztrájk után hétfőn elsőként a budapesti elővárosi vonatokat indították el, ezzel párhuzamosan a távolsági IC és gyorsvonatok is visszaálltak eredeti menetrendjükbe, valamint a nemzetközi járatokat is beindították.
Eközben kedden folytatódik az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV-társaságok között a szakszervezet sztrájkköveteléseiről illetve a még elégséges szolgáltatásról. (MTI)